DAF CF Elektrisch
| 11:00 | Arjan Olsthoorn

Truckfabrikanten willen strengere milieueisen EU

De huidige regels om het wegtransport te vergroenen, zijn niet streng genoeg. Om een grootschalige transitie te realiseren, zijn dan ook hardere maatregelen nodig. Dat zegt ACEA, de belangenvereniging voor truckbouwers.

De brancheorganisatie denkt onder meer aan maatregelen die zorgen voor een goed netwerk van laadpunten voor vrachtwagens. Zoals we allemaal weten is dat netwerk er op dit moment nauwelijks. Tevens moet de herziening van de Eurovignet-richtlijn een overstap naar CO2-arme of -neutrale trucks stimuleren.

Er moeten dus meer prikkels komen voor transportbedrijven om daadwerkelijk duurzame vrachtwagens te kopen. Die prikkels zijn er nu veel te weinig, vinden de fabrikanten. De meeste vervoerders kiezen dan ook nog steeds voor dieseltrucks.

1 op 10.000 elektrisch
Dat blijkt ook uit cijfers die ACEA bekendmaakte in een rapport genaamd ‘Voertuigen in gebruik in Europa’. Van alle vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton en vorig jaar op de Europese wegen reden, gebruikte 98,3% diesel als brandstof. 0,4% van de trucks in Europa rijdt op gas (lpg en lng). Het aandeel elektrische vrachtwagens is verwaarloosbaar klein, slechts één op de tienduizend vrachtwagens in Europa rijdt op stroom.

DAF CF Elektrisch Jumbo

Onder andere Jumbo rijdt in Nederland met een elektrische DAF.

De fabrikanten hebben er geen vertrouwen in dat dit aandeel snel groter wordt als het beleid ongewijzigd blijft. Daarom roepen ze de EU en vooral de lidstaten op om strengere maatregelen te nemen.

Uitstootbeperkingen
Eerder dit jaar heeft de EU uitstootbeperkingen ingevoerd. Deze regels houden in dat voertuigen in 2025 15% minder CO2 mogen uitstoten in vergelijking met de gemiddelde uitstootwaarden tussen 1 juli 2019 en 30 juni 2020. In 2030 moet dit zijn gedaald met 30%.

Met de strengere milieueisen in Europa hopen de truckfabrikanten meer zere-emissie trucks op de weg te krijgen.

3 Reacties
  1. Volkomen onrealistisch. Vraag me echt af of dit van de truck fabrikanten komt. Waar haalt men de grondstoffen vandaan om de accu’s van te produceren en hoe lossen we straks over 10 jaar het milieu probleem op van de versleten accu’s.
    Nu is de stroom nog goedkoop maar als alles elektrisch moet wordt de stroom met belastingen erop netzo duur als nu de diesel aan de pomp of duurder. Iedereen electrisch en dan in de avond alle auto’s en trucks en bussen etc aan de laadstations, dan gaat echt het licht uit in Nederland en Europa. Alleen Nederland heeft dan minstens 3 centrales extra nodig om dit op te kunnen vangen. Lachen wordt het bij de truckstops en autohoven en routiers etc waar ongeveer 20 tot 100 trucks staan te overnachten en allemaal stroom nodig hebben om de volgende dag hooguit 600 km te kunnen rijden. Hedendaagse diesel euro 6 trucks rijden 3600 tot 4000 km op 1 volle tank van 1200 tot 1400 liter diesel en met 20 minuten ben je weer vol.
    Het enige alternatief is waterstof wat je netzo kunt tanken als nu diesel en benzine aan de pomp en een grotere acciradius heeft dan elektrische voertuigen. Dus blijf realistisch en stop met die onzin over elektrische trucks. Dit is alleen van toepassing in stadsdistributie en dergelijke maar niet in internationaal transport

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie