Volvo introduceert I-Shift Dual Clutch
| 12:39 | Korneel Luth

Volvo introduceert I-Shift Dual Clutch

Volvo Trucks introduceert de eerste versnellingsbak met dubbele koppeling voor trucks.

De I-Shift Dual Clutch is een interessante ontwikkeling in de aandrijftechniek van vrachtwagens. Er is namelijk geen vermogensverlies tijdens het schakelen. Het koppel blijft optimaal en de truck verliest geen snelheid. Het is niet voor het eerst dat Volvo met een grote vernieuwing, of innovatie, komt die het vrachtwagenrijden flink verandert, en waarschijnlijk ook flink verbetert.

“In situaties waar vaak moet worden geschakeld, zoals op hellingen of bochtige wegen, voegt I-Shift Dual Clutch een geheel nieuwe dimensie toe aan het rijden met een truck”, zegt Claes Nilsson, President en CEO Volvo Trucks. Bovendien trek je sneller op, (zie onderstaande video).

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Twee prise-assen met dubbele koppeling

De I-Shift Dual Clutch is een versnellingsbak die twee prise-assen heeft en een dubbele koppeling. Dit betekent dat er twee versnellingen tegelijkertijd kunnen worden gekozen. De koppeling bepaalt welke versnelling actief is.

De bak is gebaseerd op de bekende I-Shift, maar de voorste helft van de versnellingsbak is opnieuw ingedeeld met geheel nieuwe onderdelen.

Vanaf het najaar van 2014 is I-Shift Dual Clutch leverbaar voor de Volvo FH, vooralsnog alleen in combinatie met de D13-motor met 460, 500 en 540 pk.

Eerste dubbele koppeling voor trucks

Versnellingsbakken met dubbele koppelingen – DSG – worden al gebruikt in personenwagens, maar Volvo Trucks is de eerste fabrikant ter wereld die een vergelijkbare oplossing toepast voor in serie geproduceerde zware voertuigen.

“Bij het rijden lijkt het of je met twee versnellingsbakken rijdt. Wanneer een bepaalde versnelling is gekozen op de ene versnellingsbak, wordt de volgende al voorbereid op de andere. Dankzij de dubbele koppeling vindt schakelen plaats zonder onderbreking in het geleverde vermogen. Het gevolg is dat het motorkoppel in stand blijft en het rijcomfort aanzienlijk toeneemt”, zegt Astrid Drewsen, productmanager aandrijflijnen bij Volvo Trucks.

Ervaar zelf 750 PK of I-Shift Dual Clutch

Enorm verschil

“Voor vrachtwagens zal deze versnellingsbak zeker een enorm verschil betekenen in de rijeigenschappen. Hoe zwaarder het transport en hoe moeilijker de werkomstandigheden, des te meer voordeel de I-Shift Dual Clutch oplevert. Schakelen zonder onderbreking in het geleverde vermogen betekent dat het gemakkelijker wordt om het verkeer te volgen, met name op risicovolle trajecten. De chauffeur kan hierdoor meer ontspannen en veiliger rijden”, zegt Astrid Drewsen.

Tank- en veetransport

De nieuwe schakeltechniek zal voor sommige deelsectoren van het transport extra interessant zijn. Bijvoorbeeld in het tanktransport waarbij er door de constante trekkracht minder beweging in de vloeistof komt.

Het veevervoer is eveneens gebaat bij rustigere voertuig-bewegingen. Daarnaast claimt Volvo dat in off-road-situaties of bij gladheid de kans afneemt dat trucks vast komen te zitten. Voordeel voor de chauffeur is dat het in de cabine iets stiller zal zijn.

Al enige tijd is ook de term I-Torque bij Volvo in gebruik. Drewsen legt het verschil uit: De I-Shift Dual Clutch-versnellingsbak maakte deel uit van de aandrijflijn die we I-Torque noemden. Toen heette de nieuwe versnellingsbak echter nog I-Shift 2. Daar hebben we nu de naam I-Shift Dual Clutch aan gegeven aangezien die naam de functionaliteit beter beschrijft.” 

“Tijdens de testperiode hebben we ingezien dat er klanten zullen zijn die voordeel gaan hebben bij de bak zelf, los van de aandrijflijn. Daarom kiezen we ervoor die nu aan te bieden”, aldus Drewsen tegen Truckstar. Volvo legt de nadruk dus nu vooral op de bak in plaats van de volledige aandrijflijn. “De I-Shift Dual Clutch is ongeveer honderd kilo zwaarder dan onze standaard I-Shift”, zo vertelt Drewsen ons ook.

Volvo introduceert I-Shift Dual Clutch

Nog enkele feiten:

I-Shift Dual Clutch bestaat in feite uit twee versnellingsbakken die aan elkaar zijn gekoppeld. Als de ene versnellingsbak actief is, wordt de volgende versnelling al klaargezet op de andere versnellingsbak. Tijdens het schakelen wordt de eerste versnellingsbak ontkoppeld op hetzelfde moment dat de tweede versnellingsbak wordt geactiveerd, zodat het schakelen plaatsvindt zonder onderbreking in het geleverde vermogen.

I-Shift Dual Clutch is gebaseerd op de I-Shift-versnellingsbak. Ondanks de vele nieuwe onderdelen is de nieuwe versnellingsbak slechts 12 cm langer dan een normale I-Shift.

Het schakelen met I-Shift Dual Clutch gebeurt zonder onderbreking in de vermogensoverdracht. In situaties waar het beter is om een aantal versnellingen over te slaan, wordt geschakeld als met een normale I-Shift.

I-Shift Dual Clutch kan in elke versnelling schakelen zonder vermogensverlies, met uitzondering van de range-wisselingen, die plaatsvinden bij het schakelen van de zesde  naar de zevende versnelling.

Door het soepele en flexibele schakelen treedt er minder snel slijtage op aan de aandrijflijn en de rest van het voertuig.

Het brandstofverbruik met I-Shift Dual Clutch is hetzelfde als met de normale I‑Shift.

I-Shift Dual Clutch is leverbaar voor de nieuwe Volvo FH als alternatief voor I‑Shift en handmatige versnellingsbak.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie