*

Scania R520 als verrassing
| 12:30 | Korneel Luth

Scania R520 als verrassing

Een bijzondere aflevering van een Scania R520 voor R. van der Hoek Transport.

Niet alleen is dit de vijftigste Scania voor Van der Hoek Transport. De R520 wordt tevens de nieuwe vaste truck van Wilco Kranenburg en aan dat deel van het verhaal zat een mooie verrassing vast. 

Dat was niet het verhaal

Wilco viert zijn 35-jarig jubileum bij het bedrijf en rijdt al sinds 1991 Scania V8. Tegelijk met de R520 kocht Van der Hoek tevens vijf Scania R450 Topline-trekkers met de 13 liter SCR-only-motor vanwege het goede brandstofverbruik. Maar dat was niet het verhaal dat Wilco in eerste instantie te horen kreeg van de Scania-dealer in Hoogvliet. Daar vertelde men hem dat zijn baas zes nieuwe Scania R450’s gekocht had.

Eén van die trucks voor Wilco. Natuurlijk kon hij wel begrijpen dat zijn baas ging voor de moderne zuinige techniek van deze zescilinder 450 pk-motor. Maar als échte Scania-fan ging het hem aan het hart na zoveel jaar op een V8 dat hij ineens twee cilinders moest inleveren.

Wilco bood aan om maar met zijn oude truck te blijven doorrijden. Wat Wilco niet wist was dat Robert van der Hoek allang besloten had dat de vijftigste Scania die hij kocht een V8 zou zijn voor Wilco.

Emotionele overhandiging van de sleutels

Onnodig om te zeggen dat de emoties de bovenhand kregen toen Wilco in bijzijn van zijn familie niet de sleutels van een zescilinder, maar van een R520 Topline met opnieuw een machtige V8 overhandigd kreeg. Overigens bleek dit ook qua uitrusting een echte jubileumtruck met een premiumradio, comfortpakket, dubbel glas en het Scania Driverspakket met het met leer beklede stuur en het Scania multimediadisplay.

Scania R520 als verrassing
Na 31 jaar V8 gereden te hebben dacht Wilco dat dat tijdperk ten einde gekomen was. Niets bleek minder waar. 

Scania R520 als verrassing
Een speciale opdruk laat er geen onduidelijkeheid over bestaan: dit is de vijftigste Scania van Robert van der Hoek.

R450 met goed verbruik

“Voor mijzelf ging ik voor de R450LA 4×2 vanwege het prachtige verbruik, zegt Robert van der Hoek. “We hebben eerst een jaar getest met één truck. Die reed maar liefst tien procent zuiniger dan de vorige generatie.”

“Ik weet dat de 410 pk SCR-only nóg iets minder verbruikt, want we hebben ze hier naast elkaar gehad. Maar het verschil was eigenlijk zo klein dat ik daar niet op wilde beknibbelen. De jongens moeten ook het gevoel hebben dat het lekker trekt.”

De goede prestaties van beide motoren worden ondersteund door zaken als Active Prediction Cruise Control en Ecoroll-2. Ook koos van der Hoek voor de nieuwe Scania vrijloopretarder die geen interne weerstand biedt als hij niet actief is.

Comfort is ook belangrijk: “Zo koop ik al mijn Scania ‘s met vierbalgsluchtvering op de achteras, dat rijdt veel comfortabeler. Alle chauffeurs hebben de Scania Driver Training gedaan en ik moet zeggen dat ook dat zijn vruchten afwerpt. Laten we hopen dat dat zo blijft.”

R. v.d. Hoek hoofdzakelijk ADR-vervoerder

Van der Hoek doet nationaal en internationaal transport. Het bedrijf verzorgt hoofdzakelijk ADR gerelateerd transport als tankcontainers en ADR-stukgoed. Daarnaast rijdt men geconditioneerd vervoer. 

“Wij zitten in een niche”, zegt Robert van der Hoek. “Wij hebben zelf geen getrokken materieel, dat hebben onze klanten zelf. Vaak ook omdat het dedicated transport is. Wij leveren de trekker en de service van de chauffeur. Dat is onze toegevoegde waarde.” 

“Want uiteindelijk blijft het de mens in de transportketen die moet zorgen dat het klopt en daar hecht ik aan.”  

Scania R520 als verrassing
Robert van der Hoek (rechts) ontvangt zijn vijftigste Scania uit handen van Scania account manager Jaco Meijboom. 

 

Klik hier voor al het Scania nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie