Scania R 410 Highline 4x2 LNG with semitrailer Trento, Italy
| 05:58 | Rik Werner

Scania meldt ‘grote belangstelling’ voor trucks met 13-liter gasmotoren

De orderboeken lopen bij Scania vol voor trucks met de nieuwe 13-liter 410 pk sterke gasmotoren. Dat meldt althans de Zweedse fabrikant, zonder concrete cijfers te noemen. Inmiddels hebben ook de eerste Nederlandse transporteurs Scania’s met de nieuwe generatie gasmotoren in gebruik genomen.

Behalve CNG beleeft vooral LNG stapje voor stapje een opmars onder Nederlandse vervoerders, zo bericht Scania. Liquified Natural Gas is evenals Compressed Natural Gas een milieuvriendelijk alternatief voor diesel. Gaskrachtbronnen stoten aanmerkelijk minder zwavel, stikstof en fijnstof uit terwijl ze ook een klap stiller zijn. Nadelen zijn de hogere aanschafprijs en de relatief kleine actieradius. Bovendien is het aantal tankstations vooralsnog beperkt.

Lange termijn

Meijndert Trucking en AB Transport Group behoren tot de ‘early adopters’. ,,LNG is het eerste echte serieuze alternatief voor diesel’’, stelt Rien Meijndert. ,,Wanneer wij investeren in nieuw materiaal spelen duurzame motieven daarbij een grote rol. Wij kiezen duidelijk voor de lange termijn. Of het nu om trucks, trailers of om nieuwe tanks gaat, wij gaan niet voor de snelle oplossingen.” Meijndert plaatste een order voor vijf nieuwe Scania 13-liter LNG voertuigen in ADR uitvoering. Scania heeft in 2015 de eerste 340 pk LNG ADR truck bij Meijndert geleverd. ASB Transport Group nam eerder twee Scania 340 pk LNG-trucks in gebruik, maar heeft nu een order voor nog eens vier LNG-trucks met de 410 pk sterke 13-liter motor geplaatst.

Scania 13 litre gas engine Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2017

Stoichiometrische verbranding

De 13-liter Scania gasmotor werd begin november geïntroduceerd op de Italiaanse beurs Ecomondo. De OC13 is gebaseerd op de al langer bekende 13-liter krachtbronnen. Scania’s gasmotoren zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof volledig met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren het geval is. Het voormengen van de brandstof vindt plaats op de weg naar de cilinders.

Trekkracht

,,Deze nieuwe gasmotor is precies de motor waarop veel van onze klanten hebben gewacht’’, aldus Jan de Vries, directeur verkoop bij Scania Nederland. ,,Bij de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan de dieselkarakteristieken van de motor. Net als onze 9-liter gasmotoren heeft hij een fantastische trekkracht en een directe respons op het gaspedaal.’’

Behalve Scania, zijn ook Volvo en Iveco met aardgasmotoren actief. Alle drie de fabrikanten lanceerden vorig jaar nieuwe krachtbronnen, waarbij Volvo zich voor het eerst op het aardgasstrijdperk begaf.

Scania R 410 Highline 4x2 LNG with semitrailer Trento, Italy

Lees ook: Scania bindt met nieuwe gasmotor strijd aan met Volvo en Iveco.

Iveco antwoordt op LNG-offensief Volvo met extra paardenkrachten voor Stralis NP

Volvo Nederland blij verrast met grote animo voor nieuwe LNG-trucks.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie