smit transport
| 09:09 | Robert Servaas

Smit Transport kiest voor Floor uitschuifbare semi-dieplader

Smit Transport uit Kampen is sinds 1980 internationaal actief in de distributie van bouwmaterialen en exceptioneel transport. Bij Pacton schafte Smit Transport recent ter uitbreiding een nieuwe Floor drieassige, gestuurde uitschuifbare semi-dieplader (type Flusdo-18-30) aan.

Oprichter Dick Smit (69) is nog steeds actief in het bedrijf, maar staat inmiddels samen met zijn zoons Frans en Dirk aan het roer. Met 25 medewerkers wordt een geschakeerde klantenkring in de bouw bedient.

Maatwerk

De nieuwe Floor trailer wordt gekoppeld met een nieuwe DAF met kraan. Het opstellen van de juiste lengtevereisten was dan ook cruciaal. De Pacton oplegger is 11,5 meter lang om in combinatie met de kraantrekker exact binnen de wetgevingsvereisten in Nederland en Duitsland te blijven. Wanneer de trailer vanuit de vloerbasis de maximale 5 meter uitgeschoven wordt, is de combinatie 21,5 meter lang. Ook dan is er in Nederland geen ontheffing benodigd voor ondeelbare lading. Voor gebruik in Duitsland is daarvoor wel ontheffing nodig; Pacton ontzorgde Smit Transport door de zogenaamde ‘paragraaf 70’ ontheffing bij aflevering te voorzien.

Dirk Smit (28) vertelt: “Pacton levert maatwerk en dat is voor ons heel belangrijk. Door ons materieel breed inzetbaar te maken, kunnen we gemakkelijk en snel schakelen. Elke chauffeur kan vrijwel alles doen. We hebben meerdere ervaringen met de trailerbouwer uit Ommen. Vorig jaar hebben we nog een nieuwe kraantrailer van Pacton in gebruik genomen. Natuurlijk oriënteren we ons breder, maar bij Pacton kregen we het beste gevoel omtrent maatwerk, levertijd, prijs en kwaliteit.”

Specificeren naar vereisten

“In de specificatie-fase is goed overleg met de trailerbouwer heel belangrijk. Je moet goed overwegen wat de vereisten zijn in gebruik en wetgeving. Wij kiezen in de praktijk voor complete uitvoeringen. Dat betekent dat we in de specificatie van een trailer niet te zuinig zijn. Sommige keuzes maak je niet voor dagelijks gebruik, maar voor als het een keer nodig is. Twistlocks, een doorlaadbok, een evenaar-frame op het kopschot; dat hoort er dan gewoon bij. Maar ook hebben we speciale uitsparingen in de vloer voor het realiseren van een schuinstelling, om waar nodig – bij bijvoorbeeld het vervoer van betonnen vloeren of wanden – binnen de hoogte-eisen te blijven.”

Tekst gaat verder onder de foto’s

Draadloze handbesturing

De trailer is uiteraard voorzien van vele bindvoorzieningen en rongkokers, waaronder drie rijen rongkokers overdwars. De rijk uitgevoerde trailer beschikt hiernaast over onder meer LED-(werk)lampen, LED-zijlampen, LED-breedtelichten, rvs-steunen voor breedteborden, zijafscherming d.m.v. rvs-kisten, rongenbakken, SKF Centrale smering en een stophoutbak.

De koppelingdruk van de semi-dieplader is 18.000 kg, de asdruk technisch 30.000 kg en wettelijk 27.000 kg. Het totale technische gewicht is 48.000 kg en wettelijk 45.000 kg. As 2 en 3 zijn fusee hydraulisch (Tridec HF-E) gedwongen gestuurd. Zowel bij vooruit als bij achteruit rijden is besturing mogelijk, zonder enige blokkering. Ook beschikt het systeem over Tritronic draadloze handbesturing met mogelijkheid to het automatisch rechtzetten van de assen. Het uitschuifdeel van de oplegger is uitgevoerd met voorspanning, met pneumatische vergrendeling. Iedere 500 mm heeft een vergrendelpositie. Het BPW luchtveerstel heeft een technisch draagvermogen van 12.000 kg per as. De voorste as is voorzien van een vanuit de truckcabine elektrisch bedienbare aslift.

Nieuwe trucks

De nieuwe Pacton semi-dieplader wordt divers ingezet voor werkzaamheden voor een villa/bungalowbouwer. Smit: “We vervoeren veel bouwmaterialen naar de bouwplaats toe, maar werken ook mee aan het ‘opruimen’ na afloop, waarbij containers en overige materialen worden getransporteerd. Altijd heel divers. We regelen bijvoorbeeld ook het vervoer van complete dakkapellen, waarbij we eveneens worden ingezet bij de plaatsing ervan. We bouwen dus ook een beetje mee.”

Niet alleen de trailers worden up-to-date gehouden; deze zomer komen er eveneens twee nieuwe trucks bij in Kampen; een Volvo en een Scania, vertelt Dirk Smit vanuit de truckcabine. Zijn 7-jarige zoontje Dylano – die mee mocht rijden met papa – reageert spontaan én enthousiast: “Wéér een feestje!”

Smit Transport

Smit Transport is gespecialiseerd in distributie van o.a. bouwmaterialen en het exceptioneel transport. Ook het bouwvervoer met kraantrailers is een specialisme. Het wagenpark van Smit Transport bestaat uit achttien trucks, een kraancombinatie en een groot aantal trailers, waaronder semi-diepladers, vlakke opleggers, tautliners en kraantrailers. Daarbij wordt er gewerkt met autolaadkranen van 16 tot wel 85 ton/meter. Smit Transport beschikt in Kampen over een eigen werkplaats waar het wagenpark door twee medewerkers continue in topconditie wordt gehouden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie