de beijer
| 09:32 | Arjan Olsthoorn

De Beijer kiest MAN TGX met hydrodrive voorwielaandrijving

De Beijer Groep BV is werkzaam in de productie, handel en logistiek van grondstoffen voor de bouw. Het bedrijf levert zand, grind en steenproducten aan de beton- en asfaltindustrie, waterbouw, keramische industrie en voor de inrichting van de openbare ruimte. Onlangs werd de vloot uitgebreid met een nieuwe MAN TGX 18.470 Hydrodrive trekker. Het is de eerste MAN truck van de nieuwe generatie in de vloot van De Beijer.

De Beijer Groep BV omvat een aantal Nederlandse en Duitse bedrijven met eigen zand winningen en een Duitse steengroeve direct aan de Rijn. Al vijfenzestig jaar is het bedrijf gespecialiseerd in de productie, handel en logistieke afhandeling van grondstoffen. Met een vloot van tien eigen trucks en binnenvaartschepen worden grondstoffen aangevoerd en geleverd aan de klanten. Daarnaast is de Beijer, onder meer in Dodewaard actief in de op- en overslag van bouwgrondstoffen.

Uitstraling en comfort

In de vloot bestaat het merendeel van de voertuigen uit MAN trucks. Al sinds de jaren tachtig is De Beijer een trouwe MAN klant, en ook de nieuwste truck in de vloot is wederom een MAN. Een TGX 18.470 met een hydraulisch aangedreven vooras deze keer. “Wij hebben uitstekende ervaringen met MAN en met de organisatie die er achter staat. Bovendien hebben onze chauffeurs een voorkeur voor dit merk. Met de huidige generatie TGX zijn ze bijzonder tevreden en met het nieuwe model is dat nog meer het geval, aldus directeur Han de Beijer. Het bedrijf kiest bewust voor de TGX met de ruime, luchtgeveerde GM cabine vanwege de uitstraling en het comfort. De trucks zijn voorzien van een koelkast, airconditioning en een luchtpistool voor in de cabine.

Hydraulisch aangedreven vooras

De 470 pk sterke MAN is uitgerust met een hydraulisch aangedreven vooras, het zogenaamde MAN HydroDrive systeem. Het werkgebied van de trucks van De Beijer is Zuid-Oost Nederland. Maar ook in België en Duitsland worden de voertuigen ingezet. Veel transporten worden uitgevoerd per binnenvaartschip waarbij de trucks het voor- en na transport verzorgen.

De Beijer: “Bij het laden van schepen moeten de trucks vaak achteruit een ramp op, maar we hebben ook een klant waar we een 17 graden helling achteruit op moeten. Als het dan nat is hebben we de hydraulisch aangedreven vooras echt nodig om boven te komen. Het grote voordeel is dat we met HydroDrive tractie hebben als dat nodig is. Terwijl het systeem uitgeschakeld geen brandstofpenalty geeft. Ook is de hoogte van de truck niet anders dan bij een standaard 4×2 trekker, wat een groot voordeel is bij het in- en uitstappen.” De MAN trucks van De Beijer zijn geleverd door Den Engelsen Bedrijfswagens in Nijmegen. Voor onderhoud en reparatie zijn de trucks daar onder gebracht in een R&O contract.

1 Reactie
  1. Hydrau Drive aandrijving Deze komt uit de Poclain fabrieken uit Frankrijk.Heel mooi product waar ze veel meer mee zouden kunnen doen. Ik wilde wat meepraten klopt dit niet. Dan hoor ik dat ook graag.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie