Rust in de nieuwe DAF XF
| 11:49 | Truckstar Redactie

Rust in de nieuwe DAF XF

Rust. Dat merk je het eerst als je de nieuwe XF start en wegrijdt.

Het is november 2012 en we zijn te gast bij DAF in Zuid-Spanje. Hier krijgt de internationale vakpers haar eerste kans om met de nieuwe XF te sturen.

Wat betreft het uiterlijk hebben velen moeten wennen aan de nieuwe XF. De dunne onderbumper en opvallend vormgegeven koplampen geven het nieuwe front een apart gezicht. Daar staat de mooie parelmoer-oranje introductiekleur tegenover. Maar voor velen was wellicht ook het feit teleurstellend dat DAF heeft vastgehouden aan de bestaande cabine. Maar hoe erg is dat? Laten we eerst eens instappen, de Euro 6 MX-13-motor starten en een stuk lekker rijden.

Rust in de nieuwe DAF XF
Oud en nieuw verenigd. Volgens DAF is het ‘The Best XF Ever’ en dat gaan we zelf proberen.

Rust

De nieuwe XF is als geheel rustiger geworden en je merkt dit meteen. Het motorgeluid van de MX-13 is dankzij Euro 6 en de common rail-techniek stiller en iets anders dan we gewend zijn van de MX-motor, en dat verschil hoor je binnen en buiten. Het dashboard is eveneens iets rustiger geworden en het ontbreken van het stijltje in de zijruit maakt die eerste indruk af.

Tijd om gas te geven! Gelukkig had onze DAF-begeleider de auto even warmgedraaid want bij vertrek vanuit de Paneque truckstop (aan de A92M tussen Granada en Malaga), kunnen we het gaspedaal meteen diep intrappen voor het klimmetje van de oprit naar de snelweg. Een aangename brom verwarmt op dat moment de cabine, vergezeld van een aangenaam sterke trekkracht. We zijn met 39,9 ton totaalgewicht onderweg, en de 510 pk, maar vooral het koppel van 2500 Nm helpen ons duidelijk op weg.

Met de handbak

Schakelen doen we zelf in deze auto en dat bevalt uitstekend. Als onderdeel van de ATe-filosofie introduceerde DAF een handbak met twaalf versnellingen. Die is ook in de nieuwe XF in Euro 6-uitvoering beschikbaar en daarvan is er één meegekomen naar Spanje. Wegrijden doe je – in beladen toestand – in één hoog, en vervolgens schakel je (op de vlakke weg) in hele stappen vanaf 1.350 toeren tot aan vijf hoog om pas de zesde versnelling te splitten. Wanneer je van z’n vier naar vijf gaat, merk je goed dat de motor vanaf duizend toeren zijn volledige koppel geeft. Met Euro 6 kun je, en moet je nog weer iets lager in de toeren rijden om optimaal gebruik te maken van je koppel, en weer enkele druppels diesel te besparen.

Rust in de nieuwe DAF XF
Rechts op het stuurwiel zitten de knoppen voor de cruise control en downhill speed control.

Inmiddels rijden we met 85 kilometer per uur in de Spaanse zon en kan de cruise control erop, tezamen met de downhill speed control. Die zet je op bijvoorbeeld 88 kilometer per uur, en probeert met de motorrem de auto op een afdaling op die snelheid te houden. Voor maximale compressie op een hoog toerental moet je natuurlijk wel zelf terugschakelen.

Intarder

Maar wat bij onze truck nog fijner werkt, is om zelf de (optionele) intarder te bedienen. We schakelen een halve stap terug, en de intarder doet het werk. In stand II houdt deze de auto op 85 kilometer per uur op een lange afdaling van vijf procent, indrukwekkend. Wordt het nog steiler, dan kun je een hele stap terugschakelen en de intarder in stand III zetten. Dan neemt ie de motorrem erbij. De motorrem is overigens ook apart te bedienen met het voetpedaal. De intarder is een stengel rechts onder het stuur waar bij de automaat de bekende flipper zit.

Rij-impressies
Als tweede truck kiezen we een SuperSpace Cab met automaat.

Automaat

Na een ronde van zeventig kilometer parkeren we de XF weer bij de truckstop en stappen we over op een SuperSpace Cab met de AS Tronic automaat. We rijden dezelfde ronde met dezelfde waanzinnige uitzichten, hellingen en afdalingen en binnendoor-stukjes, maar de rij-ervaring is toch heel anders.

Piloot

Niet in negatieve zin overigens, maar het rijden met de modernste automaat maakt van de chauffeur bijna een airline-piloot. Heb je de auto op snelheid, dan stel je een aantal waarden in, en de techniek neemt het grotendeels van je over. DAF begrenst de trucks standaard op 85 kilometer per uur, en we zetten de cruise control op die snelheid. De downhill speed control stellen we in op 88 kilometer per uur, en de ACC op ‘afstand’ 3. Dat betekent dat de tussenafstand tussen ons en een voorganger bij tachtig kilometer per uur op ongeveer vijftig meter uitkomt, precies zoals de BAG in Duitsland wil hebben. Bij lagere snelheden dikt die afstand iets in.

Op dezelfde lange afdaling van vijf procent houdt de techniek ons keurig op 88 kilometer per uur. We zijn met deze auto bijna 41 ton zwaar en met 2.000 toeren in z’n tien en de – niet heel luid brullende – motorrem rollen we gecontroleerd en rustig de helling af. Op een zeker moment remmen we toch iets bij met de voet. Dan springt de cruise control er natuurlijk af en merken we één klein gekkigheidje op. Het knopje van de cruise control zit rechts en het knopje van de downhill speed control zit links. Op het dashboard zitten de indicatielampjes voor beide functies echter precies omgekeerd.

Snel en soepel

Wat verder opvalt aan het rijden met de AS Tronic is de snelheid waarmee het systeem schakelt. Daar kun je met de handbak niet tegenop. Ook valt de soepelheid van het wegrijden en manoeuvreren op. Dat gaat beheerster, en natuurlijker. Nieuw ontwikkelde software en nieuwe sensoren zorgen er nu voor dat de koppeling heel geleidelijk sluit. Tot voor kort was dat anders en de nieuwe XF komt hiermee in de buurt van Volvo’s I-Shift en de Actros. Een verschil met de Actros is overigens de hoogte. De Actros heeft een hogere cabine-vloer en daarmee zit je verder van de weg af. De nieuwe XF is drie centimeter hoger komen te staan dan de XF105, waarmee je met drie opstaptreden binnen bent in plaats van vier, en je niet al te hoog zit. Dit heeft onze voorkeur. 

Rust in de nieuwe DAF XF
Ook in Spanje heeft het fenomeen ‘de rotonde’ al jaren voet aan de grond, (in extreme mate).

Weggedrag

Net als bij de nieuwe Actros is het weggedrag van de nieuwe XF verder verfijnd. De rust die je in de cabine voelt is daar mede het gevolg van. DAF heeft een nieuwe vooras ontwikkeld, de achterwiel ophanging is verbeterd door de stabilisator-functie te integreren in de ophanging van de achteras: Stabilink. DAF heeft tevens een nieuwe achteras ontwikkeld. Die is iets lichter, bespaart iets brandstof, heeft een technisch draagvermogen van dertien ton en is geschikt voor treingewichten tot 44 ton en een maximaal koppel van 2300 Nm (t/m de 460 pk-uitvoering; wij reden hier niet mee). Verder is de cabine-ophanging vernieuwd. De wegen op onze Spaanse testroute waren overigens ook erg goed, maar op de rotondes en binnendoor-stukjes merk je dat de auto’s lekker sturen. Op de stukken snelwegen hoef je daarnaast niet veel te corrigeren.

Driver Performance Assistant

Maar het kan zijn dat jij als chauffeur wél een beetje gecorrigeerd moet worden. Dan hebben we het natuurlijk over brandstofbesparing. DAF heeft daarvoor de Driver Performance Assistant in het leven geroepen. Dit systeem is onderdeel van het menu in de board-computer en geeft je een score in de vorm van een percentage op: anticiperen, (tijdig van het gas af en uit laten rollen), efficiënt remmen, brandstofverbruik en de totaal score. Die laatste zie je altijd in beeld, de overige kun je gewoon wegklikken, of in beeld houden.

Rust in de nieuwe DAF XF
Dit zijn absoluut matige scores. Er is volop vanalles geprobeerd met de auto’s, wat het verbruik negatief beinvloed heeft. Ook de testronde met zijn hellingen helpt niet om het verbruik laag te houden. Tijdens de rit van Eindhoven naar Spanje zijn echter Euro 5 ATe-resultaten neergezet, zo vertelden onze DAF-chauffeurs.

De bediening van de board-computer is prettig. De bekende ronde draai/druk-knop zit er weer, en daaronder een knop om een stap in het menu terug te doen. In het menu zitten ook tips, zoals: ‘Verhogen van downhill speed control van 88 naar 90 km/h bespaart 0,6% brandstof’. Verder vind je allerhande voertuig info zoals turbodruk, luchtdruk, aslasten (optioneel), trip-info, brandstofverbruik, etc, etc.

Omvangrijkste ontwerpproject ooit voor DAF

De nieuwe XF is geen geheel nieuwe truck, zoals de nieuwe FH en Actros dat wel zijn. Het uiterlijk van de XF symboliseert dit perfect: het nieuwe front, en een nieuwe lijn langs het voorwiel aan de zijkant gaan samen met de vertrouwde SuperSpace Cab en SpaceCab daklijnen en de bekende zijkant van de cabine. Ook het dashboard laat het zien. De lijnen zijn vertrouwd, de inrichting is vernieuwd. Toch is er enorm veel veranderd. De nieuwe XF is het omvangrijkste ontwerp- en ontwikkelingsprogramma in de geschiedenis van het bedrijf, maar de grootste vernieuwingen zitten onderhuids: de nieuwe MX-13 Euro 6, de veiligere cabine-ophanging, nieuwe vooras, nieuw – aan de voorkant Y-vormig – chassis etc, etc.

Rust in de nieuwe DAF XF
In Space Cab-uitvoering komt de nieuwe XF niet slecht uit de verf.

Rust in de nieuwe DAF XF
Over het front zijn de meningen net als bij de nieuwe FH verdeeld. Dat is inmiddels duidelijk. Duidelijk is nu echter ook dat de nieuwe XF een heerlijke auto is, die prima mee kan in de vaart der volkeren en met de nieuwe generatie Euro 6-trucks.

Rust in de nieuwe DAF XF
Uiteindelijk is er zoveel veranderd en vernieuwd aan de XF dat er voor meer dan zeventig procent een nieuwe auto staat.

Rust in de nieuwe DAF XF
Aan de zijkant valt de nieuw vormgegeven lijn vanaf het voorwiel naar achteren op. De cabine staat enkele centimeters hoger om alle Euro 6-techniek ruimte te kunnen bieden. Verder ontbreekt het spijltje in de zijruit. Ook al lijkt de deur onveranderd; toch moest hij helemaal opnieuw ontworpen worden om zonder spijltje dezelfde stijfheid en sterkte te kunnen geven, een investering van enkele miljoenen euro’s.

Rust in de nieuwe DAF XF
Met de afstandsbediening controleer je a-la-Scania al je lichten, en kun je je raam dichtdoen
.

Rust in de nieuwe DAF XF
De twaalfversnellings-handbak is wat ons betreft een winnaar. Hij schakelt soepel en lekker, en zelf schakelen houdt je bij de les. De zestienbak is er ook nog voor de zwaardere toepassingen. Met de handbak kun je uitstekende verbruiksresultaten neerzetten. De automaat verslaat de beste chauffeur die zelf schakelt niet; de automaat verbetert wel het vlootgemiddelde.

Rust in de nieuwe DAF XF
Bekende lijnen maar wel een nieuw instrumentenpaneel.

Rust in de nieuwe DAF XF
De vernieuwde knoppen zijn onderling uitwisselbaar en het ietwat ouderwetse hout geeft het dashboard een warme, prettige uitstraling. Er zijn overigens ook andere afwerkings-keuzes, zoals een aluminium-look.

Rust in de nieuwe DAF XF
Helaas moeten we de DAF aan het einde van de tweede rit parkeren om ons op te maken voor de terugvlucht naar Nederland.

3 Reacties
  1. Daf moet dringend werk maken van zijn brakke wegligging. Ik heb 3 jaar met de vorige XF gereden met grote ergernis. Altijd naar rechts trekken en zoekend rijgedrag. Allemaal nooit opgelost geraakt. Zelfs specialist van Daf Eindhoven erbij gehaald. Na schouder problemen door die brakke Daf, na 3 jaar opnieuw beginnen rijden. En raad eens, weer met een XF, nieuwe generatie. En ja hoor, trekt ook naar rechts. Specialist in richten van ongeval wagens heeft het eruit kunnen halen. Zijn clienteel: Dafs! Ook nieuwe! Wat een klucht. Mijn XF trekt niet meer naar rechts maar de wegligging is er niet op verbeterd. Het is precies een hovercraft, zoekend weggedrag, zeeziek wordt je ervan. Ik bekijk het nog enkele weken, maar ik ga er voor de 2de keer de brui aan geven door dit brakke merk. Ik heb trouwens met 3 nieuwe Dafs gereden, allemaal brakke wegligging. Precies dat je met fietsbandjes onderweg bent. In een uiterst zeldzaam moment kan hij na een stevig manoeuvre aan een kaai plots strak rijden, maar dat duurt altijd maar heel even. Ik stap over naar een firma waar ze met eender welk ander merk rijden. Alle grote transport bedrijven rijden trouwens niet met Dafs.
    En dan ook nog:
    De nachtverwarming, moet die constant blazen? Kan daar geen thermostaat in?? En moet dat naar diesel ruiken?
    De cruisecontrol, +3 is het minimum in afdaling, betaald Daf de boetes? Het ding loopt ook los door de cruise control in afdaling.
    De knoppen aan het bed, zijn die voor kleuters bedoeld? Je moet ze lang inhouden maar ook weer niet te lang. Als je een kleuter imiteert lukt het soms maar meestal heb je een paar pogingen nodig.
    De cruisecontrol, afstand tegenligger en +, na stilleggen motor steeds opnieuw voorkeur instellen!
    De kasten, als ze open zijn, perfecte hoogte om er steeds met je kop tegen te stoten. Laat ze openklappen tot tegen het plafond!
    Dat irritante geluid!!! bij de minste foutcode, en steeds opnieuw!!! En dan ook nog vergezeld van een verstraler in je gezicht!
    Ik ga eindigen met een positieve noot, de motor, maar die is dan weer Amerikaans, dat kunnen die Amerikanen als de beste. Hij wordt dan natuurlijk weer irritant door de bemoeienis van de Daf software.

  2. -Hè, hè, eindelijk, het nieuwe vlaggenschip uit Eindhoven. Ik heb nog steeds het idee dat ze bij Paccar een jaar te laat zijn, zeker met euro 6. Zie maar eens wat de markt doet en hoeveel euro 6 Mercedes-Benz en Scania er op kenteken worden gezet. Maar binnenkort is hij er en daar ben ik als DAF-bewonderaar en (in het verleden) rijder ontzettend blij om.
    -Wat vind ik er van? Om te beginnen het nieuwe uiterlijk. Het is een beetje noch vlees, noch vis. Ongewild vergelijk ik deze nieuwe “voorgevel” met die van de Scania en daar waar DAF met de vorige 105 erg stoer was, oogt het nu meer als een vriendelijke reus. Wat goed- en gebleven is, is de ruimte onder de voorruit, voor de firmanaam. En de alu-look band met merknaam laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Hier staat een DAF. De koplampen? Ook “net niet”. Wat mij betreft is DAF zijn originaliteit een beetje kwijt, maar ik vind hem toch mooi
    -Zijn er ook echt positieve dingen te melden? Jazeker, wat te denken van de overweldigende rust in de cabine tijdens het rijden. Het betekent dat de chauffeur minder snel vermoeid raakt. En, ook al vind ik het niet zo belangrijk, bijna iedereen is blij dat de stijl uit de zijruit is verdwenen.
    -De wegligging is op een hoger niveau gebracht door de assen opnieuw te ontwerpen. En de cabine “staat ook wat steviger op zijn pootjes”. Daaraan zal ongetwijfeld de 3 centimeter noodzakelijke extra hoogte debet zijn.
    -Het is goed om te lezen dat het motorkoppel over het hele toerengebied gelijkmatig is verdeeld en dat de koppeling mooi geleidelijk sluit, zoals bij Mercedes-Benz en Volvo. Het is alleen maar slim van DAF dat ze deze “concullega’s” als norm hanteert en daarbij aansluit.
    -DAF is voor mij altijd nog het grote voorbeeld als het om de cabine gaat. Onovertroffen in zijn soort. Ergonomisch steekt het voortreffelijk in elkaar. Het dashboard is ge-updated, maar waarom nou nog die hout-look? Plak er gewoon een hele mooie carbon-look op en het sluit naadloos aan bij de nieuwe klokkenwinkel.
    -Mooi systeem is het Driver Performance Assistant, waarbij je als chauffeur constant wordt geprikkeld om zo efficiënt mogelijk te rijden.Maar dan!!!!!!!!!! 37 liter op 100 kilometer. Gevolgd door de opmerking dat de chauffeurs die deze combinaties naar de testlocatie reden, uitkwamen op waardes vergelijkbaar met de euro 5 Ate. Die opmerking komt als mosterd na de maaltijd. Meten is weten.
    -En dan denk ik dat de PR-mensen uit Eindhoven er niet slim aan hebben gedaan om deze locatie te kiezen. Het stuk begint immers met de mededeling dat er wordt getest door Nederlandse- en Belgische vakpers. Waar rijden nou de meeste chauffeurs uit deze landen? In ieder geval niet op de testlocatie. Een introductie in een straal van 300 kilometer rond Eindhoven was wellicht voor het brandstofgebruik aanzienlijk gunstiger uitgevallen. En dan kun je ook de A-61 op richting Koblenz als je wilt heuvelen. Ik hoop dat er héél veel op de weg komen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie