LNG-trucks voor Rolande en Iveco Schouten
| 15:22 | Truckstar Redactie

LNG-trucks voor Rolande en Iveco Schouten

Rolande LNG en Iveco Schouten hebben vijftig LNG-Iveco’s besteld voor verhuur-doeleinden en verkoop aan transportbedrijven.

Iveco Schouten is een grote Iveco-dealer met diverse vestigingen. In 2010 nam het een belang in Rolande LNG, een bedrijf dat LNG op de Nederlandse markt brengt.

Die twee bedrijven hebben nu vijftig nieuwe Iveco’s besteld die af-fabriek zijn uitgerust met LNG-techniek. LNG is sterk gekoeld – en daardoor vloeibaar gemaakt – aardgas, dat op dezelfde manier verbrandt in de motor als CNG, gecomprimeerd aardgas. De manier waarop het opgeslagen wordt, ook op de truck verschilt echter.

Van de vijftig trucks komen er twintig nog dit jaar in Euro 5 EEV-uitvoering. De overige dertig worden in 2014 geleverd, uiteraard in Euro 6-uitvoering.

Een deel van de trucks zal als huurtruck door het leven gaan, terwijl het andere deel voor de verkoop aan transportbedrijven bedoeld is, als onderdeel van het Truck van de Toekomst-project.

Op dit moment zijn er verschillende LNG-vulpunten in Nederland, waaronder in Zwolle, Tilburg, Veghel en Oss.

Alternatief voor diesel

Gas, en LNG in het bijzonder, wordt gezien als een goed alternatief voor diesel. Trucks op gas rijden schoner, stoten minder CO2-uit bij de verbranding, gasmotoren lopen stiller en er is wereldwijd nog een enorme voorraad aardgas. Sterk gekoeld en vloeibaar gemaakt is dat gas in vrij grote hoeveelheden goed te tanken en transporteren. Na het tanken warmt het uiteraard langzaam op en zet het daarmee uit. Uiteindelijk moet het afgeblazen worden, maar Iveco zegt dat een truck rustig tien dagen stil kan voordat het gas zover opgewarmd is dat het langzaam afgeblazen wordt.

Het is ook mogelijk om hetzelfde gas uit bio-afval te verkrijgen. In dat geval is de milieuwinst nog veel groter omdat dit bijna CO2-neutraal werkt.

Ook de politiek is ervan overtuigd dat LNG een voet aan de grond moet krijgen. Daarom werd op Prinsjesdag bekend gemaakt dat een eerder aangekondigde accijnsverhoging op LNG er niet komt.

Dat maakte de weg vrij voor de order van vijftig trucks. Overigens is de LNG-techniek die Iveco af-fabriek op de trucks monteert, ontwikkeld door Iveco Schouten. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie