*

Chauffeur ontvoerd en vrijgelaten
| 12:32 | Korneel Luth

Reactie TVM sommatie FNV eye-trackers

Vakbond FNV sommeert verzekeringsmaatschappij TVM te stoppen met het installeren van eye-trackers in trucks. TVM geeft ons een reactie; wij plaatsen een en ander in perspectief.

FNV Transport en Logistiek heeft TVM gesommeerd om onmiddellijk te stoppen met het installeren van eye-trackers en dashboardcamera’s in vrachtwagencabines. Volgens de bond overtreedt TVM de privacywetgeving.

“Als TVM deze sommatie negeert, zullen wij een juridische procedure starten tegen TVM. Ook deelnemende werkgevers kunnen een procedure tegemoet zien”, zegt Egon Groen van FNV Transport en Logistiek.

TVM: privacy en veiligheid gaan hand in hand

Truckstar nam contact op met verzekeraar TVM voor een reactie. TVM-woordvoerder Jaap Stalenburg wil er in de aanloop naar een eventuele gerechtelijke procedure, inhoudelijk niet te veel over zeggen. Maar Stalenburg wil tegen ons wel dit kwijt: 

“We betreuren de houding van vakbond FNV. TVM is ook nu nog, bereid in gesprek te gaan. De hoop is er gewoon uit te komen. Er is namelijk wel degelijk een weg waarbij verbeterde verkeersveiligheid en privacy samengaan.”

Chauffeurs en ondernemingsraden oké met pilot

Stalenburg voegt toe dat TVM niet op basis van een dictaat de onlangs begonnen proef met 500 trucks stopzet. “Onze pilot, daar stoppen we niet mee. Die is op basis van vrijwilligheid onder de chauffeurs. Er doet geen enkele chauffeur tegen zijn of haar zin aan mee. Bovendien zijn de ondernemingsraden van alle deelnemende bedrijven akkoord.”

‘Eye-tracker is hulpinstrument voor chauffeur’

De FNV is bang dat gegevens uit de eye-trackers tegen de chauffeur gebruikt gaan worden. De eye-tracker is echter geen camera. TVM-directeur Arjan Bos legde onlangs uit: “Dit is een belangrijk hulpinstrument voor de chauffeur, omdat deze vermoeidheid en afleiding herkent. Let de chauffeur gedurende drie seconden niet op het verkeer, dan geeft het systeem een waarschuwing.” 

“Dat de FNV daar een ander beeld van probeert te schetsen, stelt ons teleur. Wat we nu in deze proef doen, is kijken hoe we chauffeurs die bij nacht en ontij op de weg zijn het beste kunnen helpen veilig thuis te komen bij hun gezin”, aldus Arjan Bos. 

De FNV vindt dat TVM daarmee het paard achter de wagen spant. “TVM bestrijdt symptomen zoals dichtvallende ogen, in plaats van dat het iets aan de oorzaken doet, zoals vermoeidheid”, aldus de vakbond in een persbericht. 

Gegevens worden al lang opgeslagen en teruggekoppeld 

In dit hele verhaal is het daarnaast de vraag of de vakbond zich realiseert dat gegevens van het rijgedrag van chauffeurs reeds geruime tijd worden opgenomen. De digitale tachograaf is daar een voorbeeld van, en in dat geval worden gegevens daadwerkelijk tegen de chauffeur gebruikt middels het uitschrijven van absurde boetes door bijvoorbeel de Fransen.

Positieve terugkoppeling waar je beter van wordt

Maar op een andere manier worden rij-gegevens juist op een positieve manier gebruikt. Veel moderne trucks zijn middels een zogeheten telematic gateway verbonden met de truckfabrikanten. Die verzorgen op hun beurt terugkoppeling naar transportbedrijven over onderhoudsplanning en over de verbruikscijfers, waarbij chauffeurs gecoacht worden. Daar leer je van als chauffeur. Je wordt een betere, professionelere weggebruiker die niet alleen zuiniger rijdt, maar ook veiliger. Je leert namelijk als chauffeur je eigen rijgedrag te analyseren en verder vooruit te kijken en te denken.

Er zijn ook systemen die de positie van de truck ten opzichte van de witte lijnen in de gaten houden, samen met stuurbewegingen. Als zo’n systeem vindt dat je teveel slingert, krijg je als chauffeur het advies pauze te nemen, bijvoorbeeld door het symbool van een koffie-kopje in de display.

In de nabije toekomst zullen we nog verder geïntegreerde veiligheidssystemen zien van de verschillende truckmerken. De eye-tracker van TVM is vergeleken daarmee al een achterhaald systeem.  

Ook proef event-camera’s succesvol

Een recent gehouden proef waar zogeheten event-camera’s bij gebruikt werden – die qua privacy veel verder gaan dan de eye-trackers – bleek erg succesvol te zijn en wel degelijk een bijdrage geleverd te hebben aan de verkeersveiligheid. Transportbedrijf De Rooy installeerde event-camera’s in een aantal trucks, in overleg met de chauffeurs. Aan het einde van de proef, op 1 oktober 2015, werden de camera’s weer uit de trucks gehaald. Ook toen viel de FNV over het gebruik van zo’n veiligheidssysteem.

Lees ook:

Reactie De Rooy FNV-aantijgingen camera’s

500 trucks in TVM-proef veiligheid

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie