Arocs SLT's voor Bolk Transport
| 17:34 | Korneel Luth

Arocs SLT’s voor Bolk Transport

Bolk Transport B.V. uit Almelo nam recentelijk twee Mercedes-Benz Arocs SLT 4163 zwaartransport-trekkers in gebruik.

Bolk Transport zet de Arocs SLT’s hoofzakelijk in voor het internationaal transport van zware windturbinecomponenten. 

De twee Mercedes-Benz Arocs 4163 SLT-trekkers zijn uitgerust met de Turbo-Retarder-Koppeling (TRK). Beide trucks hebben tevens een registerkoppeling aan de voorzijde en een aanhangwagenkoppeling aan de achterzijde, beide geschikt voor 250 ton. 

Cooling tower

Ook zijn de trucks voorzien van een zogeheten cooling tower achter de cabine die het mogelijk maakt om tot 250 ton te trekken. Ook op lage snelheden met slippende koppeling terwijl er weinig of geen rijwind-koeling is. 

Verder maken speciale banden en de bladvering het mogelijk om de zware windturbinecomponenten ook bij extreme hellingsgraden van 14 tot 18 procent te kunnen transporteren, zoals bij het op- en afrijden van dijken. 

Arocs SLT's voor Bolk Transport
Achter de cabine bevindt zich de cooling tower.

Nauwkeurig manoeuvreren

Joop Savenije, commercieel en operationeel directeur van Bolk Transport, vertelt: “Een groot voordeel van deze Arocs trekkers is de Turbo-Retarder-Koppeling waardoor we op de centimeter nauwkeurig kunnen manoeuvreren met ladingen van 150 à 200 ton, zonder dat dit voor schadelijke verhitting of slijtage zorgt.” 

“Met name op de locaties waar we de windturbinecomponenten afleveren is vaak weinig ruimte waardoor veel kleine manoeuvres gewenst zijn.” 
De TRK verenigt de voordelen van hydrodynamica met het comfort van een automatische versnellingsbak. De koppeling is geschikt om met zware lasten, fijngevoelig en slijtagevrij weg te kunnen rijden tot een beschikbaar koppel van 3.000 Nm. 

Dit verhoogt het rijcomfort, en gaat volgens Mercedes-Benz tevens gepaard met een lager brandstofverbruik dan een traditionele koppelomvormeroplossing. Verder biedt de TRK een kruipfunctie met geïntegreerde rangeermodus, wat het wegrijden en nauwkeurig rangeren vergemakkelijkt.

Arocs SLT's voor Bolk Transport

Arocs of Actros

Vanwege de terrein-uitdagingen in het windmolenwerk viel de keuze op de Arocs-SLT en niet op de Actros in SLT-uitvoering. Joop Savenije: “Voor het echt zware werk gebruiken we al sinds jaar en dag trucks van Mercedes-Benz, omdat Mercedes-Benz wat ons betreft de beste combinatie van prijs, kwaliteit en vermogen voor dit soort werkzaamheden biedt.” 

“Onze relatie met Mercedes-Benz truckdealer Baan Twente gaat al zo’n dertig jaar terug. Daar spreekt ons vertrouwen in de dealer uit én het is typerend voor Bolk: we mikken altijd op continuïteit, ook wat betreft onze leveranciers.” De Arocs trucks zullen rond de 70.000 kilometer per jaar afleggen door heel Europa. 

Bolk Transport B.V. uit Almelo heeft een wagenpark van zo’n 160 trekkende eenheden. Zwaar en exceptioneel transport is één van de specialisaties van het transportbedrijf. 

Foto’s: Marco Koopman 

Lees ook:

Rij-impressie Mercedes-Benz Actros-Arocs SLT

 

Klik hier voor alle Mercedes-Benz-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie