Veel moois op Mid-America Trucking Show
| 21:51 | Korneel Luth

Veel moois op Mid-America Trucking Show

In het Amerikaanse Louisville is de Mid-America Trucking Show 2014 begonnen, de grootste truck show van Amerika.

De Mid-America Trucking Show, (MATS), is een enorme happening waar ieder jaar tienduizenden bezoekers op af komen en waar de gehele Noord-Amerikaanse truck-industrie haar trucks, trailers, producten en diensten laat zien. Een soort IAA.

Maar daarnaast is er op een buitenterrein een soort Lopik: De PKY Truck Beauty Championship – Stars and Stripes Truck Show. Hier staan grofweg honderd waanzinnige Amerikaanse trucks. Op woensdag werd hier extreem gepoetst; op donderdag werden de trucks gejureerd; op zaterdag worden de prijzen uitgereikt.

75 jaar Peterbilt
Doeltreffend doch redelijk eenvoudig: een fantastisch gespoten truck.

Opnieuw dronken Oostblokker
Onder de showtrucks vind je ook enkele frontstuur-jongens.

De grote truckmerken

Binnen in het Kentucky Exposition Center staan alle grote truckmerken – Peterbilt, Kenworth, Freightliner, Western Star, Volvo, Mack en International – met hun truck line-ups. Bij alle merken ligt de nadruk op fuel efficiency, minimale down-time, en het integreren van een gehele aandrijflijn in de truck. Dit jaar geen groot nieuws of introducties van nieuwe modellen, maar er is wel veel te zien en veel te leren. Hieronder een rondje langs de verschillende merken.

Paccar: Peterbilt en Kenworth

Voorheen was het in Amerika zo: kocht je een truck, dan kocht je een chassis en een cabine van een bepaald merk, en bestelde je apart een bepaald type motor, versnellingsbak en achterassen. De Paccar-merken Peterbilt en Kenworth bieden nu sinds een tijdje in hun trucks de Paccar MX-13-motor aan, van DAF, die inmiddels ook in Amerika gebouwd wordt, en binnenkort ook de MX-11.

Op de Kenworth-stand is de vorig jaar geïntroduceerde, en goed verkopende T680 de grote publiekstrekker. Interessant detail is verder dat beide merken nu ook de Driver Performance Assistant van DAF aanbieden, om chauffeurs te helpen met zuinig rijden. Bij Peterbilt heet dit overigens anders: ‘Driver Information Center’, en bij beide merken is het systeem alleen leverbaar in combinatie met de MX-13-motor, en straks ook de MX-11.

Ook bij beide merken vind je een lichte, op de DAF LF gebaseerde bakwagen: De Kenworth 270 en 370 en de Peterbilt 220. De voordelen van een frontstuurtruck in de stadsdistributie zijn namelijk groot, zo vertelt één van de Kenworth-mensen: “Ruim een meter meer laadruimte door het ontbreken van de neus, makkelijker manoeuvreren en beter zicht.

Peterbilt viert dit jaar het 75-jarig bestaan en brengt daarom de Model 579 in speciale ‘oude’ kleuren uit om dit te vieren. Erg modern daarbij is echter het Epiq fuel efficiency package, dat op diverse fronten de stroomlijn verbetert en het verbruik naar beneden brengt.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
De MX-13-motor is een paradepaardje bij de Paccar-merken Peterbilt en Kenworth.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Speciaal two-tone kleurenschema op deze Peterbilt 579 ter ere van het 75-jarig jubileum.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Een uitstekende werkplek, in deze Peterbilt met een mooi dashboard en de stoel zit uitstekend. Let ook op het pookje van de Eaton Fuller automatisch schakelende bak.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
De Kenworth T680 is een mooie, moderne zware Amerikaanse truck.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
De Kenworth 270 (en 370) heeft een aantal voordelen ten opzichte van vergelijkbare kleinere trucks neus.

Volvo

Leading the way in het integreren van een complete aandrijflijn lijkt echter – naast Mack – Volvo te zijn. In 2014 is de verwachting dat maar liefst 91 procent van alle verkochte Volvo’s geleverd wordt met een Volvo-motor. Op de Volvo-stand staan diverse VNL’s, VNM’s VHD’s en een VAH-autotransporter – een deelmarkt waar Volvo een derde van in handen heeft.

Volvo zet daarnaast in op de I-Shift en het met lagere toeren rijden op kruissnelheid, door andere overbrengingen, en Volvo zet in op gewichtsbesparing. Onder andere met enkele montage banden op de achterassen, een soort super-singles, zoals overigens andere merken ook doen. Hierin loopt Amerika voor op Europa. Daarnaast zijn gek genoeg bij ongeveer alle Amerikaanse trucks beide achterassen aangedreven. In Europa kennen we deze 6×4 configuratie natuurlijk ook maar gebruiken we die voor zwaartransport-trekkers en in het terrein. Volvo promoot daarom een 6×2 configuratie waarbij de tweede as een hefbare sleepas is, die gewicht en brandstof bespaart. 

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Mooie kleuren op deze VNX en conventionele dubbellucht wielen op de achterassen.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
In Europa hebben we de FMX; in Amerika hebben ze de VHD.

Trucks gaan er anders uitzien
Prachtige highway-truck, deze VNL870, het topmodel van Volvo. Op de voorruit staat overigens niet XF maar XE, wat te maken heeft met de lagere toerentallen op kruissnelheid.

Freightliner en Western Star

Freightliner is een ander merk dat inmiddels een behoorlijk hoge mate van aandrijflijn-integratie heeft. Freightliner en Western Star vallen namelijk onder Daimler Trucks, evenals motorenbouwer Detroit Diesel. Het belangrijkste model van Freightliner is de Cascadia: momenteel Amerika’s best verkopende truck, en ook typisch een truck voor de grote vloten in Amerika en Canada. De truck wordt veel met een Detroit Diesel-aandrijflijn verkocht.

Western Star daarentegen richt zich op enkele nichemarkten met haar trucks, zoals de mijn-industrie, houtkap-industrie en het zwaar- en bouwtransport. Zo staat er op de stand een zware tridemstel-trekker met achterassen van Sisu.

De grote eye-catcher bij Western Star is echter een woeste, en prachtig uitziende streamline ‘Transformers’-truck, die gebruikt is bij de opnames van de gelijknamige film, (die binnenkort uitkomt). Tijdens de persconferentie werd bekend gemaakt dat Western Star later dit jaar een stroomlijn-model zal presenteren, die waarschijnlijk (hopelijk) sterk zal lijken op deze machine.

Mooiste truck
Uit de nieuwe Transformers-film.

Zweedse minister tegen cabotagestop
De Cascadia is de best verkopende truck van Amerika.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Dit soort werktrucks vallen onder het ‘vocational trucks’-segment.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Achterassen van het Finse Sisu op deze zware houttruck.

Mack

En over mooie machines gesproken, bij Mack staat ook het een en ander te glimmen, waaronder verschillende diep zwart gespoten Pinnacles en Titans.

Tijdens de persconferentie werd echter veel uit de doeken gedaan over het merk Mack en het nieuwe logo van het merk. Mack is een typisch Amerikaanse truck met een lange en trotse geschiedenis, en moet een aantal belangrijke Amerikaanse waarden uitstralen zoals: loyaliteit, hard werken, betrouwbaarheid en moed. Daarbij is de nieuwe slogan goed gekozen: ‘Born Ready’, ofwel er klaar voor zijn.

De focus ligt bij Mack tevens op de wisselwerking mens-machine, waarbij de machine het verlengstuk van de mens moet zijn. Het nieuwe logo is onderdeel van die gedachte, maar ook de moderne techniek van automatisch schakelende bakken en moderne motoren is daar onderdeel van, evenals telematica. Verder is Mack vooral groot met huisvuil-trucks, vocational trucks en trucks voor de middellange afstand. In de toekomst moet de long haul trucks een prominentere plaats gaan innemen binnen het merk.

Een ander interessant punt is het gegeven dat Volvo het moederbedrijf is van Mack. ‘Zitten die twee merken elkaar niet in de weg’ was dan ook een terechte vraag tijdens de persconferentie. Bij Mack denken ze van niet. Het merk kan profiteren van slimme Volvo-techniek terwijl het daarnaast zo’n ander merk is, met zo’n ander verhaal, dat dit juist in het voordeel van de truckbouwer werkt. Bovendien gaan steeds meer Volvo/Mack-dealers de laatste tijd met gescheiden dealer-vestigingen verder en worden ook steeds meer sales-teams opgesplitst en gescheiden.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Mooie Mack Pinnacle, met het nieuwe Mack-logo op de achtergrond.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Met de kleur zwart onderscheidt Mack zich van de rest en wil het merk robuustheid uitstralen en het past tevens bij de typisch Amerikaanse identiteit van het merk. Overigens is ook dit een Pinnacle.

International

Bij Navistar, moederbedrijf van International, is de stemming eveneens optimistisch. Navistar bouwt tevens een serie MaxxForce-motoren, maar ging enkele jaren geleden flink het schip in met ‘EGR only’. De motoren haalden de EPA 10-emissienormen niet. Uiteindelijk volgde zelfs een rechtszaak.

Een jaar geleden presenteerde Navistar op de MATS 2013 daarom een nieuwe serie MaxxForce motoren die in samenwerking met Cummins ontwikkeld zijn en wel aan de normen voldoen. International verloor echter wel een stukje marktaandeel, maar men is optimistisch dat dat weer terug gewonnen kan worden. 

Maar niet alleen Navistar is optimistisch. Amerikanen zijn sowieso optimistisch ingesteld en na de crisis van 2008 is hier de truckmarkt weer flink aan het herstellen en zijn bij alle truckmerken de verwachtingen goed.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
Geen verkeerde truck om te zien, deze Prostar. Toch verloor International marktaandeel.

Veel moois op Mid-America Trucking Show
De klassiek ogende Lonestar is nog een zeldzame verschijning op de weg, maar gaaf is ie wel.

Minister wil 120 op A2
Het Kentucky Exposition Center is ieder jaar de locatie van de Mid-America Trucking Show.

1 Reactie
  1. Ik rij nu een Pete van 1 jaar oud met net over 270.000km erop. Onder de kap ligt een MX-13 maar helaas moet ik zeggen dat het een slechte motor is. Voorheen heb ik altijd CAT gehad en zelden problemen gehad. Met de MX heb ik al meer problemen in 1 jaar gehad als met mijn C-15 in 4 jaar. Wij hebben nu 3 wagens met de MX erin en ook die 2 andere hebben problemen. Vooral met de electronica en de exhaust after treatment (geen idee hoe het in het nederlands heet). Ook het verbruik ligt hoog. Met mijn 730PK CAT kon ik gemiddeld zo’n 5.8m/g halen. Met de MX kan ik er geen pijl op trekken. Met warm weer en snelheden onder 60m/h haal ik wel eens 6.7m/g maar zodra het wat kouder word of de wind steekt op kan ik dat wel vergeten. Hij valt dan zo terug naar zo’n 4.5m/g. Kortom ik mis mijn oude wagen vreselijk en kan niet wachten tot ik van deze af ga. Een ding is zeker. Dit is mijn laatste vrachtwagen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie