TLN: angst Duits minimumloon
Vanaf 1 januari 2015 eist Duitsland een minimumloon voor alle chauffeurs die daar onderweg zijn, maar dat leidt tot angst voor torenhoge boetes en absurde rompslomp.
Dat zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een persbericht en in het Financieele Dagblad. De Duitsers eisen namelijk dat een ieder die vanaf 1 januari 2015 in Duitsland een vrachtwagen bestuurt – Duits ingezetene of niet – een minimumloon ontvangt van 8,50 euro per uur.
De regeling kan gezien worden als een belangrijke stap voor eerlijkere concurrentie in het wegtransport, een stap in de strijd tegen uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs, en tegelijk als bescherming van Duitse en West-Europese werkgelegenheid in het transport.
TLN: hoogte minimumloon prima, angst boetes half miljoen
Goed nieuws dus. Maar bij TLN – waar men overigens geen enkel probleem ziet in de hoogte van dit minimumloon – heeft men grote twijfels over de werkbaarheid van de regeling. TLN vreest enorme administratieve rompslomp en boetes die kunnen oplopen tot een half miljoen euro voor transportbedrijven en opdrachtgevers.
Transportbedrijven zouden namelijk voor elke rit moeten doorgeven wie het werk uitvoert, wat voor soort werk het betreft, waar het wordt uitgevoerd en wat de duur van de werkzaamheden is. De documentatie hierover moet minimaal twee jaar in Duitsland bewaard blijven, en op verzoek getoond kunnen worden. Buitenlanders zonder vestiging in Duitsland dienen een vertegenwoordiger of gevolmachtigde te benoemen die in Duitsland woonachtig is.
Dat lijkt een absurde administratieve last voor transportbedrijven te worden. Bovendien weet niemand nog hoe een en ander gecontroleerd moet worden, laat staan of de regeling niet indruist tegen de Europese principes van vrij verkeer.
TLN-secretaris internationaal vervoer Elmer de Bruin zegt dat juristen momenteel onderzoeken of Duitsland van buitenlanders die zakelijk in Duitsland onderweg zijn, wel mag eisen dat zij zich aan de minimumloonregels houden.
Voor iedere rit die een Nederlandse vervoerder in Duitsland uitvoert, zou vanaf 1 januari 2015 in Duitsland de nodige documentatie moeten worden aangemeld en opgeslagen.
Verzoek uitstel NL transporteurs
Uit angst voor de enorme boetes en rompslomp heeft TLN minister Asscher in een brief gevraagd de wetgeving samen met zijn collega ministers van Economische Zaken, Infrastructuur en Milieu en Buitenlandse Zaken te toetsen op verenigbaarheid met Europese wetgeving.
Daarnaast is verzocht om met spoed contact op te nemen met de Duitse verantwoordelijke minister Nahles van Sociale Zaken, en haar te vragen niet alleen de informatiestroom goed op gang te brengen, maar vooral ook controles op Nederlandse vervoerders voorlopig uit te stellen.
Wat die controles betreft: het FD schrijft dat Duitse media melden dat men niet bang hoeft te zijn dat de Duitse douane op 2 januari klaarstaat voor de controles. De douane heeft op dit moment zeshonderd vacatures en zal niet eerder dan na de zomer nieuw personeel kunnen inzetten.
Het is weer duidelijk welke belangen TLN behartigt. Duidelijk niet de welzijn van de chauffeur en de eerlijke markt. De extra administratieve rompslomp is in deze een zeer zwak excuus, men weet precies wat er gebeurt en met de hedendaagse techniek is dit met twee muisklikken te realiseren. Het wordt eens tijd dat de grote criminelen met de billen bloot gaan.