Truckstar Praktijktest: DAF XF105.460 ATe
| 17:21 | Truckstar Redactie

Truckstar Praktijktest: DAF XF105.460 ATe

Ook al hebben we met de nieuwe XF gereden, toch besteden we nog één keer aandacht aan de oude. Als XF 105.460 in ATe is deze DAF namelijk nog het hele jaar leverbaar.

Truckstar Praktijktest: DAF XF105.460 ATe

Ook al hebben we met de nieuwe XF gereden, toch besteden we nog één keer aandacht aan de oude. Als XF 105.460 in ATe is deze DAF namelijk nog het hele jaar leverbaar.

ATe-techniek

ATe staat voor Advanced Transport Efficiency en is meer dan alleen een loze kreet. Het gaat hierom een pakket maatregelen dat het brandstofverbruik beperken moet, variërend van een begrenzer die op 85 km/u is afgesteld en een gemakkelijk verstelbare dakspoiler tot een uitgekiende motor. De Paccar MX Euro 6 kreeg aluminium zuigers die beter bestand zijn tegen hitte en daardoor minder koeling nodig hebben. Zodoende kan de fabrikant met een kleinere oliepomp volstaan die niet alleen lichter is, maar ook minder vermogen vraagt. Verder zijn de inspuithoeken van het brandstofinjectiesysteem aangepast. DAF monteert bij deze modellen pompverstuivers, in combinatie met common rail-techniek. Door wijzigingen in het motormanagement verloopt de verbranding schoner en liggen de uitstootniveaus lager. Isolerende inkapseling voor het inlaatspruitstuk en de turbo verbetert het rendement. Aangezien een vrachtwagenmotor meestal in deellast loopt, concentreerde DAF zich vooral op dat gebied.

Truckstar Praktijktest: DAF XF105.460 ATe
Ook een ATe-snufje, de afgeronde achterlichtunits.

Alles bij elkaar ligt het doorsnee verbruik van de ATe rond drie procent lager. Door de verlaagde de topsnelheid, het ontbreken van de kick down-functie en enkele en aantal aerodynamische aanpassingen is deze uitvoering van de XF105 zowel zuiniger en schoner. Het geheel is voor DAF natuurlijk de opmaat naar Euro 6, maar onze testwagen is nog een EEV.

Door een lagere snelheid af te dwingen en de kick down weg te halen, kan de chauffeur niet in de verleiding komen om te gaan jakkeren. Het nieuwe informatiesysteem maakt de chauffeur bewust van zijn rijstijl, al geeft het geen adviezen zoals dit bij andere merken gebeurt.

Lekker rijden maar toch wennen

Genoeg theorie; laten we eens kijken hoe deze DAF rijdt. Het enige waar we even aan moeten wennen is die teruggeschroefde begrenzer. Een top van 85 km/u is geen probleem; hooguit als je wilt inhalen om de gang erin te houden. Even doortrekken tot 89 is er niet bij.

Truckstar Praktijktest: DAF XF105.460 ATe
Een heerlijke werkplek, jammer dat alleen dat ie op 85 kilometer per uur staat afgesteld.

De laatste snufjes

Ons testvoertuig bevat allerlei elektronische verwennerij zoals ACC, hill holder en het onvermijdelijke Lane Guard. Gelukkig kun je die laatste voorziening uitschakelen. Er zit ook een airbag in het stuur – dat zie je niet vaak! – waardoor de claxon niet op het stuur zit, maar aan een stengel ter linkerzijde van de stuurkolom. Dat zie je wel vaker, maar tijdens deze rit bleek hoe onhandig dit is. Bij een wat lompe stuurmanoeuvre van een slechtziende medeweggebruiker wilde Iep even waarschuwend toeteren, maar een tik op het stuur leverde niets op. Een claxon hoort op het stuur thuis; die moet je blind kunnen vinden. Er is tenslotte ook ooit afgesproken dat het gas, het rempedaal en de koppeling in elke auto of truck op dezelfde plek zitten.

Dikke file bij Luik

We rijden op ons gemakje via Eindhoven en Maastricht richting Luik. We wurmen ons langs de bouwput voor de nieuwe A2-tunnel en volgen de rechteroever van de Maas, maar voor we aan het serieuze klimwerk in de Ardennen toekomen, lopen we vast in een file. Pal voorbij het ‘in de knoop-punt’ boven Luik staat het muurvast. Dat betekent: bergop filerijden, met veel optrekken en weer stoppen. Daar blijkt hoe handig zo’n hill holder is. Voor het uiteindelijke brandstofverbruik tijdens de test maakt het niets uit omdat we dit soort ongemakken er bij het rekenen altijd keurig uithalen.

Eenmaal bovenaan gekomen lost de file op en kunnen we via Verviers ongestoord naar de Duitse grens rijden. De verplichte drie kwartier rust maken we zoals altijd bij Rasthof Dreihütten, waar Monique koffie serveert. Vervolgens maken we voor de video op de homepage van Truckstar een ritje door de schitterende omgeving. Daarna begint de terugreis. Natuurlijk telt ook de videorit niet mee voor het totale brandstofverbruik, want voor mooie beelden wil je soms wat meer dynamiek dan economisch verantwoord is. Tijdens de steile afdaling voor Verviers testen we de motorrem. Ideaal, want je mag daar maar 60 km/u en dat redden we prima met de motorrem van de MX. Het toerental loopt dan wel op tot in het blauwe gebied, maar dat is daar ook voor bedoeld.

Truckstar Praktijktest: DAF XF105.460 ATe

Conclusie

Na deze ervaring met de ATe-versie van de inmiddels ‘oude’ DAF XF105 zijn we toch weer onder de indruk van wat ze daar in Eindhoven bouwen. Het blijft een no-nonsense truck, maar dan wel een waar je als chauffeur blij van wordt. Of je nu een DAF-man bent of niet, de ruimte en het comfort zijn top. En die zonneklep is gewoon los te koop!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie