Fehmarnbelt-tunnel
| 14:45 | Arjan Olsthoorn

Fehmarnbelt-tunnel wordt langste afgezonken tunnel ter wereld

Reizen van en naar Scandinavië wordt in de toekomst aanzienlijk korter door de aanleg van de 18 kilometer lange Fehmarnbelt-tunnel. In Denemarken is men begonnen met de bouw van de langste afgezonken tunnel ter wereld, die het land vanaf 2029 met Duitsland zal verbinden.

De verbinding wordt de langste gecombineerde weg- en spoortunnel ter wereld. De Fehmarnbelt-tunnel verbindt het Deense eiland Lolland met het Duitse eiland Fehmarn. Anders dan bij bijvoorbeeld De Kanaaltunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zal de tunnel in delen in de Oostzee worden afgezonken. De Kanaaltunnel is in de zeebodem geboord.

160 kilometer korter

“Naast de voordelen voor mensen, zal de tunnel een positieve impact hebben op het goederentransport door vrachtwagens en treinen”, zegt Kaslund. “Omdat er een landroute tussen Zweden en Centraal-Europa ontstaat die 160 kilometer korter zal zijn dan nu.”

Uur tijdwinst

Het verkeer maakt momenteel gebruik van de veerdienst Puttgarden – Rødby. Ook kan het wegverkeer een alternatieve route nemen via Flensburg en Kolding. Deze route gaat over de Duitse A7 en de Deense E45 en E20. Tegen CNN vertelt Jens Ole Kaslund, technisch directeur bij Femern A/S, het Deense staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het project: “Een treinreis van Kopenhagen naar Hamburg duurt met de nieuwe verbinding niet langer 4,5 uur, maar slechts 2,5 uur.” Per auto zal de tunnel ongeveer een uur tijdwinst opleveren.

De veerdienst Puttgarden – Rødby doet er ongeveer 45 minuten over. Echter kan vooral ’s zomers de wachttijd flink oplopen. Zodra de Fehmarnbelt-tunnel in 2029 gereed is, duurt de overtocht 7 minuten met de trein en 10 minuten met de auto. Het project is een van Europa’s grootste infrastructuurprojecten, met een bouwbudget van meer dan 7 miljard euro. Ter vergelijking: de 50 kilometer lange Kanaaltunnel die Engeland en Frankrijk met elkaar verbindt, voltooid in 1993, zou vandaag de dag ruim 13 miljard euro hebben gekost. Voor de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel zijn zo’n 3000 mensen nodig.

Foto’s: Femern A/S

2 Reacties
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie