Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
| 17:02 | Korneel Luth

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace

De zwaarste motorvariant van Mercedes is niet langer voorbehouden aan de SLT zwaartransporttrekkers. Wij testen een ‘gewone’ Actros GigaSpace met deze 15,6 liter krachtpatser.

De OM473 is de nieuwe zware Euro 6-motor in het programma van Mercedes-Benz. Het is een zes cilinder lijn-motor met een inhoud van 15,6 liter. Een blok dat zich kan meten de zestien liter-broers van Volvo en Scania dus. Verschil is echter dat men bij Mercedes 625 pk genoeg vindt als maximale output.

Hoe dan ook, zo’n zwaar blok zou garant moeten staan voor rijplezier. Dat hopen we proefondervindelijk vast te kunnen stellen in deze test. Maar we kijken uiteraard ook naar de verbruikscijfers. 

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
Een prachtige verschijning, deze zacht-getinte, uiterst stijlvolle Duitser.

Motorenprogramma compleet

Met de introductie van de OM473 is het Euro 6-motorenprogramma Mercedes-Benz compleet. De auto die de fabriek in Stuttgart heeft afgevaardigd, is een champagnekleurige 1863 LS 4×2 trekker met GigaSpace-cabine en Style-Line interieurconcept. Dat laatste betekent dat de cabine is verfraaid met allerlei chroomaccenten, zowel van binnen als van buiten.

Het geheel oogt daardoor statig en wat ruimte en luxe aangaat, hebben we in ieder geval niets te klagen. De stuurhut is voorzien van bijna alle denkbare opties, tot aan twee massagestoelen aan toe. Ja, ook voor de bijrijder, want in tegenstelling tot de Mercedes-Benz trucks die we in het verleden testten, heeft deze Actros een normale indeling en geen zithoek.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
De zit achter het stuur is bekend, en is uitstekend.

Fine-tuning gaat door

Een hernieuwde kennismaking tijdens een kleine proefrit op dag één van onze test verrast ons wederom aangenaam: de trekker laat zich eenvoudig en opvallend prettig rijden. De bedieningselementen zijn degelijk en logisch geplaatst en dat kunnen we beslist waarderen. Ook de ruimte in de Gigaspace-cabine is ongekend: met een stahoogte van 2,13 meter is het ook voor lang uitgevallen chauffeurs prima vertoeven in de Actros.

Tijdens het rijden wordt duidelijk dat het fine-tunen bij Mercedes gewoon doorgaat. Het veergedrag is nu goed, terwijl we dat bij de eerste lichting Actros MP4-trucks nog als onprettig ervoeren. Dat kwam door de ‘zweepslag’, een soort van na-klap in de cabinevering na een bult of hobbel, die in de rug goed voelbaar was. Bovendien was er een deining.

Het was al langer bekend dat de ingenieurs van MB er al in een vroeg stadium veel aan gedaan hebben om deze klacht te verhelpen en we vinden het niet meer dan terecht om hier nog eens te vermelden dat dit goed gelukt is. In combinatie met de riante stoel en de prima stuurpositie, staat niets een comfortabele lange rit meer in de weg.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
Met een prettige, warme brom rollen we door een Belgisch dorpje.

Grotendeels identiek

Als ik de motor start en even laat lopen, valt me op dat het geluid van de OM473 veel gelijkenis vertoont met dat van zijn kleinere broer, de 12,8 liter OM471 die maximaal 510 pk levert. De 15,6 liter produceert eveneens een mooie diepe brom die voor de kenners direct herkenbaar is als Mercedes-geluid. Niet verwonderlijk, want ze zijn technisch grotendeels identiek.

Een belangrijk verschil – naast de grotere cilinderinhoud – is de toepassing van turbocompound-techniek. Hierbij brengt een tweede turbo de restenergie uit de uitlaatgassen via de distributieketting over op de krukas. Dit principe, dat bijvoorbeeld ook toegepast wordt in de 16 liter Euro 6-motor van Volvo, zorgt voor een aanzienlijke prestatieverbetering zonder dat het verbruik daaronder te lijden heeft.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
De OM473 is een fijne motor, die geen drinkebroer blijkt.

De OM473 in het lange-afstandsverkeer

In de SLT-trekkers komt de OM473 krachtbron in combinatie met de turbo-retarderkoppeling uitstekend tot zijn recht. Mercedes geeft de trucks vrij voor terreingewichten tot 250 ton en in sommige gevallen zelfs meer. Daarmee is zo’n 625 pk sterke motor natuurlijk danig in zijn sas.

Het lange-afstandsverkeer is echter een toepassing waarbij heel andere zaken belangrijk zijn. Comfort en verbruik, bijvoorbeeld. Dat laatste zal voor de klanten die besluiten een truck met 600 pk-plus  aan te schaffen misschien niet het allerbelangrijkste verkoopargument zijn, maar toch: tegenwoordig houdt iedereen het verbruik graag binnen de perken.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
Het Style-Line-concept voorziet de truck van enkele chroom-accenten, waaronder op de grille.

Koersvaste rijdersauto

Gedurende de rit naar de Ardennen, op de tweede testdag, profileert de Actros zich als een koersvaste rijdersauto. Vermogen en koppel zijn er volop: de motor draait continu tussen de 1.100 en 1.300 toeren per minuut. Meteen bij die 1.100 is de 3.000 Newtonmeter koppel al beschikbaar. Heuvels worden simpelweg gladgestreken met zulke cijfers. Het vermogen van 625 pk is beschikbaar bij 1.600 toeren: een gebied waar je normaal gesproken in deze truck helemaal niet hoeft te komen. Maar goed, ze zijn er wel!

Bewijzen hoeft de Actros zich nauwelijks in de stevig glooiende Ardennen. Ingehaald worden we alleen op vlakke stukken waar andere trucks negentig kilometer per uur rijden, en wij 85. Vervolgens halen we deze collega’s, veelal met vermogens rond de 500 pk, in de klim op ons gemak weer in. Zonder enig vertoon van geweld.

Mooie, diepe sound

Alleen een mooie diepe sound en de snelheidsmeter verraden dat er zoveel kracht voorhanden is: de Actros doet zich geen moment voor als spierballenauto. ‘Statig’ is eerder een juiste omschrijving! Alsof hij vanuit het vooronder tegen je zegt: ‘geen zorg, alles is onder controle’.

Wel laat de ‘topografische cruise control’ van Mercedes, Predictive Powertrain Control (PPC) genaamd, de snelheid net voor de top van een heuvel af en toe terug zakken tot 80 km/u. Dat is niet storend, maar soms even wennen. Voor het gevoel had de truck best wat langer door mogen trekken. Maar het is duidelijk waar het om te doen is: brandstof besparen door gebruik te maken van de kinetische energie in de truck. Gaat vervolgens tijdens de afdaling de snelheid weer omhoog, dan grijpt PPC aan de bovengrens van negentig kilometer per uur in door middel van de krachtige Performance-motorrem.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace

Power-programma

Ook in de ‘officiële’ hellingtest in de Ardennen deed de Actros het uitstekend: op het meetpunt denderde deze Duitser met zestig kilometer omhoog. Dat is erg snel, maar net iets langzamer dan onze stelregel die zegt dat de snelheid hier tien procent van het vermogen moet zijn.

Voor wie nog sneller bergen wil bedwingen, biedt de Powershift-3 versnellingsbak in deze Actros een extra functie. Door middel van het Power-schakelprogramma verlegt de bak de schakelmomenten met honderd toeren naar boven ten opzichte van het standaard Economy-programma. Op die manier trekt de truck langer door. De functie schakelt zichzelf weer uit: in vlakke gebieden gebeurt dit na een paar minuten, in de bergen duurt dat naar behoefte langer.

Geen marketing-aandacht aan OM473

Mercedes meldt in haar marketingstrategie geen extra aandacht te geven aan de OM473, zoals andere merken dat wel doen met hun zwaarste motoren. “We richten ons voornamelijk op efficiëntie en daarbij staan onze Fuel Duel trucks voorop”, luidde de boodschap toen we er naar vroegen.

Toch past wat ons betreft de 625 pk-motor best binnen deze filosofie, gezien de verbruikscijfers die we ermee realiseerden: op het vlakke traject kwamen we 3,38 kilometer ver op een liter, in de Ardennen was dat 2,24 kilometer. Daarmee is het een goede middenmoter tussen de trekkers rond de 450 pk die we eerder reden in onze praktijktest, en zeker geen drinkebroer.

Tel daarbij op de hogere gemiddelde snelheden die je kunt halen en de restwaarde van zo’n powerhouse, dan hoeft de aanschaf van een 625 pk Actros nog niet eens zo’n heel wilde investering te zijn.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
Hoog en laag: de Actros kent talloze uitvoeringen.

Praktijktest Mercedes-Benz Actros 1863 GigaSpace
In dit rijtje misstaat de Actros in het geheel niet.

Rijden en verbruik

Weersomstandigheden: ’s Morgens nevel en 17°C, daarna zonnig met enige wind, temperatuur onderweg opgelopen tot 26°C

Rijstijl: anticiperend met cruise control op vlak traject ingesteld op 80 km/u, in de Ardennen op 85 km/u. PPC uitloop op 90 km/u.

 

 

Bergtraject Ardennen

Afstand: 143,4 km

Verbruik: 44,57 l/100 km = 1: 2,24

Vlakke weg tussen Asten en Luik

Afstand 212,6 km

Verbruik: 29,56 l/100 km = 1: 3,38

Verbruik AdBlue: niet kunnen meten

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie