*

Scania G410 heavy wrecker Smits Berging
| 11:29 | Korneel Luth

Scania G410 heavy wrecker Smits Berging

Smits Berging nam recent een Scania G410 bergingsvoertuig in gebruik.

De Scania 8×4 heavy wrecker heeft twee gestuurde voorassen en de 410 pk SCR-only motor. De G410 toont inmiddels dat hij de aanschaf meer dan waard is. Smits kan met deze Scania heavy wrecker veel sneller werken dan voorheen. Vooral in het incidentmanagement is dat een groot voordeel.

Scania G410 heavy wrecker Smits Berging
Smits Berging gebruikt de truck voor incidentmanagement op de snelwegen rond Haarlem en Amsterdam en voor algemene bergings- en afsleepwerkzaamheden. Hij is tevens supplier geworden voor een aantal Scaniadealers in de omgeving.

Eerste Scania voor Smits

Het is de eerste Scania die Smits Berging koopt. “We kwamen bij Scania omdat die als fabrikant een configuratie kon leveren die voldeed aan de zeer zware eisen die ons werk met zich meebrengt” , vertelt directeur eigenaar Ron Otte.

“Het is dan ook een unieke truck geworden. Dat is zeker ook te danken aan de inzet van de dealer. In samenspraak met Scania Amsterdam en de opbouwer De Groot, kregen we echt precies wat we hebben wilden.” 

Af-fabriek aanpassingen voor de opbouw

“De dealer bestelde de truck bij de fabriek als chassis/cabine direct met alle aanpassingen die nodig waren voor de opbouw. En dat bleek helemaal te kloppen. Dit was voor mij de eerste keer dat een complex voertuig als een bergingsauto in één keer tot in de details helemaal foutloos is opgeleverd!”

De Scania heeft een 8×4-configuratie met naafreductie in de aangedreven assen en twee gestuurde voorassen voor een compacte draaicirkel.

Twee lieren en lange lepel

De auto heeft twee lieren van respectievelijk 20 en 15 ton en een 26 tons wreckerinstallatie met een extreem lang uitschuifbare lepel. Dat laatste versnelt de afsleepprocedure enorm.

De berger kan tijdens het lieren gebruikmaken van twee schepvorming stempels aan de achterzijde van het voertuig die voor extra stabiliteit zorgen. Alle bedieningselementen voor elektrische componenten als lampen en zwaailichten en voor de hydrauliek zijn af fabriek in het dashboard geïntegreerd zodat ook de cabine een strakke nette aanblik heeft.

Veel kasten

“Normaal is er altijd veel te doen over de inrichting van de opbergkasten,” zegt Otte over een ander heikel punt bij bergingsvoertuigen. “Maar hier had De Groot voor zoveel kastjes gezorgd dat we alleen maar een splitsing hoefden te maken tussen materieel dat we veel gebruiken en die spullen die je niet zo vaak nodig hebt. Wat je veel gebruikt, moet je aan de veilige bermzijde van het voertuig opbergen.”

Ook de chauffeurs zijn zeer gelukkig met de nieuwe Scania. “Er is zelfs een zekere strijd ontstaan over wie er wanneer op mag rijden,” vult Otte aan.

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie