DE11- en DE13-liter motoren
| 11:14 | Arjan Olsthoorn

Renault introduceert nieuwe motoren met Turbo Compound

Renault Trucks introduceert in de T, T High, C en K ranges nieuwe DE11- en DE13-motoren. In combinatie met de integratie van nieuwe technologieën, zoals Turbo Compound, en specifieke services kunnen deze nieuwe motoren het brandstofverbruik met maximaal 10% verlagen.

Renault Trucks heeft in 2021 zijn T, T High, C en K modellen gewijzigd op het gebied van design en aerodynamica. Ook het rij en leefcomfort aan boord is voor de chauffeur enorm verbeterd. De fabrikant zet deze evolutie verder voort met de komst van nieuwe Euro VI Step E-motoren van 11 en 13 liter.

Optimaal rendement

Voor een betere verbranding zijn de DE11- en DE13-motoren uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie. Door deze technologie worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht. Dat zorgt voor een gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor dus voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.

Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd. Er is ook een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde hoogwaardige lagering waardoor de weerstand verminderd en de reactietijd wordt verhoogd. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en een nieuwe hoogwaardige olie met lage viscositeit. Ten slotte heeft Renault Trucks gekozen voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorregelunit.

Turbo Compound

Voor optimale prestaties is het mogelijk om de Renault-modellen als optie uit te rusten met de DE13 TC-motor. Deze motor is uitgerust met Turbo Compound-technologie. We kennen dit van moederconcern Volvo. Turbo Compound moet een aanzienlijke brandstofbesparing opleveren zonder in te boeten aan rijcomfort of commerciële snelheid.

“Een extra turbine, die na de turbocompressor is geplaatst, zet de restenergie in de uitlaatgassen om in mechanische energie en brengt die over op de krukas in de vorm van extra motorkoppel. Turbo Compound maakt het dus mogelijk om een hoger koppel te bereiken bij lagere motortoerentallen. Op de snelweg, tijdens het rijden op cruise control en bij rijden bergop kan er in de klim langer een constante snelheid worden aangehouden zonder dat er teruggeschakeld hoeft te worden”, aldus de fabrikant.

Nieuwe versnellingsbak

De voertuigen zijn uitgerust met de nieuwe generatie Optidriver-versnellingsbak. Deze heeft een nieuwe calculator, nieuwe regelsoftware en een nieuwe koppelingsbediening voor soepeler en sneller schakelen.

Meer brandstof besparen

Renault Trucks: “Om nog meer brandstof te besparen, heeft Renault Trucks ingezet op de Smart Torque Control-oplossing. Dit systeem maximaliseert de tijd die de motor benut in het gebied met het beste motorrendement. Renault Trucks blijft ook de Optivision Predictive Cruise Control verbeteren, die de topografie van de weg gebruikt om optimaal te schakelen en brandstof te besparen.”

De fabrikant biedt ook oplossingen aan om transporteurs te helpen bij de controle en de verbetering van het brandstofverbruik. De software voor wagenparkbeheer Optifleet (module Check) volgt het brandstofverbruik van elk voertuig. Tevens analyseert het de rijstijl om te bepalen op welke punten het mogelijk is om het verbruik terug te dringen. Bovendien heeft Renault Trucks een volledig trainingsprogramma ontwikkeld, om het brandstofverbruik onder controle te houden.


In Truckstar 13, binnenkort verkrijgbaar, vind je een uitgebreide rij-impressie met de vernieuwde Renault T High.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie