Mack Superliner
| 08:16 | Arjan Olsthoorn

Supertruck Special: bijzondere Mack Superliner ‘Down Under’

De Supertruck Special staat ook dit jaar bomvol met de nieuwste showtrucks. Lekker genieten van pagina’s vol met de mooiste special paint, stoerste opbouwen en dikste interieurs. Dit jaar gaan we ook naar Australië! Ruim dertig jaar geleden schreef een bijzondere Mack geschiedenis. Maak kennis met de Superliner van Kevin Bowden.

Lees het complete verslag in de Supertruck Special 2020. Bestel hem nu!

Welkom in het land ‘Down Under’, Australië. Hier leven 21 van de 25 giftigste slangensoorten ter wereld en hier kun je de grootste golfbaan ter wereld (1.367 kilometer) en het langste hek ter wereld (5.530 kilometer) zien. Het landschap en het klimaat zijn al even bijzonder. Sommige bergen hier zien meer sneeuw dan de Zwitserse Alpen en tegelijkertijd zijn er kinderen in de Outback die nog nooit regen hebben gezien. Het continent herbergt ook één van de mooiste en indrukwekkendste trucks, namelijk deze dikke Mack Superliner uit 1988.

Superliner

Na meer dan 30 jaar ziet de Superliner er nog beter uit dan toen hij de fabriek verliet.

Beroemdheid
Niet alleen het uiterlijk maakt deze truck bijzonder, er zit ook een boeiende geschiedenis aan vast. Juist dat was de reden voor de restauratie en de verjongingskuur. Dat vraagt om een trip langs ‘memory lane’ om meer te horen over de vroegere eigenaar en die illustere geschiedenis.De man die de Mack bestelde en in ontvangst nam toen hij in Australië van de band rolde, was Kevin ‘Plugger’ Bowden. Hij kocht hem in 1988 om er vee mee te vervoeren in New South Wales. Dat is op zich niet bijzonder, maar de Mack dankt zijn beroemdheid aan het feit dat een aantal mensen in het stadje Bourke, de woonplaats van Bowden, als promotiestunt een gooi wilden doen naar het record van de langste roadtrain ter wereld.

Mack zou speciaal hiervoor een truck bouwen die geschikt was om de benodigde 29 trailers te kunnen trekken. Toen de datum van de recordpoging dichterbij kwam, bleek Mack echter toch geen auto te kunnen leveren. Bowden, die de Mack zou rijden, stelde vervolgens aan de organisatoren voor gewoon zijn eigen truck te gebruiken. Die wierpen tegen dat zijn Mack Superliner daarvoor niet geschikt was. Die was tenslotte voorzien van overbrengingsverhoudingen bedoeld voor de snelweg en had aangedreven assen zonder naafreductie. Het hield Plugger niet tegen. “Volgens mij moet hij dat gemakkelijk aankunnen”, zei hij zelfverzekerd.

500 ton
Op de dag van de recordpoging was heel het dorp uitgelopen om te kijken of om te helpen om de 29 trailers met behulp van 28 dolly’s aan elkaar te knopen. Met een radiopresentator op de bijrijdersstoel duwde Bowden de Mack Superliner eerst in zijn achteruit. Hij had ouderen wel eens horen vertellen hoe ze paarden voor een wagen ook altijd eerst even iets naar achteren lieten lopen en dan naar voren. Hun gewicht en momentum maakten het dan gemakkelijker om de wagen in beweging te krijgen. Hetzelfde principe moest hier ook lukken, dacht Bowden. Zodra hij de weerstand van de hele trein achter hem voelde, knalde hij de versnelling in zijn vooruit en stampte hard op het gaspedaal. De neus van de Mack richtte zich op en de uitlaten braakten zwarte rook uit. Terwijl hij zich in beweging zette, knalde het achterste differentieel uit elkaar. Kennelijk waren de 439 meter aan trailers en de bijna 500 ton treingewicht toch wat te veel. Elk ander mens had de boel meteen stilgezet om de schade te bekijken, maar Bowden niet. Volgens de overlevering zou de radiopresentator verschrikt hebben gevraagd wat daar nu precies gebeurde? Kennelijk antwoordde Bowden zoiets als: “Geen idee, maar hij trekt nog steeds!”

Tekst en foto’s: Warren Aitken

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Word dan abonnee en ontvang Truckstar automatisch bij je thuis! Of bestel de Supertruck Special hier.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie