Millenaar & van Schaik
| 07:45 | Arjan Olsthoorn

Millenaar & van Schaik neemt Volvo FM 10×4 in gebruik

Compact, hoog laadvermogen van 29 ton én geschikt voor het vervoer van een semi-dieplader met complete asfalt-set. Millenaar & van Schaik Transport heeft een op maat geconfigureerde korte Volvo FM 5-asser in gebruik genomen voor asfalteerwerkzaamheden.

De truck is onder aanvoering van Volvo Group Truck Center Aalsmeer ontwikkeld in samenwerking met Millenaar & van Schaik Transport, Terberg Techniek, Vossebelt Kippers en Volvo Trucks Nederland.

 ‘Meestal 4-assers’

“Wij zetten meestal 4-assige kippers in voor onze semi-diepladers”, vertelt Dick Millenaar, directeur van Millenaar & van Schaik Transport. “Dat was tot nu toe eigenlijk de enige manier om binnen de wettelijk toegestane lengte van 18,75 meter te blijven. Zodra de aanhangwagen is gelost, zetten we de 4-assers in voor de aanvoer van asfalt. Omdat deze over een veel lager laadvermogen beschikken ten opzichte van de meer gebruikelijke 5-asser, is dat eigenlijk niet zo efficiënt.”

29 ton laadvermogen

De zoektocht naar een efficiëntere oplossing leidde naar een korte Volvo FM 5-asser. “Wij hebben onze vraag neergelegd bij Volvo Group Truck Center en zij hebben uitstekend nagedacht over hoe dat aan te pakken. Zij hebben ook de partijen benaderd om te komen tot de geschikte configuratie. Die actieve houding stel ik zeer op prijs. De Volvo FM 10×4 blijft door het compacte formaat van 8 meter binnen de wettelijke afmetingen wanneer een semi-dieplader wordt aangekoppeld voor het transport van divers wegenbouwmaterieel. Bovendien blijft het laadvermogen hoog, omdat er een 5-asser in plaats van een 4-asser kan worden ingezet. Het laadvermogen van de korte 5-asser is 29 ton. Dat is meer dan we met de gebruikelijke 4-assige kippers kunnen vervoeren. Per rit kunnen we dan zo’n 7 ton meer asfalt meenemen. Dat beperkt het aantal ritten wat beduidend minder uitstoot betekent.”

Millenaar & van Schaik

Dick Millenaar (Millenaar & van Schaik) en Robert Verkerk (VGTC).

Af fabriek

Het chassis van de Volvo FM is af fabriek geleverd inclusief de aanpassingen, voorbereidingen en extra onderdelen die Terberg Techniek nodig heeft voor de ombouw tot een extreem korte 5-asser. De truck heeft een GVW van 46 ton. Terberg Techniek werkt met zijn eigen aslastverdeling op de achterste vier assen waarmee de verhouding van de last optimaal verdeeld kan worden over de trekassen en de bijgeplaatste assen.

Hiermee kan de verhouding van het draagvermogen van de twee gestuurde assen ten opzichte van de aangedreven assen geregeld worden. Zo krijgen de aangedreven assen altijd de maximale druk voor een optimale tractie en is het gewicht beter over de auto verdeeld wat het stuurgedrag bevordert. Ook zijn de twee stuurassen liftbaar zodat bandenslijtage beperkt blijft en men brandstof kan besparen.

‘100% maatwerk met 100% Volvo-ondersteuning’

“Dat er voor de ombouw originele Volvo-onderdelen worden gebruikt en dat Terberg Techniek als ombouwer ook door Volvo Trucks Nederland wordt ondersteund, is voor ons heel veel waard. We sluiten daarmee eventuele risico’s uit en hebben een kwaliteitsproduct dat ook na ombouw een kwaliteitsproduct blijft. Het is 100% maatwerk met 100% ondersteuning vanuit de Volvo-organisatie. Dat is in ons zware werk een must”, zegt Dick Millenaar.

Keuze voor FM

Millenaar & van Schaik Transport koos voor de nieuwe Volvo FM. “Onze chauffeurs moeten vaak in en uit de cabine stappen. De instap van de Volvo FM is met twee treden de laagste in de markt. Dat is echt een voordeel in ons werk. Bovendien is de nieuwe cabine ruim en is het zichtveld uitstekend. Ook heeft de truck een kleine vooroverbouw en door de optimale afmetingen van de dagcabine is er binnen de beperkte totaallengte toch voldoende ruimte beschikbaar voor de Vossebelt kipperopbouw. Dit maakt ook een goede voorasuitnutting mogelijk”, verklaart Dick Millenaar.

Over Millenaar & van Schaik Transport

Na een fusie in 2010 is Millenaar & van Schaik een van de grootste vervoerders van Nederland op het gebied van asfalttransport. Trucks van het bedrijf uit Oude Meer rijden dagelijks naar de meest uiteenlopende wegenbouwprojecten. Of het nu gaat om een groot, ingewikkeld wegenbouwproject of een kleinere opdracht, Millenaar & van Schaik weet wat wegenbouwers nodig hebben en biedt tal van diensten om hen te ontzorgen. Flexibiliteit, duurzaam ondernemen, kwaliteit, klantvriendelijkheid en digitalisering zijn voor Millenaar & van Schaik Transport van groot belang.

Volvo FM 10x4

Eigenschappen

  • Voor- en naloopas zijn hefbaar
  • Air-dump functie op voor- en naloopas voor tijdelijke ontlasting en extra gewicht op de aangedreven assen voor meer tractie
  • Stuursysteem van de naloopas kan worden uitgeschakeld voor de asfaltmachine
  • 4 of 5 assen luchtgeveerd
  • Full Innerliner chassis
  • I-Shift met kruipversnellingen
  • Volvo Dynamic Steering
  • 10-tons vooras af fabriek
  • GVW 46 ton, GCW met ontheffing tot 77,5 ton
  • Lengte voorbumper tot hart vangmuilkoppeling 8 meter

Bekijk ook de video van onze praktijktest met de Volvo FH 460.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie