| 15:29 | Korneel Luth

Zonnepanelen op LNG-Peterbilts

Hoe ver kun je gaan om je truck milieuvriendelijk te maken? Het Canadese transportbedrijf Groupe Robert geeft een mooi voorbeeld.

Transportbedrijf Groupe Robert heeft haar hoofdvestiging in de provincie Quebec. Sinds een tijdje heeft het een vloot van maar liefst 131 Peterbilts die op LNG lopen.

Dat dringt de CO2-uitstoot van de transportactiviteiten van het bedrijf een flink eind terug. Maar het bedrijf gaat verder. Er zitten zelfs zonnepanelen op de dakspoilers en motorkappen van deze trucks. De zonnepanelen vangen overdag zonlicht op die accu’s opladen. De stroom kan de trucks airconditioning aandrijven en andere elektrische systemen.  

Schoner en goedkoper

De Peterbilts zijn uitgerust met de Westport 15 liter GX-motor die een klein beetje diesel mixt met LNG. “LNG is een schonere brandstof dan diesel”, zegt technisch directeur Yves Maurais van Groupe Robert. “Bovendien is LNG goedkoper dan diesel en is aardgas in grote hoeveelheden beschikbaar.”

Inmiddels zijn er enkele LNG-stations geopend langs de belangrijke transportcorridor Autoroute 20 in Quebec en Highway 401 in Ontario.
Die weg verbindt de steden Quebec City, Montreal en Toronto met elkaar, en langs die route vinden veel transportbewegingen plaats van Groupe Robert, dat ook in Ontario gevestigd is. Het bedrijf wil de CO2-uitstoot met 25 procent omlaag brengen.

Geen 15 liters meer in productie

Overigens heeft motorenfabrikant Cummins laten weten niet langer haar 15 liter LNG-blok te produceren. Aangezien Westport haar 15 liter inmiddels ook niet meer produceert, zijn transportbedrijven aangewezen op lichtere 13 en 12 liter LNG-motoren.

Andere grote Canadese transporteurs die pionieren met LNG zijn Bison Transport en Vedder Transport. Bison heeft vijftien LNG-Peterbilts rijden tussen Calgary en Edmonton in de proincie Alberta. De trucks trekken dubbele 53 foot trailers met een maximaal treingewicht van 63,5 ton.  

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie