renault trucks
| 11:06 | Arjan Olsthoorn

Renault Trucks vernieuwt truck-range

Renault Trucks vernieuwt zijn T, T High, C en K ranges in 2021. Het merk brengt verbeteringen aan op het gebied van rij- en leefcomfort voor de chauffeur. Ook zijn er verbeteringen op gebied van veiligheid en productiviteit. Dit is de belangrijkste vernieuwing sinds de introductie van de range door de fabrikant in 2013.

In 2021 wijzigt Renault Trucks het design van het exterieur van de trucks waarbij ze kiezen voor een meer assertieve stijl. Met name bij de koplampen, die kleiner zijn geworden, om zo de voorzijde van het voertuig meer uitstraling te geven. De nieuwe honingraatgrille maakt het modernere en meer gestroomlijnde design van de Renault-trucks 2021 af.

Stuurverstelling

De trucks zijn uitgerust met een geheel nieuw ontwikkelde stuurkolom die eenvoudig in drie richtingen verstelbaar is. Hiermee kan de chauffeur de ideale zitpositie aannemen achter het stuur en kan deze nauwkeurig worden afgestemd op zijn persoonlijke wensen. De kolom wordt versteld met een eenvoudige intuïtieve voetbediening, waarmee zowel de hoogte, helling en hoek van het stuurwiel in een vloeiende beweging kan worden ingesteld.

stuurverstelling renault

Bovendien is het contactslot met de sleutel uit de stuurkolom verdwenen en vervangen door een startknop op het dashboard. Hierdoor is er rondom de stuurkolom nog meer bewegingsruimte voor de benen.

Nieuwe modulaire stoelen

Aangezien een chauffeur gemiddeld negen uur per dag achter het stuur zit, moeten de stoelen comfortabel zijn en gedurende de hele levensduur van het voertuig hun kwaliteit behouden. Daarnaast is de verstelbaarheid belangrijk zodat iedere chauffeur zijn ideale zitpositie kan instellen. Renault Trucks heeft daarom zijn aanbod van stoelen vernieuwd en biedt voortaan een modulaire reeks stoelen aan. Hierdoor is er een uitgebreide keuze aan instelmogelijkheden en uitrustingsniveau. De fabrikant heeft ook nieuwe bekleding geïntroduceerd. Deze bekleding is slijtvaster en is daardoor nog beter bestand tegen het vele in- en uitstappen van de cabine. Een luxere combinatie met leer is ook als optie verkrijgbaar.

interieur renault

Opbergruimte

De 2021-uitvoering van de Renault Trucks T, T High, C en K is ook voorzien van nieuwe opbergoplossingen. Zo is er een handige tablet- en smartphonehouder toegevoegd, die binnen handbereik van de chauffeur is geplaatst, toegang biedt tot meerdere apparaten tegelijk en deze oplaadt via twee USB-C-aansluitingen. Er is ook een nieuwe A4-opberglade voor documenten en om waardevolle spullen aan het zicht te onttrekken. Aan de bijrijderszijde beschikken de voertuigen met een panoramisch dashboard over twee opbergruimtes met een totale capaciteit van 7 liter (inclusief een door de airco gekoelde ruimte van 2 liter).

Verbeterd slaapcomfort

De kwaliteit van het bed is van cruciaal belang. Voor het welzijn van de chauffeur en een langere levensduur van het bed heeft Renault Trucks een compleet nieuw onderbed ontwikkeld. Daarbij is de dikte van het matras met 13% toegenomen. Het heeft nu een dikte van 170 mm en het aantal binnenveren is verdubbeld. Hierdoor wordt een optimale ondersteuning geboden aan het lichaam dankzij een betere verdeling van het lichaamsgewicht. Als optie kan een extra wasbare matras-topper van traagschuim worden toegevoegd. Het matras is eenvoudig afneembaar van de basis, waardoor het gebruik van hoeslakens mogelijk is en het opmaken wordt vereenvoudigd.

renault trucks

LED-verlichting

Bij de ontwikkeling van de Renault Trucks T-, T High-, C- en K-range stond ook een hoog veiligheidsniveau voor de chauffeur en de medeweggebruikers centraal.

De nieuwe T, T High en C modellen zijn standaard uitgerust met LED-lampen. LED-licht benadert het natuurlijke licht en geeft de chauffeur een betere waarneming van contrasten en kleuren. Dit verbetert het zicht ’s nachts aanzienlijk en daarmee ook de veiligheid. Een ander voordeel van LED-technologie is de betrouwbaarheid en de lange levensduur. De levensduur van een LED-bron is tot dertig keer langer dan die van een conventionele halogeenverlichting.

De instapverlichting in de opstap en portier zijn nu ook voorzien van LED om de instap beter te verlichten voor meer veiligheid voor de chauffeur bij het in- en uitstappen van het voertuig in het donker.

Veiligheid

Voor een optimale veiligheid van de chauffeur, zijn lading en de medeweggebruikers zijn er ook een aantal veiligheidsopties beschikbaar. Zo is er voor de chauffeur een extra mechanische anti-inbraakvoorziening (het zogenaamde Night-Lock), voor de kwetsbare medeweggebruikers zijn er extra camera’s en aanwezigheidssensoren, een vision portier biedt extra zicht op voetgangers en fietsers.

Ten slotte vermindert de noodbediening van de parkeerrem het risico op afwijkende bewegingen van het voertuig wanneer de chauffeur de cabine verlaat, door automatisch de wielblokkering te activeren om de truck tot stilstand te brengen.

Brandstofverbruik

Als eerste is de aerodynamica van de cabine rond de grille aan de voorzijde verbeterd en zijn de wielkasten aangepast om de luchtstroom te verbeteren. Daarnaast zijn de voertuigen uitgerust met nieuwe technologie om het brandstofverbruik verder terug te dringen. De nieuwe functie “Pulse and Glide” zorgt voor een verdere verbetering van het brandstofverbruik door de snelheid van het voertuig rond het ingestelde punt van de cruise control te houden (+/- 2 km/u).

renault trucks

1 Reactie
  1. Ook van de vernieuwde “Renault Truck Line heb in de zelfde mening,…alle Trucks zijn al enkele jarenlang een éénheids worst aan het worden qua buitenkant,…de cabine, dezelfde koplampen qua vorm, enz, enz.
    Hetzelfde geld helaas ook voor ons eigen Nederlandse merk DAF,…
    Laten Truck fabrikanten waar dan ook…nu eens met cabine ontwerp komen die er echt toe DOET.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie