Veel vrouwen op de truck in Amerika
| 13:50 | Truckstar Redactie

Veel vrouwen op de truck in Amerika

Ook in Amerika is het chauffeursvak nog altijd een mannenbolwerk. Toch ligt het percentage vrouwen achter het stuur een stuk hoger dan hier.

In Europa is slechts één procent van alle chauffeurs vrouw. In Nederland is dit aandeel iets hoger met bijna twee procent. In Amerika is het echter vijf procent. Dit komt onder andere doordat er veel ‘husband and wife teams’ zijn, een zeldzaamheid in Europa.

Ruime cabines
De ruimere Amerikaanse truckcabines maken het vak een stuk aantrekkelijker voor vrouwen en teams dan in Europa, waar de Brusselse maatvoering weinig leefruimte toestaat.

Women in Trucking
Zo vermoedt Ellen Voie, oprichtster van de organisatie ‘Women in Trucking’. Zij is een groot voorstander van meer vrouwelijke chauffeurs. Het wegtransport kan namelijk profiteren van een groter aandeel vrouwelijke chauffeurs.

“Vrouwen rijden vaak veiliger and rijden minder schade. Dat is iets waar transportbedrijven van profiteren, maar ook de maatschappij als geheel”, aldus Ellen.

Veel vrouwen op de truck in Amerika

Voordat Ellen in 2007 begon met Women in Trucking, werkte ze als recruiter voor één van de grootste transportbedrijven van Amerika. Ze begrijpt daarom goed hoe vrouwen het verschil kunnen maken in het wegtransport, maar ze ziet ook de problemen waar vrouwen veelal tegenaan lopen.

Macho-cultuur
“Transportbedrijven en hun mannelijke werknemers moeten zich afvragen of hun macho-cultuur wel goed is. Vrouwen slechten momenteel verschillende barrières en dat irriteert sommige mannen. Bovendien komt het nog te vaak voor dat vrouwen worden lastig gevallen door hun mannelijke collega’s en dat truckstops en terminals onveilig aanvoelen voor vrouwen. Wij werken hard om daar verandering in aan te brengen”, aldus Ellen.

Women in Trucking heeft momenteel zo’n 2.000 leden, waaronder Volvo Trucks North America. “Het is belangrijk om vrouwelijke rolmodellen te hebben”, zegt Svajone Drabatiene van Volvo Trucks. 

Goedkope arbeidskrachten iot Oost-Europa
Maar in Europa is er een probleem. “Zolang er goedkope Oost-Europese chauffeurs beschikbaar zijn, kiezen transportbedrijven daar voor”, zegt Brigitta Paas van de European Transport Federation.

We kunnen dus nog wat leren van de Amerikanen. Want ook al hebben zij met de NAFTA (North America Free Trade Organisation) een gedeelde markt met buurlanden Canada en Mexico, de veel goedkopere Mexicaanse chauffeurs worden daar buiten de deur gehouden. Bovendien maken de grotere cabines het werk aantrekkelijker.

De problemen in Europa weerhouden Volvo er echter niet van om ieder jaar in Zweden de zogeheten meidendag te organiseren, voor dames die geïnteresseerd zijn in een baan als chauffeur. Ieder jaar komen hier meer dan honderd meiden op af. Want de tijden dat de fysieke uitdagingen van het vak een echte belemmering waren, zijn allang voorbij.

In Truckstar 06/12, onze vrouwenspecial, kon je lezen hoe diverse vrouwen een prima baan hebben als chauffeur. In Truckstar 01/12 las je het verhaal van het Belgische echtpaar Diego en Chris, die in 2010 Europa verlieten en nu als ‘husband and wife team’ Amerika en Canada doorkruisen, en in Truckstar 08/11 las je het verhaal van eigenrijder Heleen Stam, die met een dikke DAF op Frankrijk rijdt.

Veel vrouwen op de truck in Amerika

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie