datrans
| 11:31 | Arjan Olsthoorn

Datrans Nederland B.V. kiest voor Iveco op LNG

Datrans Nederland B.V. heeft twee Iveco S-Way NP’s op LNG in gebruik genomen. Daarmee zet het bedrijf stappen om haar wagenpark te verduurzamen. Als allround transportbedrijf maakt het vele Duitse kilometers, waardoor het profiteert van het MAUT-voordeel dat geldig is tot 1 januari 2024.

Ruud Hagens is in 1981 als eigen rijder gestart en heeft zijn bedrijf gaandeweg uitgebouwd tot wat het nu is. Zo bestaat de vloot van Datrans Nederland B.V. uit 135 trailers en 58 trekkers, waarvan nu de eerste twee Iveco LNG-trucks. Het transportbedrijf uit Wanssum heeft zich vanaf de oorsprong volledig georiënteerd op het vervoer van en naar Zwitserland, waardoor het alle kennis en ervaring in huis heeft om haar klanten volledig te ontzorgen.

Datrans beschikt met de S-Way NP over een LNG-truck met de hoogst haalbare actieradius in de markt met maar liefst 1.600 kilometer. Bovendien sluiten de trucks aan op de estafette werkwijze die het bedrijf hanteert. Dag en nacht zijn de chauffeurs van Datrans namelijk onderweg om het transport met Zwitserse precisie te verzorgen voor alle opdrachtgevers.

Duurzaam

Door de aanschaf van twee S-Way NP’s verkleint Datrans haar CO² footprint en draagt het bij aan een schoner milieu. De Iveco LNG-trucks stoten circa 10% minder CO² uit in vergelijking met een Euro 6 Step D diesel aangedreven truck, dat meldt Iveco. Bovendien zijn de LNG-trucks 75% stiller dan hun dieselequivalent. Daardoor kennen deze trucks een maximale geluidsemissie van nog geen 71 dB(A) in de Silent-modus. Hierdoor kunnen de chauffeurs ook tijdens een nachtelijke rit op iedere gewenste bestemming laden- en lossen.

De strakke Iveco S-Way NP’s zijn volledig gehuld in de huisstijl van Datrans met de kenmerkende licht- en donkergrijze striping. Verder zijn de nieuwe trucks voorzien van een lichtbak en diverse rijassistentiesystemen, zoals Hi-Cruise Predictive Shifting. Het voertuig schakelt hierdoor proactief op basis van geografische informatie. Zonder enige inspanning rijden de chauffeurs altijd in de juiste en meest efficiënte versnelling.

Daarnaast is er bij de nieuwe LNG-trucks geen sprake van uitlaatgasrecirculatie (EGR) of een actieve roetfilter. Zo maken alléén Iveco-vrachtwagens gebruik van een passieve roetfilter die zichzelf reinigt. Door de keuze voor de S-Way NP 460 kan Datrans bouwen op een laag brandstofverbruik en een aantrekkelijke TCO.

Enthousiast

Na gereden te hebben met een S-Way demo was Ruud Hagens overtuigd. Mede door een succesvolle samenwerking tussen Bart Broekmans van Charles Feijts Bedrijfswagens, Bert Mingels van Iveco Nederland en Jeroen Louwerens van Iveco Capital, zijn onlangs twee Iveco LNG-trucks afgeleverd aan Datrans Nederland BV. De Iveco-dealer in Venlo verzorgt de service en het onderhoud van de trucks.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie