*

Cabinekamperen
| 15:43 | René Grünfeld

Vakbond CNV: ‘Niet overnachten zonder standairco’

Ja, het is warm – en het wordt nog wat warmer. Te warm om zonder standairco  in de cabine te overnachten, vindt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

Volgens hem is dat niet alleen een recht, maar ook belangrijk voor de verkeersveiligheid. Elke chauffeur heeft recht op een comfortabele en veilige werkplek, zegt hij, en daar horen een standairco en standkachel bij. Werkgevers die daar geen geld voor over hebben, nemen een onverantwoord risico met hun chauffeurs en de veiligheid op de weg. Tegen chauffeurs die zonder standairco moeten overnachten, zeg ik: blijf niet in je hete cabine, maar zoek een hotel en stuur de rekening naar je baas. Als chauffeur mag je weigeren om in je cabine te overnachten. Dat recht heb je’.

Er is sprake van een hittegolf als in De Bilt minstens vijf zomerse dagen (>25 graden celsius) op rij worden geteld, waarvan er zeker drie tropisch zijn (>30 graden celsius). Beeld: ANP Infographics

Meer kans op een ongeluk

Van Rijssel onderbouwt zijn uitspraak met de resultaten van onderzoek naar verbanden tussen cabine-temperatuur en de kans op ongelukken. ‘Bij een temperatuur van 32° C is er twee keer zoveel kans op een ongeluk als bij 27° C. Door de warmte nemen je concentratie en beslissingsvermogen af. Als je dan ook nog eens slecht geslapen hebt, ben je een gevaar op de weg.’ Van Rijssel is vooral bezorgd over chauffeurs die een verlaagde cabine hebben, zoals in het auto- of zwaar transport. ‘Dan krijg je de warmte van alle kanten. Zonder standairco is het gewoon smoorheet.’

Grondig onderzoek

De arbeidsomstandigheden in de cabine zijn al langer een punt van aandacht. In de cao van 2017 is afgesproken dat er een grondig onderzoek komt naar het tweede huis van de chauffeurs. Het gaat dan onder meer om de afmetingen van de cabine, geluidsoverlast door koelmotoren en de temperatuur in de cabine. De uitkomsten worden in september gepresenteerd, laat CNV Vakmensen weten. De bond verwacht dat het onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de cabine tot nieuwe afspraken in de transportsector zal leiden.

‘In de arbocatalogus kunnen we bijvoorbeeld opnemen dat overnachten in de cabine alleen mag als er standairco en standkachel in zitten. Ook kunnen we samen met werkgevers optrekken om ervoor te zorgen dat alle vrachtwagens standaard worden uitgerust met een standairco en standkachel.’ Nu is dit nog een optie waar werkgevers niet altijd voor kiezen.

Ervaringen delen

CNV Vakmensen roept vrachtwagenchauffeurs op om hun ervaringen met de warmte te delen via het online platform ‘Je Achterban’: ‘We horen graag hoe ze deze dagen doorkomen, of er standairco in hun cabine zit en of ze tips voor hun collega’s hebben’.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie