Praktijktest Scania G400 4X2 A Highline
| 11:12 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania G400 4X2 A Highline

Als de R-serie de King of the Road is dan is de Scania G toch minstens de Kroonprins.
Want met zijn iets lager geplaatste cabine doet hij het goed in zowel de zware distributie als het transport over middellange afstand.

Voor de verschillen tussen de R- en G-serie moet je wel twee keer goed kijken, want het hoogteverschil is minimaal. Dat geldt ook voor het verschil in uitstraling. Eén van de grootste verschillen is dat je op de G-serie geen Topline cabine kunt bestellen maar met het Highline dak is eigenlijk ook niets mis. Sterker nog, het staat eigenlijk beter dan die hoge hoed, maar dat is een persoonlijke mening. Verder is de G-serie eenvoudiger van uitvoering. Zo wordt het dakluik handmatig bediend en is er in de cabine geen full-colour display aanwezig. Wel is de cabine rondom luchtgeveerd. Verder is de G400 achter luchtgeveerd met twee luchtbalgen en is de vooras voorzien van paraboolvering.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

400 pk met SCR

 De Scania G400 beschikt over een 13 liter zes cilinder SCR lijnmotor met 400 pk (294 kW). Het is een Euro5 motor met XPI systeem die gebruik maakt van SCR. Scania levert de 400 pk versie ook met EGR maar met onze SCR uitvoering moet je dus gewoon Ad Blue tanken. Dat leidt volgens Scania tot een wat lager verbruik maar daar staat wel tegenover dat je dus AdBlue moet inkopen. Inmiddels is het tanken van AdBlue bij de meeste transportbedrijven al helemaal ingeburgerd en is het één van de dagelijkse rituelen geworden. Vloten met gemengde wagenparken vragen zelfs om SCR voertuigen, om tot uniformiteit te komen en ook uit technisch oogpunt zijn er zeker argumenten voor een SCR systeem. Het maximum vermogen van 400 pk wordt gehaald bij 1.900 tpm en het maximum koppel van 2.100 bij 1.000 tpm. De G-serie is verkrijgbaar met motorvermogens van 340 tot 480 pk. Om meer bodemvrijheid te creëren zijn er op de stuuras wat hogere 315/80 R22.5 banden gemonteerd in plaats van de gebruikelijke 315/70 R22.5. Dat scheelt echt en haalt het nadeel van de lage voorbumper weg. Vooral in de distributie loop je anders zomaar schade op.

Lichtgewicht

Met zijn lage gewicht van 7.100 kg is deze Scania trekker een uitstekende keuze voor bulk- of vloeistoftransport. Verder is deze Euro5 trekker natuurlijk uitermate geschikt voor het werk in de zware distributie. Milieuzones vormen geen belemmering voor de schone Scania. Een en ander houdt in dat deze Scania aan de slag zal gaan in het werk waar we ook de DAF CF aantreffen. Eigenlijk is dat de concurrent waar de G- serie de strijd mee aan zal binden. Net als die DAF is ook de Scania G400, zeker in Highline uitvoering ook voor de middel- en lange afstanden inzetbaar. De G400 is 400 kilo lichter dan een vergelijkbare R-serie, wat onder andere wordt bereikt door de toepassing van aluminium luchtketels en de brandstof tank van 400 liter. Maar ook de aanschafprijs telt letterlijk en figuurlijk mee. De G400 cabine is verkrijgbaar in twee cabine varianten en in een Highline versie, geen Topline dus, die blijft voorbehouden aan de R-Serie. De G-serie heeft een lagere instap dan de R-serie, wat een iets hogere motortunnel tot gevolg heeft. Dat is echter geen onoverkomelijk nadeel. De motortunnel is namelijk precies dezelfde als in de oude Scania 4-serie en dat is logisch, want eigenlijk is dit de oude cabine met een nieuw interieur.

Lekker rijden

De G400 rijdt zoals we dat van een Scania gewend zijn, gewoon uitstekend dus. En als Scania zegt dat je de G400 ook op de lange afstanden kunt inzetten dan is de rit door de Ardennen toch niet teveel gevraagd van de 400 pk sterke G. Tijdens die rit laat de Zweed zich van zijn beste kant zien. Onze testauto is toegerust met de optionele Active Prediction, ABS, ESP, een retarder en een zelf in te schakelen sper op de achteras. Die laatste voorziening verkiezen wij nog steeds boven de optionele Traction Control. Het Active Prediction systeem staat in de praktijk van alle dag garant voor brandstofbesparingen. In een vorige rijimpressie hebben wij zelf al dat positieve verschil al aangetoond. De Active Prediction wordt overigens pas geactiveerd bij 60 km/u en hoger. Met toetsen op het stuurwiel stel je de kruis- en daalsnelheden in met een minimaal verschil van 4 km/u. Wel moet je als de trekker van het contact is af geweest niet vergeten alles weer opnieuw in te stellen. Op onze steile klim na Verviers komen we bij kilometerpaal 10 keurig aan met veertig kilometer per uur. Gedurende de hele rit blijkt dat de G400 een fijne auto is om mee te werken. Alleen is de zitting van beide stoelen wat hard, zeker de bijrijderstoel die tevens fungeert als klapstoel. Dat heeft zo zijn voordelen als het gaat om ruimte in de cabine maar het is een nadeel als je er vaak op moet zitten.

Extra foto's Truckstar 02/14

Geen topmodel, wel comfort

Hoewel we nu eens niet te maken hebben met een topmodel is het comfort aan boord van hoog niveau. Dat wil zeggen, voor wat betreft het rijden. De besturing is strak, de verstelling van het stuurwiel is optimaal en de zit achter het stuur is dan ook uitstekend. Helaas zijn er op de optielijst een aantal vakjes niet aangevinkt, daardoor hebben we in deze truck te maken met het kleine display, het oude, wat smalle onderbed en een opbergvakje waar een koelkast had kunnen zitten. Vreemd genoeg is deze G wel voorzien van opbergvakken die van buitenaf bereikbaar zijn aan beide kanten. Standaard is er alleen aan de bestuurderszijde zo’n kastje. Deze optie staat voor 431 Euro in de prijslijst en dat is eigenlijk best de moeite waard. Het scheelt namelijk een kist aan het chassis voor zover daar plaats voor is. Ook het uitklapbare tafeltje aan de bijrijderskant is een optie. We schreven het al eerder, bij Scania is vrijwel alles optioneel en het nadeel daarvan is dat je als chauffeur vaak niet de beschikking hebt over heel veel handige dingen.

Praktijktest Scania R730 Highline

Conclusie: G400 is een slimme truck

Met de Scania G-serie heeft dit Zweedse merk een heel slim model tussen de P- en de R serie in de markt gezet. Het is een auto met de uitstraling van een dikke internationale auto, maar wel redelijker geprijsd en met een iets lagere instap. De G400 scoort eigenlijk op alle punten keurige cijfers, en dat geldt ook voor het verbruik. Kortom, een aanrader voor wie een voertuig zoekt waarmee je niet iedere nacht van huis hoeft, maar dat wel zou kunnen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie