Eerste dag YETD zwaar
| 18:04 | Truckstar Redactie

Eerste dag YETD zwaar

De eerste dag van de Scania YETD zit erop. Maar het was niet makkelijk; de onderdelen waren zwaar, zo bleek gedurende de dag.

’s Ochtends werd de finale officieel geopend op het Scania-terrein door Erik Ljungberg, Head of Corporate Relations. Alle 24 deelnemers, waaronder onze Nederlandse kandidaat Martijn Otter en Tom Boudewijns uit België, werden voorgesteld, en ze mochten een bal uit een grote schaal pakken met daarop een nummer.

Aan de hand van die nummers werd de volgorde van alle wedstrijd-onderdelen bepaald. Voor Martijn betekende dit allereerst het onderdeel ‘Rescue and Fire’. Geen makkelijke opgave aangezien een ongeluks-scenario was opgesteld, compleet met een brandende, en op z’n kop liggende auto, een slachtoffer, en een eerste hulp-oefening.

Brand en reanimeren
De brand moest geblust worden, maar de brandweer moest bijvoorbeeld ook gebeld worden, het slachtoffer moest gereanimeerd, worden, etc. Dat ging Martijn niet slecht af, “maar ik vergat in de stress van het moment 112 te bellen”, zegt hij. Ook Tom (zie foto), vergat dit, maar presteerde verder goed.

Eerste dag YETD zwaar

Vervolgens was er een voertuigcheck. Martijn: Daar waren echt veel instinkers! Er zat een steen tussen twee banden die ik gemist heb, en op de trekas was één van de binnenste banden lek, wat ik niet gezien heb, maar verder ging dat wel goed.”

Tom Boudewijns vond dit moeilijker: “Het was toch heel anders dan ik verwacht had, met heel veel kleine dingetjes. Het was moeilijk.”

Zuinig rijden
Een ander zeer belangrijk onderdeel was het zuinig rijden op de openbare weg. “Er zaten flinke heuvels in de route. Ik weet echt niet hoe goed of slecht ik dat gedaan heb. De hellingen en afdaling in Nederland zijn gewoon anders, het is niet vergelijkbaar”, zegt Martijn nadat hij weer uitgestapt is.

“Ik heb 41,83 liter verbruikt en de route in 32,5 minuut gereden. In het begin ging het percentage direct iets naar beneden, maar later kon ik dat weer iets optrekken en kwam ik op 77 procent uit. Ik heb geen idee hoe de anderen dit gedaan hebben.”

Eerste dag YETD zwaar

Martijn onderweg tijdens het zuinig rijden.

Rij-examinator
Maar Martijn kreeg wel een 9 voor het defensief rijden. In de auto was namelijk tevens een officiële Zweedse rij-examinator aanwezig, Barrbro Svensson. (zie openingsfoto, de dame in het midden). Zij zegt: “Hij deed het goed, uiteindelijk moest ik één punt aftrekken vanwege enkele kleine dingetjes, maar vergeleken met de andere jongens heeft hij het goed gedaan.”

Tom heeft hier sowieso goed gescoord. Halverwege de middag werd de voorlopige top drie bekendgemaakt in dit onderdeel, in willekeurige volgorde, en daar zat Tom tussen.

Ladingzekeren
Het vierde onderdeel was ladingzekeren, wat beide heren goed afging. Dit werd echter in een besloten ruimte gedaan zodat de kandidaten niets van elkaar konden afkijken, maar hun eigen werk ook niet konden vergelijken met dat van anderen.

Op een groot diner voor alle deelnemers en gasten na, zit het programma voor de eerste dag er nu op. Alle 24 kandidaten zijn momenteel nog in de race. Op zaterdagmorgen vervolgt het programma met de eerste manoeuvreer-oefening: een Z-parcours dat achteruit moet worden afgelegd. Na die oefening vallen er zes kandidaten af.

De finale
Dan rijden de overige achttien in groepjes van drie tegen elkaar de volgende manoeuvreer-oefening, de zogeheten Combo. Hier wordt het echt spannend omdat slechts de zes besten overblijven. Zij strijden vervolgens in duo’s tegen elkaar tijdens de ‘Knock the King’. In een rechthoekig veld moeten op drie hoeken palen worden omgereden, en andere palen moeten blijven staan. De drie winnaars daarvan staan in de finale.

Dat is wederom het Z-parcours, maar nu moet er achteruit én voorruit gereden worden en op verschillende plaatsen palen omgereden worden. Degene die dit het snelst en met de minste fouten doet, wint de gloednieuwe Scania R-serie!

Vanaf 11:00 morgenochtend kun je de finale online live volgen via www.scania.com/yetd.

Eerste dag YETD zwaar

En hier gaat het om: een nieuwe Scania R-serie. Martijns vrouw Jacqueline is mee voor de nodige support!

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie