*

| 13:07 | Bert Mateboer

Eerste lading planten met e-vrachtbrief verzonden

Deze week is door exporteur Hamiplant voor het eerst een lading planten verzonden met e-CMR, de elektronische vrachtbrief. Het gaat om een vracht voor Tsjechië.

Hamiplant is één van de grootste exporteurs van kamer- en tuinplanten. Jasper van der Klaauw, verantwoordelijk voor transport bij Hamiplant, ziet veel voordelen in het digitaliseren van de logistieke keten: ,,Door de e-CMR te combineren met onze administratie kunnen we onze klanten snel van actuele informatie voorzien. Het verbetert de efficiëntie in de hele keten: minder handwerk, minder papierwerk, meer overzicht. Door de toegenomen efficiëntie bij de planning kunnen we ook duurzamer werken”.

CMR in gebruik sinds 1956

Sinds de ratificatie van het CMR-verdrag in 1956 gebruiken transportondernemers in de EU een papieren vrachtbrief als geleidedocument voor transport. Sinds 2008 is het mogelijkheid een elektronische vrachtbrief te gebruiken, op voorwaarde dat deze voldoet aan het e-protocol op het CMR-verdrag en twee aan elkaar grenzende lidstaten het protocol hebben geratificeerd. Slechts elf landen hebben het e-protocol al geratificeerd.

Nederland loopt voorop

Nederland loopt voorop in de ontwikkeling en zoekt zoveel mogelijk medestanders in Europa. Brancheorganisaties TLN en evofenedex hebben samen de ontwikkeling van e-CMR gestimuleerd. Er is een protocol ontwikkeld, TransFollow, dat nu klaar is voor gebruik. TLN en evofenedex hopen dat deze Nederlandse innovatie door proeven zoals met Hamiplant een succes wordt. Gebruik ervan kan alleen al in Nederland 180 miljoen euro per jaar aan administratieve lastenverlichting opleveren.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie