Nederlandse transportbedrijven lijden
| 10:40 | Truckstar Redactie

Nederlandse transportbedrijven lijden

Het gaat slecht met ons wegtransport. De omzet, winst en bedrijvigheid van onze transportbedrijven dalen.

Dat blijkt uit de conjunctuurenquête over het derde kwartaal 2012 van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De financiële positie van veel bedrijven is verslechterd. Van zeventien procent van alle transporteurs zou de financiële positie zwak zijn, tegenover twaalf procent in het tweede kwartaal. Hiermee zijn we terug op het niveau van 2009.

Met de hoeveelheid werk is het eveneens slecht gesteld. Zo’n veertig procent van alle transportbedrijven heeft weinig tot veel te weinig opdrachten. Ook dit is vergelijkbaar met het dieptepunt van de crisis in 2009, zo concludeert TLN.

Vooruitzichten slecht
De vooruitzichten zijn vooralsnog slecht, ook al verwacht het Centraal Planbureau een lichte economische groei. Bijkomend probleem is dat opdrachtgevers steeds langer de kat uit de boom lijken te kijken, voordat ze opdrachten plaatsen. Dat maakt het voor transporteurs lastig om vooruit te kijken en te plannen.

Toename faillissementen
Volgens cijfers van Graydon telt het derde kwartaal 55 faillissementen van transportbedrijven. Dit is een stijging van negentig procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2011 (29). Als we het totaal aantal faillissementen in de eerste 3 kwartalen vergelijken met dezelfde periode van vorig jaar, dan komen we uit op een stijging van 26 procent, (van 125 naar 157).

Het wegtransport lijdt daarnaast onder de dure diesel, en valse concurrentie van Oost-Europese transportbedrijven en bedrijven die met constructies werken waarmee goedkope chauffeurs hier werk doen.

Wat betreft de 3 cent accijnsverhoging op een liter diesel van het nieuwe kabinet, die gaat pijn doen. TLN zegt alles op alles te gaan zetten om die accijnsverhoging van tafel te krijgen. Gelukkig investeert het nieuwe kabinet wel verder in het verbreden van wegen om de files tegen te gaan.

2 Reacties
  1. Transporteurs in nederland en omliggende landen worden gedwongen investeringen te maken wat betreft het milieu en veiligheid. Neem voorbeelden als euro 5/6 en TUV opleggers voor Duitsland. Zonder euro 5/6 komen we niet meer in de grote stad en betalen we een godsvermogen aan maut aan de duitse overheid. Zonder TUV opleggers is het haast niet mogelijk om te laden in Duitsland. Ondertussen rijden er oostblokkers rond met een euro 3, omdat de maut wel te betalen is. Met een salaris van 1200 euro per maand all in, kunnen die extra mautkosten wel afgeschreven worden.
    Verre ritten naar Spanje of Italie zijn nu al zeldzaam, want een pool of een litouwer rijdt de oplegger wel op en neer. Een nederlandse chauffeur laadt de oplegger en koppelt hem af aan de grens en daar pakt een oostblokker hem over en vertrekt richting het zuiden. Kleine Iveco Daily’s razen vanuit Hongarije Europa door, geen maut, goedkoop chauffeurtje en met twee van die clowns verdwijnt 2/3 van een nederlandse groupage auto. Dank u wel Brussel, ben benieuwd wanneer de eerste litouwse chirurg begint in het AMC in Amsterdam

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie