Tobben met Vlaamse LZV-proef
| 13:43 | Korneel Luth

Tobben met Vlaamse LZV-proef

Nog voordat hij begonnen is, dreigt de Vlaamse LZV-proef al te mislukken.

Waar in Nederland inmiddels meer dan duizend LZV’s ons land iedere dag een enorme dienst bewijzen, blijft het tobben met de LZV in Vlaanderen.

Na jaren van uitstel en vertraging zou de eerste Vlaamse LZV-proef deze zomer van start gaan. Echter, slechts enkele van de in totaal 88 aanvragen zijn door een selectie-procedure heen gekomen.

De rest van de aanvragen, waaronder alle aanvragen van Nederlandse transportbedrijven die ook graag naar Vlaanderen willen, zijn afgewezen. Daarmee lijkt de grensoverschrijdende inzet van Nederlandse LZV’s voorlopig nog een droom te blijven evenals wellicht de gehele proef zelf.

Te streng en te rigide

Volgens de Nederlandse branche-organisaties TLN en EVO hanteert het Vlaamse departement voor Mobiliteit en Openbare Werken te strenge eisen. Zo keurt Vlaanderen trajecten af die geen gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject kennen. In Nederland daarentegen is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject geen enkel probleem.

Daarnaast blijkt dat aanvragen voor de Vlaamse proef achteraf niet meer aangepast kunnen worden. Dat betekent dat iets simpels als het ontbreken van één document bij de aanvraag al genoeg is om van deelname uitgesloten te zijn.

Op basis van de aanvragen worden LZV-trajecten geselecteerd. De Kennedytunnel in de Antwerpse ring en delen van de Brusselse ring zullen gesloten blijven voor de LZV’s. Bovendien mag er niet meer dan tien kilometer op het onderliggende wegennet gereden worden.

Het is echter nog even de vraag of de proef op deze moeilijke manier überhaupt wel tot stand zal komen.

Word chauffeur
Transportbedrijf Van der Velden uit Bleiswijk is één van de Nederlandse transportbedrijven die mee wilden doen aan de Vlaamse LZV-proef. Onlangs ontving dit bedrijf uit handen van minister Schultz-van Haegen de duizendste Nederlandse LZV-ontheffing

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

4 Reacties
  1. Jammer hoor dat de Belgische overheid direct vanaf het begin deze LZV-proef de grond probeert in te boren, althans daar lijkt het verdacht veel op. Het voorbeeld wat hier wordt aangehaald m.b.t. de aanvraag spreekt denk ik voor zich. Hoezo starre overheid? Formuliertje vergeten? Foei, jij mag niet meer mee doen. Te gek voor woorden en sowieso het gegeven dat alle Nederlandse aanvragen bij voorbaat geen enkele kans van slagen hebben. Maar wel streng controleren op snelheid als er weer eens te veel fijnstof in de lucht hangt, terwijl je met een LZV aantoonbaar minder vervuiling per ton produceert. Wederom blijkt één Europa een utopie. Ik had eigenlijk van onze zuiderburen, die ik een warm hart toedraag, een iets volwassener reactie verwacht waaruit blijkt dat ook zij blijk geven van visie voor de toekomst. Of heeft dit alles te maken met het beschermen van hun eigen markt? Dat idee moeten we loslaten, hoe graag ik ook zou zien dat we geen last meer hadden van oneerlijke concurrentie als gevolg van goedkope Oosteuropese- en Verweggistan chauffeurs. Die slag winnen we niet meer. Er zijn wel 100 redenen te bedenken waarom er geen LZV door België mag rijden, terwijl er één is waarom wel, n.l. onze eigen leefomgeving. België, herpak jezelf en regel het gewoon.

  2. in de antwerpse haven rijd transport joosen al een paar maanden rond met 2 40ft chassis aan elkaar gekoppeld rond op de 1ste pas een 20ft container en op de 2de 1 of 2 20ft containers of 1 40ft container een b-double dus, ik weet niet tot hoeverre welke vergunningen en attesten voor nodig zijn of geldig zijn, maar ik dacht dat dit toch al een begin was

  3. hier in belgie moeten ze altijd langs 100mensen passeren voor de aanvraag, en als je bij de laatste bent moet je weer terug naar de 25ste, en zo gebeurd hier in belgie nooit iets, goede dingen wenden ze altijd af alvorens het te proberen

  4. er zit geen achterdeurof poort aan deze wet waarmee de bobo’s zich persoonlijk kunnen verbeteren , dus wordt het een moeilijke bevalling om als NL bedrijf daar te gaan rondrijden . Zo werkt het jammer genoeg in Belgie !

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie