*

| 23:05 | Bert Mateboer

Johan Riemersma gaat ‘over the top’

Johan Riemersma (45) van Transportbedrijf J.J. Riemersma uit het Friese Burum rijdt sinds kort met een nieuwe combinatie: een Scania S650 met daarachter een zeer compleet uitgevoerde Pacton-schuifzeilentrailer.

Johan: ,,Ik ben wat traileropties betreft misschien wat ‘over the top’ gegaan, maar het geheel is nu wél optimaal multifunctioneel. Ook voor het uiterlijk krijg ik alleen maar complimenten.”

Riemersma Transport is een vof die naast Johan Riemersma bestaat uit vader Jan (72), neef Gerard en moeder Boukje. Met de nieuwe Pacton-schuifzeilenoplegger (type TXD.342.T- EP1) wordt onder meer staal vervoerd vanuit het Zweedse plaatsje Jokkmokk, dat zich precies op de poolcirkel bevindt. Ook machines en stukgoed worden met de splinternieuwe combinatie getransporteerd.

Verbreedbaar en verhoogbaar

Voor maximale toegankelijkheid is de nieuwe Pacton-trailer van Riemersma voorzien van een mechanisch hefdak, dat 45 cm verhoogd kan worden, dankzij een zestal uitschuifbare Pacton-rongen en een viertal hydraulische hefpompen. Het dak is bovendien uitgevoerd als een zogenaamd twin-schuifdak dat zowel voor als achter geopend – en daarna verschoven en vergrendeld – kan worden. De rechterzijde van het achterportaal is handmatig verbreedbaar met 40 cm. Al deze opties maken snel en flexibel laden en lossen mogelijk.
Johan: ,,Deze trailer moet minstens tien jaar mee en als het even kan nog een stuk langer. Vandaar ook de keus voor een rijke uitvoering. Zo’n hefdak en een verbreedbaar achterportaal gebruik je misschien niet dagelijks, maar als je het nodig hebt – bij het laden van machines bijvoorbeeld – is het wel heel handig. Vanaf nu rijd ik tijdens het laden geen rongen meer krom”.

Noorse uitvoering

De nieuwe Pacton-oplegger is een Noorse uitvoering, met een chassislengte van 13,64 meter, een koppelingdruk van 15.000 kg, een asdruk van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. Riemersma: “Met deze combinatie rijd ik voor ongeveer 70 procent op Noord-Zweden en voor 30 procent op Noord-Noorwegen. De uitvoering van de trailer – met name het asstel – is daarop afgestemd.”
De asconfiguratie bestaat uit een BPW-luchtveerstel met twee starre assen met schijfremmen en een BPW-naloopas met schijfrem. De eerste as is voorzien van een handmatig bedienbare aslift vanuit de cabine. De laatste as wordt fuseegestuurd. Sales engineer Martin Kosse van Pacton vertelt: “De plaatsing van de assen is nauwkeurig gespecificeerd voor het gebruik door de klant, in verband met de wetgeving in de Scandinavische landen. Dat betekent dat de laatste as zo veel mogelijk naar achteren is geplaatst. Om de wendbaarheid te bevorderen is deze as uitgevoerd met fuseebesturing. De eerste en de tweede as zijn op 1.310 mm van elkaar geplaatst. De tweede en de laatste as hebben een afstand van 2.100 mm. De naloopas is eveneens elektrisch vanuit de cabine te blokkeren.”

Full options

Kosse noemt de trailer voor Riemersma met recht een ‘full options’ oplegger, vanwege de rijke en fraaie uitvoering. Dit houdt onder meer in dat aan beide zijden van de trailer drie kisten en een stophoutbak zijn voorzien van gepolijst rvs, alsook lichtmetalen velgen, een gepolijst rvs lichtbak en led-verlichting binnen en buiten. Er is natuurlijk ook gedacht aan opberghaken voor de sneeuwkettingen, die een onoverkomelijk detail vormen in de Scandinavische landen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie