Zware FH’s voor het bouwvervoer
Het transport en de bouw zijn sterk van elkaar afhankelijk en ook in deze belangrijke deelmarkt wordt inmiddels weer geïnvesteerd in nieuwe trucks.
Want zonder zware trucks voor het vervoer van bijvoorbeeld rijplaten en prefab-betondelen is de bouw nergens. Sinds kort rijden er een nieuwe zware FH bij H. van Meekeren en twee zware FH’s bij Boterbloem Transport.
Opvallende vijf-asser Van Meekeren
Bij H. van Meekeren uit Groningen gaat het om een opvallende vijf-assige FH460 10×4 voor het vervoer van rijplaten.
De truck werd geleverd door Nijwa Groningen en heeft een GVW van 49 ton. “We hebben gekozen voor de Volvo FH vanwege de uitstraling van de truck, maar ook omdat Volvo Trucks de door ons gewenste configuratie kon leveren”, zegt Auke de Bruin van H. van Meekeren.
Tien-tons naloopas Terberg techniek
“We zijn uitgegaan van een standaard 8×4, waar Terberg Techniek een gestuurde originele tien-tons Volvo-naloopas heeft bijgeplaatst. Daarmee is er een GVW van 49 ton gerealiseerd en belangrijk: het is een volledig origineel Volvo-voertuig.”
“Van de vijf assen zijn zowel de voorste twee als de laatste as stuurbaar. We hebben de truck samen met onze dealer Nijwa Groningen, gespecificeerd. Zij staan achter het product”, aldus de Bruin.
De truck is tevens opgebouwd met een Palfinger Epsilon kraan. “De kraan en de truck kunnen worden bediend vanuit een gesloten kraancabine waarmee we arbotechnisch voorop lopen”, aldus de Bruin.
Hoog en droog vanuit de cabine van de kraan rijplaten lossen en laden.
Veiligheid
De Bruin: “Belangrijk is ook dat we veiligheidsvoorzieningen hebben ingebouwd. Als de truck op afstand wordt bediend, dan stopt ie automatisch wanneer er voor de truck iets gebeurt. Nijwa Groningen bouwt deze afstandsbesturingssystemen in eigen beheer op. Door de configuratie en de veiligheidsaspecten is onze nieuwe Volvo FH echt een paradepaardje voor de sector.”
“We hebben gekozen voor een slaapcabine, omdat we soms toch een nacht overstaan als we in Duitsland leveren. Daarom kozen we ook voor de Volvo FH, terwijl we nu vooral rijden met Volvo FM. De Volvo FH biedt de chauffeur leefruimte en veel comfort.”
Boterbloem: vertrouwen in de toekomst
Bij Boterbloem Transport gelooft men eveneens in de toekomst, zo blijkt uit de keuze voor twee nieuwe Volvo-trekkers: een FH16 650 6×4 en een Volvo FH500 6×2.
De nieuwe FH’s van Boterbloem worden ingezet in het zware bouwsegment, waarin tractie en vermogen een belangrijke rol spelen en werden geleverd door Volvo Group Truck Center Rijnsburg.
Wim Boterbloem jr, directeur: “We zitten in het zware bouwsegment en merken dat de bouw weer aantrekt.” Zijn bedrijf bestaat al meer dan zestig jaar bestaat en vervoert onder meer heipalen, breedplaatvloeren en prefab wanden. Werk waar zware, sterke trucks voor nodig zijn.
Trekkracht
De nieuwe Volvo FH16 650 6×4 is zo’n truck en wordt ingezet in combinatie met een vier-assige hydraulisch gestuurde uitschuiftrailer met een 80 ton/meter autolaadkraan.
Boterbloem jr: “Dit is een combinatie waarbij we gekozen hebben voor veel trekkracht. Trekkracht is nodig omdat we vaak met deze combinatie als eerste op de bouw arriveren. We hebben het vermogen echt nodig.”
“We hebben bovendien in de praktijk ervaren dat meer vermogen in dit werk zorgt voor een lager verbruik. Daarnaast geeft het dubbel aangedreven tandemstel een hoge mate van stabiliteit op de weg. Met de kraan zijn we vrijwel zelfvoorzienend op de bouwplaats.”
Naloopas
“De tweede nieuwe Volvo FH 500 Globetrotter is ook bijzonder. Deze trekker is voorzien van een stuurbare en hefbare naloopas. Dat maakt dat we beter kunnen manoeuvreren”, zegt Boterbloem jr.
Het wagenpark van Boterbloem Transport bestaat uit 22 trekkende eenheden en 45 getrokken eenheden. De laatste variërend van uitschuif- en kraantrailers tot prefab beton inladers. Het bedrijf is actief in Nederland, België en Duitsland.
Koppelen
“Feitelijk zijn we op een verkeerde plek gevestigd. Tot 2005 was er in Hillegom een grote betonfabriek, waar we veel voor reden. Nu zijn de opdrachtgevers meer verspreid. Dat heeft er toe geleid dat ook de trucks verspreid zijn over het land.”
“Je moet in dit vak het aantal lege kilometers zoveel mogelijk beperken. We hebben onze chauffeurs daarom dichtbij de opdrachtgevers wonen. We koppelen bovendien veel om, zowel op de bouwplaats als bij de fabrieken. Op die manier denken we mee met onze klanten en kunnen we onze mensen en trucks optimaal inzetten’, zegt Boterbloem jr.
Opdrachtgevers behouden in moeilijke tijd
“De laatste jaren waren moeilijk, maar we zijn erin geslaagd om onze opdrachtgevers en onze mensen te behouden. Onze opdrachtgevers hebben vertrouwen in de toekomst. Wij ook, en we onderstrepen dat met investeringen in nieuw materieel en innovaties. De nieuwe Volvo FH-trekkers passen wat dat betreft uitstekend in het beeld dat wij hebben van de toekomst.”