bijtanken
| 08:11 | Arjan Olsthoorn

Bijtanken: Afkoeling, maar niet bij ons

Koelt de economie een beetje af? Het lijkt er op. Kort geleden waren wij te gast bij een aantal truckfabrikanten die een toelichting gaven op de vrachtwagenmarkt in 2019 en hun verwachtingen voor 2020. Het afgelopen jaar werden in Nederland 1 procent minder bedrijfswagens boven 3,5 ton verkocht; bij de opleggers was de daling zelfs 13 procent. Al met al was 2019 voor de fabrikanten een prima jaar, maar er is dus een terugval zichtbaar.

Voor 2020 verwachten de fabrikanten een verdere krimp in de afzet van nieuwe auto’s. De groei neemt wereldwijd wat af en met zijn veel besproken ‘open economie’ is ons kikkerlandje daar gevoelig voor. Daarnaast zijn de stofwolken rond de gevolgen van de nationale Pfas- en stikstofcrisis nog niet opgetrokken. Onze ‘vrienden in Den Haag’ hebben nogal de neiging om gedurende het spel hapsnap de regels te veranderen. Maar ondernemers houden niet van dit soort onzekerheden, want investeren doe je immers voor een langere termijn.

Ook de vraag naar chauffeurs neemt langzaam wat af, maar dat er snel een einde aan het tekort komt, is niet te verwachten. Nog steeds zijn er een paar duizend vacatures en is de vraag dus groter dan het aanbod. Alleen al de uitstroom van oudere collega’s die met pensioen gaan, staat er garant voor dat de vraag naar chauffeurs de komende jaren hoger zal zijn dan het aanbod. Dat is goed nieuws, want voorlopig hoef je als chauffeur dus niet bang te zijn dat je zonder werk komt te zitten. En nu maar hopen dat dit zich eindelijk ook vertalen zal in hogere transporttarieven en betere arbeidsvoorwaarden.

Wat dat laatste betreft, houd ik wel even mijn hart vast: de voorstellen die de werkgevers bij de cao-onderhandelingen op tafel hebben gelegd, zijn niet bepaald bemoedigend. Hopelijk is het alleen onderhandelingstactiek. Vorige maand bleek namelijk op de dag van de vrachtwagenchauffeur dat werkgevers erg blij zijn met hun chauffeurs. Ook in 2020 willen we daarom weer een dag van de chauffeur organiseren. Al is de arbeidsmarkt nog zo goed, het kan zeker geen kwaad om wat meer bewustzijn te kweken over de belangrijke rol die jullie spelen in het dagelijks leven van jan en alleman. Naar alle waarschijnlijkheid zal de tweede editie in december 2020 plaatsvinden. Zet hem, zoals het zo mooi heet, maar voorzichtig met potlood in jullie agenda. Wij kijken er in ieder geval al naar uit.

En schrijf dan meteen dit met dikke, vette letters op: het Truckstar Festival is dit jaar op 25 en 26 juli. Want het Festival wórdt dik en vet. We gaan immers vieren dat we 40 jaar bestaan. Wat dat betreft is er bij ons zeker geen sprake van afkoeling. Integendeel: we zetten een tandje bij.

Freek Mulder
Hoofdredacteur Truckstar

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie