*

| 08:48 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: alleskunner van De Hondsrug BV

In ons archief vinden we veel mooie verhalen terug. De moeite om nog eens bij stil te staan en dat doen we met Truckstars Throwback Thursday. Deze donderdag blikken we terug op de vuurrode Renault C 430 8×4, hierover schreven we in Truckstar 09-2016.

Droge mortel
Achterop de vierassige Renault C ligt een betonsilo met droge mortel die bij de bouw van een stel nieuwe nieuwbouwwoningen nodig is in Bedum. Het moet er om 8 uur zijn, dan kunnen de bouwvakkers er meteen mee aan de slag. Onderweg komen we langs de stad Groningen en Gerrit wijst op een aantal gebouwen waaraan hij zijn bijdrage heeft geleverd. ,,Dat is een van de leuke kanten van dit werk: je werkt mee aan de opbouw van het land en ziet de resultaten dagelijks. Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat een aantal gebouwen waarvoor ik dertig jaar geleden het cement het aangevoerd, nu al niet meer bestaan. Die zijn inmiddels alweer afgebroken. Niet omdat de mortel niet goed was hoor, haha, ze moesten gewoon plaats maken voor iets anders.’’

Renault C430

Het plaatsen van een silo is in drie minuten gepiept.

Gerrit (58) is een makkelijke prater en met zijn Zuid-Drentse accent vertelt hij met plezier over zijn werk. “Ik sleep al honderd jaar Megamix betonsilo’s door de provincies Drenthe en Groningen, maar het is iedere keer weer anders. De ene keer kom je bij een boer, dan weer bij een groot bouwproject, dan weer bij een particulier, dan weer bij een zwembad, dan bij een gevangenis. Je komt op heel schone bouwplaatsen, maar voor hetzelfde geld zit je in de drek en in de blubber.”

Renault C430

Ook leeg is de Renault een stoere verschijning.

Gerrit is prima te spreken over zijn nieuwe Renault C. Zijn vorige auto was een Scania waarmee hij in dertien jaar tijd meer dan een miljoen kilometer heeft afgelegd. Maar aan de Renault was hij snel gewend: vooral de lichte en toch fijngevoelige besturing kan zijn goedkeuring wegdragen. En de Renault is krachtiger: 430 pk in plaats van 340 pk bij zijn Scania R. Dat extra vermogen went snel, heeft Gerrit gemerkt. Hij is ook blij met de ruime cabine, hoewel hij een slaapcabine helemaal niet nodig heeft.”

Centrum Assen
We gaan terug naar Assen, waar Gerrit de lege silo neerzet en dan meteen naar het centrum rijdt om een andere silo op te pikken. Ze zijn in hartje centrum bezig een nieuw soort wegdek aan te brengen waarvoor waterdoorlatend beton wordt gebruikt. Daarom brengt Gerrit de lege silo terug en rijdt met een volle direct weer naar het centrum. Daarna doen we in de kantine een bakje en beginnen aan de volgende wat grotere rit van deze ochtend: met een silo naar een bouwlocatie in Sappemeer.

Renault C430

Het ene moment kom je bij een boer, het andere moment zit je in hartje Assen.

’s Middags staat er een ritje op het programma naar een boer in Zwiggelte die een nieuwe stal met ondergrondse mestopslag aan het bouwen is. Op de plek waar de boer de silo wil hebben, heeft hij een paar betonblokken neergelegd, maar Gerrit kan de truck er niet recht voor manoeuvreren en bovendien blijkt de ondergrond slap. Als Gerrit de silo laat zakken, kraakt een deel van de betonblokken zomaar doormidden en gaat de silo een tikje wiebelen. Gerrit had het al aan zien komen en trekt de silo terug op de truck. Als de landingsplaats voor de silo wat stabieler is gemaakt, doet hij een tweede poging. Deze keer gaat het goed. “Dat is ook de reden dat je niet iedereen dit werk zomaar kunt laten doen. Je werkt met een topzwaar voorwerp van 24 ton en het kan zomaar misgaan.”

Silo

De betonnen balken bezwijken onder het gewicht van de silo.

Gerrit is een door de wol geverfde chauffeur die je makkelijk om een boodschap kunt sturen. Dat is ook de reden dat hij met de truck rijdt voor afzetsystemen. Bij De Hondsrug rijden een stuk of achttien trucks, maar er zijn er maar drie met een afzetsysteem. Het omgaan daarmee vraagt wel de nodige handigheid. Het is een mooie combinatie: een truck die van alle markten thuis is en een chauffeur waar minstens hetzelfde van kan worden gezegd.

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis niets.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie