Scania gas engine
| 09:53 | Rik Werner

Scania bindt met nieuwe gasmotor strijd aan met Volvo en Iveco

Het kon niet uitblijven: ook Scania komt met een nieuwe, sterkere gaskrachtbron op de proppen waarmee het merk nadrukkelijk de concurrentie met Volvo en Iveco aangaat.

Scania heeft de nieuwe aardgasmotor, geschikt voor zowel CNG als LNG, aan pers en publiek gepresenteerd tijdens de Ecomondo 2017 in het Italiaanse Rimini.

Ottomotor

Scania’s kersverse OC 13-liter ottomotor (met bougies) heeft een vermogen van 410 pk en 2.000 Nm koppel. Dat is ruimschoots sterker dan de vorige gaskrachtbron (9 liter, 340 pk), maar nog altijd 50 pk minder dan de concurrenten uit Zweden en Italië, die LNG-motoren van 460 pk beschikbaar hebben. De actieradius zou voor een standaard trekker-oplegger, in combinatie met twee LNG-tanks, op ongeveer 1.600 kilometer liggen. Dat is vergelijkbaar met de nieuwe Iveco Stralis 460 NP. Overigens is er ook een versie met één gastank beschikbaar.

Scania gas engine

Stoichiometrische verbranding

Scania benadrukt dat de nieuwe krachtbronnen voor Liquified Natural Gas en Compressed Natural Gas zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren. Het voor mengen van de brandstof gebeurt op de weg naar de cilinders. De nieuwe 13-liter motor van Scania draait volgens de Zweedse fabrikant altijd in combinatie met de Opticruise automatische versnellingsbak. De Zweden garanderen een onderhoudsinterval van 45 duizend kilometer.

G en R

De krachtbron wordt geleverd in combinatie met de G- en de R-cabine, zo bevestigt Scania-woordvoerder Nivo van der Klugt. ,,Ik verwacht dat de nieuwe gasmotoren niet alleen bestaande klanten tot het rijden op LNG zullen gaan verleiden. Ik denk ook aan nieuwe markten, zoals de bouw en de constructie. LZV en 40 of 50 tons vervoer zijn door het grote koppel geen enkel probleem.” Van der Klugt voorspelt dat de 13 liter vooral interessant wordt voor transporteurs die Duitsland, Frankrijk en België op hun route hebben.

De Scania G en R met 13-liter gas-ottomotor zijn per direct te bestellen. De eerste trucks worden naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018 geleverd.

Lees ook: Iveco antwoordt op LNG-offensief Volvo met extra paardenkrachten voor Stralis NP

Volvo Nederland blij verrast met grote animo voor nieuwe LNG-trucks

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie