leolux
| 15:02 | Robert Servaas

Leolux kiest Scania vanwege kwalitatieve uitstraling

De Nederlandse meubelfabriek Leolux in Venlo nam onlangs een nieuwe compleet luchtgeveerde Scania R410 4×2 in een Fuel Fighter uitvoering met een hoge cabine in gebruik. Het is de eerste Scania van het nieuwe model dat de designfabrikant aanschaft. Hij vervangt een Scania die na 10 jaar dienst ingeruild wordt.

“Wij hebben in totaal acht trucks rijden waarvan de helft Scania’s en de andere helft Volvo’s”, geeft Roel de Jong, hoofd inkoop bij Leolux wat achtergrond. “Omdat wij met één miljoen kilometer of 10 jaar relatief lang met een truck doen, is een nieuwe auto wel een gebeurtenis. Daarom betrekken wij onze chauffeurs actief bij de keuze. Vanuit die hoek waren er duidelijke wensen: het liefst een Scania vooral vanwege de rijeigenschappen, de ruim bemeten beenruimte aan de bijrijderskant, goed licht ook in de laadruimte én, maar liefst twéé koelkasten!”

‘Goede ervaringen met Scania’

“Zelf hebben we heel goede ervaringen met Scania. Wij vinden het een kwaliteitsproduct dat qua uitstraling en beleving heel nauw aansluit bij wat wij doen. Maar vooral zijn we zeer positief over het lage verbruik van de 410 pk SCR only motor. Die geeft qua vermogen en precies een goede balans tussen vlot meekomen in het verkeer en mede vanwege zijn lange eindreductie een heel zuinig gedrag. Natuurlijk komt dat ook omdat wij nooit zwaar laden. Samen met de retarder en de ACC die standaard in het Fuel Fighter pakket zitten, ontstond er een dermate aantrekkelijke propositie dat de keuze niet moeilijk meer was.”

Lees verder onder de foto.

leolux

De vraag naar een tweede koelkast onder het bed blijkt ingegeven door het feit dat Leolux de trucks dubbel bemand op pad stuurt. “Als fabrikant in het hoge segment designmeubelen wil je de hele logistieke keten zoveel mogelijk zelf onder controle hebben”, vertelt Roel de Jong.

Extra laadvloer

Daarbij worden ze geholpen door de manier waarop de laadbakken zijn ingericht. “Om de kans op zelfs maar de kleinste beschadiging nog verder te verkleinen,  vervoert Leolux alles ‘op de pootjes’ zoals wij dat noemen”, vertelt Roel. “Daartoe kunnen we in de laadruimte twee extra laadvloeren aanbrengen zodat we tot drie hoog los kunnen laden zonder de meubelen direct op elkaar te stapelen.” Dat laatste wordt makkelijker omdat Scania met 94 centimeter hoogte, standaard al het laagste chassis in de markt biedt. Zo kon de carrosseriebouwer dankzij de combinatie van 22,5 inch velgen met bandenmaten van 295×60 achter en 355×50 voor, een laadbak met drie meter binnenhoogte leveren.

“De dubbele bemanning is dus niet om heel snel veel kilometers te maken maar vooral voor het in- en uitladen van al die meubels. Sterker, onze jongens slapen maar zelden in de auto. We rijden min of meer vaste routes en hebben zo onze vaste plekken waar de chauffeurs ’s avonds in een hotel gaan. Maar ze maken wel lange dagen en blijkbaar gaat ze dat makkelijker af met Led verlichting en ieder een eigen koelkast.”

Leolux

Leolux ontwerpt en assembleert al zijn meubels in Nederland en koopt de onderdelen daarvoor regionaal, in Europa, in. “De enige uitzondering daarop is ons atelier dat we in Hongarije hebben. Onze kostbare bekledingsmaterialen worden in Venlo met zorg geselecteerd, op maat gesneden en we brengen deze delen vervolgens naar Hongarije. In het atelier worden vakkundig meubelhoezen gestikt en die halen we weer op met twee trucks waarvan één Scania. Want wij produceren veel in Venlo. Wij drukken dat uit in zitplaatsen en dan moet je denken aan zo’n  70.000 zitplaatsen per jaar.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie