Cao-overleg loopt vast
Het cao-overleg tussen vakbonden en werkgeversorganisatie TLN heeft vandaag geen resultaat opgeleverd.
Het was het tweede overleg tussen de bonden en de werkgevers voor een nieuwe transport-cao, maar een akkoord bleek ook vandaag niet mogelijk.
De bonden hielden vast aan hun looneis van 3 procent. De werkgevers hebben daarentegen aangegeven dat er geen ruimte is voor een loonsverhoging. Op 18 februari is er een nieuw overleg.
Bonden vs bedrijven
Loonkosten maken voor transportbedrijven ongeveer de helft van de totale kosten uit, zo stelt TLN. Ondanks de aantrekkende economie, komt het financieel herstel nog nauwelijks op gang doordat de vrachtprijzen sterk achterblijven.
Daarnaast is de sector de laatste jaren geconfronteerd met verschillende lastenverzwaringen zoals de verhoging van de dieselaccijns per 1 januari 2014, verhoging van de assurantiebelasting en verzwaring van sociale lasten. Bovendien is investeren in nieuwe trucks duurder geworden aangezien Euro 6-trucks duurder zijn dan Euro 5-trucks.
De bonden zeggen echter – net als TBV AIDT – dat het huidige cao-loon achterhaald is en gebaseerd is op werkweken die chauffeurs tegenwoordig niet meer maken.
Ik was er vandaag bij de protestactie ondanks dat ik om medische redenen niet meer werkzaam mag zijn als chauffeur is het ronduit schandalig dat er van de +/- 25.000 chauffeurs die zonder werk in de ww of de bijstand zitten nog niet eens een kwart van 1% is komen op dagen? Er waren veel chauffeurs aanwezig die ondanks dat zij (nog) een baan hebben een verlof dag hebben genomen en zijn gaan actievoeren.
Aan een ieder die weigert te demonstreren geld hetzelfde als met verkiezingen; Als jij je niet laat zien en horen heb jij niet (Ten zij je fysiek niet in staat bent) het recht om te klagen.
Willen de heren vakbonden dan ook eens pleiten bij de regering voor verlaging van de werkgeverslasten op loon, dan is er zo ruimte voor het verhogen van het nettoloon, want daarmee kopen we de boterhammen.