HKS Scrap Metals
| 10:30 | Robert Servaas

HKS Scrap Metals zet Floor aanhangwagens in voor recycling

HKS Scrap Metals uit Zwartsluis zet sinds kort een kwartet nieuwe Floor S-Line (FLA-9-18) drieassige aanhangwagenchassis voor afzetbakken in. Ze hebben een chassislengte van 7,2 meter en een totaal toelaatbaar gewicht van 27 ton. Ze vervangen oudere Floor-chassis uit 2005 en worden gebruikt in de metaalrecycling voor het transport van 40 kuub afzetcontainers. HKS Metals was voor Pacton geen onbekende. Carlo Nijssen van HKS: “De gunfactor bij deze aanschaf was groot.”

HKS Metals is onderdeel van TSR, de Europese marktleider in metaalrecycling. Met elf vestigingen in Nederland en België is HKS Metals in staat elke klant te bedienen. De HKS-vestigingen bevinden zich nabij water, om via binnenvaartschepen de metalen af te voeren naar de vestigingen in Moerdijk en Amsterdam, vanwaar ze wereldwijd getransporteerd kunnen worden.
De containers van HKS Metals worden geplaatst bij de industrie en bedrijven die metaalafval overhouden. Daarna wordt het restmateriaal bij HKS Metals gesorteerd en gerecycled.

Ook Pacton Trailers uit Ommen is al jaren een vaste klant van HKS Metals. Het ‘metaalrestant’ van Pacton wordt door HKS Scrap Metals opgehaald en verwerkt voor recycling. Dan is het volgens Carlo Nijssen, hoofd planning en logistiek bij HKS Scrap Metals in Zwartsluis, niet meer dan normaal om zéker ook bij Pacton het licht op te steken, in de zoektocht naar een leverancier voor nieuwe aanhangwagenchassis. “De gunfactor was in dit geval groot”, zegt Nijssen resoluut. “Maar vergeet niet dat we al zéér goede ervaringen met Floor hadden. We kennen het Pacton-product als prijstechnisch prima en kwalitatief gezien absoluut aan de bovenkant van de markt. Een prachtig Nederlands product.”

Logistiek

HKS zorgt voor de verwerking van ferro, non-ferro en elektronica. Als belangrijke spil in de circulaire levenscyclus van metalen/grondstoffen, zorgt de onderneming voor een totaalafhandeling. HKS verzamelt, distribueert, scheidt, sorteert en verwerkt. Door de positie als marktleider, de 100 jaar ervaring en de landelijke dekking is HKS de aangewezen partner voor de verwerking van reststoffen.
De logistiek wordt door HKS Metals deels uitbesteed, maar om zo flexibel mogelijk te opereren, beschikt men eveneens over een eigen wagenpark, van 18 trucks en ongeveer even zo veel trailers/aanhangwagens. De logistieke afdeling wordt ‘bemand’ door 27 medewerkers; in totaal werken er bij HKS in Nederland en België zo’n 450 mensen. Het grootste deel daarvan is actief in het sorteren en sturen van de reststromen.

Multifunctioneel

Met de Floor S-Line heeft Pacton een multifunctioneel aanhangwagenchassis in het programma voor alle afzetbaklengtes van 5 tot 7,5 m. De FLoor S-Line is geschikt voor alle gangbare containeruitvoeringen. Een breed optiepakket zorgt voor het maatwerk toegespitst op elke klant. Er is de keuze uit onder meer een uitvoering in dubbel- of enkellucht, een kipchassis, een mechanisch of pneumatisch verstelbare triangel, een aanpassing voor Leebur / Bennes Marrel containers, een vetsmeersysteem en een aslift.
Het viertal aanhangwagens voor HKS Scrap Metals is geheel toegericht op de eigen werkzaamheden. De drieassige aanhangers hebben één as voor en een tandemstel achter, waarbij het negentons assen betreft. De middelste as is liftbaar. Voor het laden en lossen zijn chassisrollen standaard geïntegreerd in de Floor S-Line aanhangwagens. De aanhangers hebben een vaste, niet-uitschuifbare triangel, een rvs-kist en dichte zijbescherming.

Het SAF Intradisc luchtveerstel beschikt over een laagregeling voor de vooras en het asstel. Zo kan het chassis zakken tijdens het overzetten van een container. De voorste as van het tandemstel is voorzien van een aslift, volautomatisch via EBS, met een knop om het systeem uit te zetten. Led-verlichting is veelvuldig aanwezig rondom in onder meer de mistlampen, werklampen, zijlampen, steellampen, breedtelampen en kentekenlampen. De fraaie en typerende Floor-achterzijde heeft inbouw led-achterlampen met chromen accenten. Onder de bumper is de bekende doorlopende wagenbrede spatlap zichtbaar met de tekst ´Floor solid as a rock´.
Voor het tandemstel is dichte zijafscherming gerealiseerd, volgens EG-voorschrift. Er is verzamelsmering beschikbaar op de draaikrans en ook een aanpassing voor rollen van Leebur / Bennes Marrel containers is aanwezig. De volledig geschoopeerde aanhangwagens zijn afgewerkt in stijlvol Scania-grijs.

Veiligheid voorop

In de uitvoering van de Floor S-Line chassis voor HKS is ruimschoots aandacht besteed aan veiligheid. Zo is in een achteruitrijcamera voorzien. En bij een afgekoppelde aanhangwagen zorgt de knipperende parkeerverlichting rondom voor de nodige zichtbaarheid.
Sinds 6 juli 2022 is een bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) verplicht voor nieuw geïntroduceerde voertuigmodellen van bussen, vrachtwagens, trailers en aanhangwagens zwaarder dan 3.500 kg. Vanaf 7 juli 2024 moet elk nieuw voertuig dat onder de wetgeving valt van een TPMS zijn voorzien. HKS ging nog een stap verder met een systeem dat de banden automatisch op de juiste spanning houdt.

“In de metaalrecycling is er geen sprake van lichte inzet. Containers zitten altijd vol en zorgen voor een zware belading. In deze nieuwe serie van vier Floor S-Line chassis hebben we de aanhangwagens opgewaardeerd naar de nieuwste eisen”, vertelt Nijssen. “Dan gaat het niet zo zeer om luxe of comfort, maar meer om veiligheid en efficiëntie. Zo hebben we gekozen voor SAF Tire Pilot dat de bandenspanning controleert én op peil houdt. In de metaalrecycling staan banden letterlijk onder hoogspanning; een lege band rijd je gemakkelijk kapot en op een rit van zo’n 400 km zorgt het ook voor een aanmerkelijke toename in het brandstofverbruik. Wanneer een chauffeur elke dag de banden moet controleren en bijpompen is dat een opgave, zeker in de regen of in de winter. Nu zijn we voor wat dat betreft geheel ontzorgd.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie