Volvo's kruipversnellingen getest
| 19:37 | Korneel Luth

Volvo’s kruipversnellingen getest

‘Wat wilt u dat we gaan doen? Stilstaan met 78 ton op die helling en wegtrekken?’

Truckstar was afgelopen week op bezoek bij Volvo Trucks in Göteborg voor een aantal indrukwekkende rij-momenten. We voelden onder andere de nieuwe I-Shift met kruipversnellingen aan de tand.  

‘Bij die pilon mag je stoppen’

Langzaam draaien we onze zware, hoog opgeladen negen-assige bomencombi een ruime bocht door. Het bord met daarop ‘12%’ komt dichterbij. “Geef maar gas bij”, klinkt het in het Zweeds naast ons. De zware 16 liter onder de cabine komt prachtig hoorbaar en zeer voelbaar tot leven, en sleurt onze 78 ton met plezier de helling op. “Bij die pilon mag je stoppen”, zegt de Volvo testchauffeur. 

Rij-impressies
Stopt u hier maar!

In Crawler Gear 2

Langzaam laten we het gas los om vrijwel direct tot stilstand te komen. Snel halen we de elektronische handrem aan. De 32 banden van onze combinatie staan stil op het steile asfalt.

De I-Shift staat nog in de A-stand en laat in het dashboard zien dat versnelling C2 inmiddels is ingelegd, oftewel crawler gear (kruipversnelling) 2. Handmatig zouden we ‘m in de nóg lagere C1 kunnen zetten, maar in dit geval, met 78 ton op 12 procent, is dat niet nodig. 

De 16 liter brult naar de 2.000 toeren

We schakelen wel voor de zekerheid de hill-hold in. De voet gaat naar het gaspedaal, de handrem lost en in een fractie van een seconde is de koppeling dicht en rijden we. Onvoorstelbaar. “Geef maar gas bij, plank gas!” zegt de Volvo-begeleider. De 16 liter brult naar de 2.000 toeren, de I-Shift schakelt razendsnel – we staan bijna weer stil – en de motor pakt vanaf onder de 1.000 toeren weer op. 

Wederom gaat het naar 2.000 toeren en opnieuw schakelt de I-Shift een keertje op, allemaal op twaalf procent helling: wat een geweld! Je voelt goed welke enorme krachten er spelen. Nog indrukwekkender is hoe de techniek er mee omgaat. Je kunt de I-Shift ook in Manual zetten. Dan ontstaan er nieuwe mogelijkheden want dan kun je doortrekken tot in het rode toerengebied.

Volvo's kruipversnellingen getest

Kruipen in z’n achteruit op de cruise-control

We bereiken de top van de heuvel. Het bord dat we nu passeren vertelt ons dat de helling omlaag maar liefst 16 procent bedraagt. “Stop maar weer”, zegt de begeleider. “Hier??” “Yep, hier.” Opnieuw gaat de handrem erop. De Volvo-man zet de I-Shift nu in z’n achteruit. Want deze FH16 is ook uitgerust met een kruipversnelling in z’n achteruit, zo zien we in het dashboard. 

Opnieuw verruilen we het rempedaal voor het gaspedaal, en ongelofelijk, we komen in beweging, achteruit. “Als je nu de cruise-control inschakelt, kun je op je toerental de snelheid vastzetten en er mee variëren”, zegt de begeleider. 

Terwijl ik in de spiegels kijk en met enkele kleine stuurcorrecties de lange trailer op het rechte pad houd, kruipen we met een prachtig langzame en constante snelheid terug omhoog. Wat een controle.

We stoppen en rijden de ronde daarna verder af. Ook in de bochten kun je goed voelen dat er enorme gewichten rusten op het chassis van de motorwagen en dat van de trailer. De negen assen, waarvan zeven met dubbellucht-banden, zorgen echter voor veel stabiliteit, net als alle rem-elektronica natuurlijk. 

Volvo's kruipversnellingen getest
Dat het asfalt zich niet oprolt onder de wielen met dit geweld, blijft een soort Zweeds raadsel.

I-Shift met kruipversnellingen: uitkomst voor zwaartransport

Waar het Volvo vooral om te doen is in deze hele exercitie, is te demonstreren dat de vernieuwde I-Shift met kruipversnellingen een absolute uitkomst is voor de zwaardere toepassingen, zoals deze bomenauto of het zwaartransport. 

Er staan daarom ook nog twee zwaartransportcombinaties klaar om dezelfde truc mee uit te halen op de helling. De zwaarste daarvan weegt 120 ton, en ook die proberen we natuurlijk, evenals een stel stoere FMX’en in zwaar terrein en een FH trekker-oplegger met de hefbare, aangedreven tandemas, die je tijdens het rijden kan laten zakken en heffen. Hoe dat rijdt en manoeuvreert, lees je binnenkort in het hele verslag in Truckstar Magazine.  

Openingsfoto: Deze bomencombi laat zien waar de Zweden en Finnen momenteel heengaan wat betreft zwaardere trucks. In Finland zijn dit soort negen-assige combinaties met dubbellucht op de assen zoals je ze hier ziet, toegestaan op de openbare weg met een totaalgewicht tot 76 ton.

Lees ook: 

Video: FH16 750 trekt 750 ton

Nieuwe 74 tons Volvo in Zweden

 

Klik hier voor alle Volvo-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie