Noren willen 4×2-trekker van bergpas
De Noorse regering onderzoekt de mogelijkheden om 4×2 trekkers met opleggers te weren van bepaalde bergtrajecten.
In Noorwegen is men de problemen met buitenlandse standaard trekker oplegger-combinaties op gladde wegen zo zat, dat de regering in Oslo nu bestudeert of er een verbod op deze trucks moet komen op bepaalde bergtrajecten.
De beslissing is nog niet genomen, maar vast staat wel dat een dergelijk verbod ingevoerd mag worden.
Een as te weinig – Noren ondervinden veel overlast
In tegenstelling tot Noorse en Zweedse trucks hebben de meeste buitenlandse trucks op de Noorse wegen een as te weinig. Deze Europese en Oost-Europese trucks zijn daarom minder geschikt voor de gladde Noorse winterwegen en komen vele malen vaker in de problemen.Trucks raken van de weg, scharen, of komen niet meer weg.
De gevolgen voor de Noren zijn dat de verkeersveiligheid te wensen over laat, maar vooral dat wegen vaak voor langere tijd afgesloten zijn na incidenten met buitenlandse trucks. Dit leidt tot veel kosten, vertragingen en overlast voor de Noren zelf.
“Wij denken erover om dit type voertuig niet meer toe te staan op bepaalde bergpassen”, aldus staatssecretaris Bård Hoksrud tegen de Noorse zender NRK.
“Het is een drastische maatregel maar het kan grote gevolgen hebben als we deze trucks blijven toestaan en er een ongeluk gebeurt”, zegt Hoksrud.
Dit soort taferelen komt te vaak voor, vindt men in Noorwegen.
Geen mogelijkheid meer gewicht op trekas te zetten
Het probleem met de standaard Eurotruck is dat de chauffeur met een enkele trekas niet de mogelijkheid heeft om op een gladde helling tijdelijk meer gewicht op die as te zetten. Noorse en Zweedse chauffeurs kunnen met hun zwaardere trekkers de (veelal) sleepas omhoog trekken, of druk overpompen naar de trekas, of naar één van de twee aangedreven assen in combinatie met een lengtesper.
Overigens is een voorloopas hierbij minder nuttig dan een sleepas, aangezien bij het heffen van de voorloper een deel van het gewicht naar de vooras gaat.
Met de trailerassen wat verder naar achteren wordt het wipwap-effect van een standaard trailer vermeden en komt er meer gewicht op de bogie, en kan er, als het nodig is meer gewicht op de trekas gepompt worden.
Standaard trailer is soort wipkar
Een tweede probleem is dat de Europese standaard drie-assige trailer eigenlijk een soort wipkar is. Als er op de achteroverbouw zware lading staat, ontstaat tijdens het rijden een wipwap-effect waarbij telkens druk van de schotel en de trekas verdwijnt. Deze trucks zijn daarom minder stabiel dan de Scandinavische trucks met trailers die de achterste as verder naar achteren hebben, en kunnen sneller scharen.
Vaak kunnen standaard Europese trucks wel verder nadat ze gestrand zijn als de chauffeurs kettingen gelegd hebben – mits ze weten hoe dit moet. Maar ook dat betekent oponthoud voor het verkeer aangezien er op de smalle wegen in Noorwegen weinig passeerruimte is.
Een trekker met sleepas, of een combi met goed beladen voorwagen en een sleepas, zijn de trucks waarmee je op gladde stukken weg het beste uit de voeten kan.
Niet dezelfde mogelijkheden
Inspecteur Åge Kristiansen van het Taraldrud controlestation op de E6 ten zuiden van Oslo zegt: “Zoals wij iedere keer weer zien, hebben deze (4×2, red.) trucks een probleem als het wegdek glad is. Ze hebben gewoon te weinig druk op de trekas om weer weg te kunnen komen als ze stil zijn komen te staan, bijvoorbeeld als het verkeer even tot stilstand is gekomen. De chauffeurs kunnen eventueel nog kettingen leggen, maar ze hebben simpelweg niet dezelfde mogelijkheden die tandemas-trucks hebben.”
Verbod is juridisch mogelijk
Momenteel wordt er nog nagedacht over het instellen van een rijverbod voor standaard Europese trucks op bepaalde bergtrajecten. Maar volgens staatssecretaris Hoksrud is inmiddels wel duidelijk dat een dergelijk verbod juridisch mogelijk is en zonder problemen ingevoerd kan worden.
Stabieler en met veel meer mogelijkheden op gladde wegen uit de voeten te kunnen: de trekker met sleepas.
Hier op de E6 ten noorden van Oslo wordt de boel goed schoon gehouden. Maar ook hier kan het glad zijn tijdens een sneeuwbui.
Zo zien veel wegen er ook uit. (Foto: H.A. Tukker).