Einde Renault Magnum-tijdperk
| 14:43 | Truckstar Redactie

Einde Renault Magnum-tijdperk

Het is het einde van een tijdperk: de laatste Renault Magnums zijn van de band gerold.

Renault presenteerde in juni haar gehele nieuwe truck-range, en sluit nu, na 23 jaar, de productie van de Magnum af. Helemaal het einde van het Magnum-tijdperk is dit natuurlijk niet; we blijven ze de komende jaren nog geregeld zien op de weg.

Maar ze worden niet meer gemaakt. Onlangs werden de sleutels van de allerlaatste twee Magnums overhandigd in de Renault truck-fabriek in Bourg-en-Bresse. Eén van de Magnums was voor de Franse transporteur Robert Chabbert. De andere sleutel ging naar het Conservatoire de la fondation Berliet. Die truck gaat dus direct het museum in, en wordt toegevoegd aan de collectie voertuigen die men daar heeft.

Geen toeval

Het is geen toeval dat zeecontainer-transporteur Robert Chabbert de laatste Magnum krijgt. Het wagenpark van zijn transportbedrijf telt zestig trucks en dat zijn uitsluitend Renaults. Vijftig van deze trucks zijn zelfs Magnums.

Bovendien moet Chabbert wel een liefhebber zijn; hij bestelde dit jaar nog gauw 22 nieuwe Magnums.

Presentatie in 1990

De Renault Magnum werd in 1990 aan de wereld gepresenteerd, toen onder typenaam ‘AE’. Het was een bijzonder ontwerp, wat bij velen direct in de smaak viel, en bij vele anderen niet. Een tussenweg was, en is er nog steeds niet. De truck is zo anders dat je ‘m prachtig of vreselijk vindt.

De AE was zijn tijd in elk geval vooruit, want geen enkele Europese frontstuurtruck had in 1990 een vlakke cabinevloer.

Einde Renault Magnum-tijdperk
Een relatief hoog met kunstof beslagen onderstel, en daarbovenop de apart vormgegeven cabine met vlakke vloer. De AE was voor iedereen in 1990 een grote verrassing.

Die vlakke vloer betekende echter wel een hoge instap, en vanwege de ver naar voren geplaatste vooras, was die instap tevens even wennen. De opstaptreden zitten achter de vooras. Vaste Magnumrijders vliegen in één soepele beweging de cabine in, of uit, maar als je het niet gewend bent, is het een spannende aangelegenheid.

Binnen in de Magnum-cabine heb je als chauffeur veel ruimte. Dat gegeven, en de vlakke cabinevloer werden al snel gekopiëerd door andere truckmerken zoals Mercedes-Benz.

De Renault AE werd een jaar na de lancering gekroond tot Truck of the Year 1991. In 1997 kwam er een nieuw interieur. In 2006 was er inmiddels een nieuw chassis en voldeed de Magnum aan de Euro 5-norm.

In 2008 werd de daklijn van de cabine iets verhoogd en ontstond er iets meer opbergruimte. Toch viel dat nog altijd tegen, zo bleek tijdens onze Truck van het Jaar-verkiezing. Wel werd het rijgedrag van de grote Fransoos positief beoordeeld en de grote bewegingsvrijheid in de cabine.

Nieuwe Renault gespot
Onze test-Magnum tijdens de Truck van het Jaar-verkiezing: de testchauffeurs vonden de auto lekker rijden. 

T-serie als waardige opvolger

Met het stopzetten van de productie van Magnum komt er een einde aan een tijdperk. Maar Renault heeft met de nieuwe T-serie een waardige opvolger neergezet, al is die qua opbouw iets minder radicaal dan de Magnum. De cabinelijnen zijn echter opnieuw spectaculair.

Renault presenteert nieuwe truckrange

3 Reacties
  1. nog steeds een fantastische truck om met trots in te rijden. Heb nog een route 66 aangeschaft daar rijd ik net zo lief in … en let maar eens op als je nu nog een chauffeur er in ziet rijden hoe trots!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie