classic custum Peterbilt
| 10:31 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: classic custum Peterbilt

We blikken terug op onze Supertruck Special uit 2018. Daarin was een reportage te lezen over een heuse classic custum Peterbilt. Amerikanen zijn ware meesters in het verbouwen van klassiekers tot hot rods en low riders. Maar de Peterbilt 359 uit 1980 van Jan de Wit mag er ook zijn.

Wie bij Jan de Wit (60) in Callantsoog het erf opdraait, waant zich op het platteland van Amerika. Wat direct opvalt, is de verzameling Amerikaanse trucks in alle soorten en kleuren en altijd met veel chroom. Sommige verkeren in staat van ontbinding, anderen ogen gloednieuw. Bij CHD U.S. Truck Reparaties & Parts, zoals het familiebedrijf officieel heet, blijf je je verbazen. In of achter elke loods staat wel een dikke Kenworth, Peterbilt, Freightliner, International, Volvo of Western Star. In kisten en op pallets en stellingen liggen of staan motoren, versnellingsbakken, assen en elk ander onderdeel dat een oudere of jongere Yankee truck nodig mocht hebben.

Via eigen import is bijna alles mogelijk en zo niet, dan maken de mannen het zelf. De noodzakelijke technische kennis deed Jan de Wit op toen hij pas achttien jaar oud was en bij zijn moeder op zolder een Harley-Davidson tot chopper ombouwde. Naast de passie voor deze motoren werkte hij tot eind jaren ’90 als chauffeur/monteur bij verschillende Noord-Hollandse transportbedrijven.

Grote neuzen
Op een van zijn reizen naar Amerika liep hij bij een handelaar tegen een oude Kenworth aan. “Die grote neuzen spraken me al een tijd aan en op een gegeven moment vond ik het wel een uitdaging om ook eens zo’n torpedotruck over te laten komen en helemaal op te knappen. Omdat ik het tussen het andere werk door moest doen, duurde het erg lang. Maar toen deze W900A trekker uit 1982 uiteindelijk klaar was, kreeg ik van diverse kanten de vraag of ik voor hen ook zo’n dikke torpedo wilde importeren en zo nodig opknappen.”

Jan: “Onze klanten komen uit heel Europa, van Noorwegen tot Zwitserland en van Italië tot Ierland. De meesten via mond tot mondreclame. Sommige buitenlanders die hun truck door ons laten onderhouden of aanpassen, logeren een paar nachten in een hotelletje. Dan sleutelt vader mee en gaat moeder naar het strand, een kilometer hier vandaan. We hebben ook eens een Zwitserse klant gehad die hier op het erf veertien dagen in zijn truck bleef slapen. Soms verlenen wij zelf ook service over de grens. Zo zijn we een keer naar Zuid-Frankrijk gevlogen om een koppeling van een Franse Kenworth te repareren. En als iemand een gloednieuwe truck uit de VS wil hebben, van welk merk dan ook, regelen wij dat.”

custum classic Peterbilt

de unieke achterpartij werd ook door De Wit bedacht en gemaakt.

Hobby- of promotietruck  
De Wit heeft in de VS twee vaste relaties die voor hen de auto’s kopen en het vervoer naar Nederland regelen. Van tijd tot tijd vliegen vader en zoon zelf ook over de oceaan om zaken te doen en om te zien wat daar de nieuwste trends in custom trucks zijn. Jan: “We hebben ook regelmatig contact met een Nederlandse monteur die in Canada werkt. Komen we ergens niet uit, dan vragen we het aan hem. Vaak betreft dat de elektronica die in jongere trucks zit. Overigens zijn de meeste trucks die we importeren wat oudere typen. Onze klanten hebben zo’n Amerikaan meestal voor de hobby of promotiewerk. Dat gaat van een jaren ’70 Peterbilt tot een nagelnieuwe Freightliner Argosy. Macks doen we niet; die gaan meestal naar Martien Monné. Maar sommige zaken doen we samen.”

Radicaal anders
BK Sneltransport uit Veghel kocht via De Wit een Peterbilt 359 uit 1980 ter vervanging van een nog ouder exemplaar. “Die auto hadden ze voor promotiedoeleinden gekocht. Hij moet extreem verbouwd worden. Wij hebben alle ideeën over de opbouw en aankleding zelf bedacht en die vervolgens in overleg met de eigenaar uitgevoerd. Allereerst werd de ‘Pete’ tot op de laatste bout gedemonteerd. Alleen de motor niet, want was in de VS al gereviseerd. Dat kon je zien en horen. Hij heeft een mooie diepe brom en een fluitende turbo: dat geluid dat bij het gasgeven zo kenmerkend is voor een zware Cummins diesel.

Cummins NTC 400

Onder de kap een Cummins NTC 400 Big Cam turbodiesel en Fuller 13-bak. Zodat het blok extra opvalt, is het in Kawasaki-groen gespoten.

De koppelingsplaten zijn wel vernieuwd, evenals delen van het remsysteem en de bekabeling. Op de spatborden zijn old school koplampen gemonteerd en achterop is led-verlichting gekomen. De richtingaanwijzers op de voorbumper zijn ook custom made. De verlichting is aan de Europese eisen aangepast, net als de remmen. Omdat er geen werk mee gedaan wordt, is de 12 Volt installatie gehandhaafd. “Je kunt er altijd nog een omvormer tussen zetten als je 24 Volt nodig hebt. Dat hebben we vaker gedaan bij zo’n Amerikaan”, legt Jan uit. “Met een op de tien trucks die wij verkopen, wordt dagelijks gereden. De rest zijn showtrucks.”

wielen

Bijzondere rvs spaken werden gemonteerd in de velgen. De spatborden werden compleet met de hand gemaakt.

Unieke details
De Wit en zijn team hebben diverse onderdelen geheel met de hand gemaakt. Denk daarbij aan de Texas-stijl voorbumper, het achterkalf met lichtbalk, achterspatborden, chassis-afdekplaat, grille, zonneklep, staande 8 inch pijpen en grote buitenspiegels. De voorspatborden, opstap en verchroomde spaken in de dichtgemaakte velgen komen uit de VS. Daarnaast is het plaatwerk van de sleeper naar onderen doorgetrokken – net als de cabinepanelen. Daardoor lijkt de bijna 8,5 meter lange trekker extra laag te liggen. Doordat ook de vooras met luchtbalgen is uitgerust, kan het chassis nog verder zakken en wordt de Peterbilt een echte low rider. “Alles hebben we ter plaatse bedacht,” aldus Jan.

Peterbilt sleeper

Het plaatwerk van de sleeper is naar onderen doorgetrokken, daardoor lijkt de trekker lager te liggen.

Geen Peterbilt embleem
De opvallende kleurstelling is door de Brabantse eigenaar bedacht. De 359 werd wel in Callantsoog helemaal spuitklaar gemaakt. Jan vertelt: “In het spuitwerk is ontzettend veel tijd gaan zitten, maar opvallen doet hij zeker!” De verbazing wordt nog groter als de motorkap open gaat. Het enorme blok is niet Cummins-grijs maar Kawasaki-groen gespoten. “Ook dat moest iets bijzonders zijn. En zeg nu zelf, het misstaat niet bij zo’n radicaal gestylde truck.” Dit is het beslist een van de opvallendste Yanks in Europa. Nog een bijzonder detail: het rode ovale Peterbilt-embleem dat normaal de grille en motorkap siert, ontbreekt. Door de sterk gewijzigde neus zal dat bij niet-kenners zeker vragen oproepen. “Maar een probleem is het niet echt, want uit ervaring weet ik dat veel Europeanen bij het zien van zo’n Amerikaan toch denken dat het een Mack is. Een Kenworth of Peterbilt kennen ze vaak niet.”

Peterbilt

Het kenmerkende rode Peterbilt-embleem ontbreekt voor een strakkere look.

Wil je meer verhalen zoals deze lezen? Dat kan! Word abonnee, mis nooit meer een verhaal en ontvang onze specials automatisch thuis. Ook losse edities bestellen behoort tot de mogelijkheden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie