Rijden met DAF's nieuwe CF en LF
| 19:07 | Truckstar Redactie

Rijden met DAF’s nieuwe CF en LF

Naast het vlaggeschip de XF is men bij DAF ook apetrots op de nieuwe CF en LF. Of dat terecht is, konden wij deze week zelf beoordelen in de Ardennen.

Je hoort chauffeurs vaak zeggen: ‘tegenwoordig worden er geen slechte trucks meer gemaakt.’ Dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Maar er is wel een verschil tussen goed en beter. Hoe zit dat bij de nieuwe CF en LF?

Om te beginnen zien de nieuwe CF en LF zien er in ieder geval prima uit. Misschien vind je de bumper iets te dun, maar ‘overall’ zijn het lekker smoelende trucks. De CF en LF hebben een prettig, vernieuwd, maar vertrouwd DAF-interieur gekregen. De looks en het interieur zijn goed voor elkaar dus, en dat is belangrijk. Je kan er uitstekend mee voor de dag komen. Onderhuids zijn ze tevens voorzien van de laatste en slimme techniek. Dan het rijden. In eerste instantie doen we dat met een lichtgewicht CF 440 Sleeper Cab met tankoplegger.

Licht uitgevoerde tank/bulk-trekker

Deze truck is speciaal ingericht op een zo laag mogelijk eigen gewicht waardoor bijvoorbeeld de zonneklep ontbreekt. De trekker had voor vertrek vanuit Eindhoven een gewicht van iets meer dan 7.000 kilo, (met een flinke slok diesel in de 640 liter-tank), en dat moet volgens DAF ongeveer 100 kilo lichter zijn dan zijn Euro 5-voorganger. Opmerkelijk, want Euro 6-techniek voegt in principe gewicht toe aan een truck.

Bijzonder is dat de 7,5 tons vooras enkelblads vering heeft, en dat deze truck de nieuwe MX-11-motor heeft met het hoogste vermogen: 440 pk.

Rijden met DAF's nieuwe CF en LF
Inmiddels is er meer dan 18 miljoen kilometer gereden met Euro 6-field test-trucks. De MX-11-motor zal in 2015 ook in Amerika in productie genomen worden.

Rijden met DAF's nieuwe CF en LF
De koelmodule van de nieuwe CF heeft met de nieuwe grille-partij veertien procent meer oppervlak gekregen. Het aanslaan van de cooling-fan kon o.a. hierdoor met de helft naar beneden. Dat scheelt brandstof aangezien zo’n grote propellor al gauw 30 tot 35 kW trekt.

Water zonder klotsen

De drie compartimenten van onze tankoplegger zijn ongeveer tot de deksels gevuld met water. Klotsen doet het daarom niet, maar het water legt wel het nodige gewicht in de schaal want het totaalgewicht komt op maar liefst 42 ton uit.

De MX-11-motor heeft in de 440 pk-uitvoering een koppel van 2100 Nm over een bereik van 1000 tot 1450 toeren. Dat, in combinatie met de twaalf versnellingen van de snel schakelende AS Tronic, maakt dat we heerlijk aan het rijden zijn op de weggetjes door de Ardennen tussen Spa en Baraque de Fraiture. Op een mooie, lange helling bijt de truck zich met 1600 toeren vast op 60 kilometer per uur in de negende versnelling.

Ook de mechanische cabinevering voegt iets toe. Die maakt de rijbeleving eerlijk. Stug zou een verkeerd woord zijn, maar je voelt op een verfijnde manier toch exact wat de truck doet. En misschien is dat in het tanktransport nog helemaal niet zo gek.

Wat tevens goed opvalt, is de kracht van de motorrem van de MX-11-motor. Omdat DAF die motor helemaal nieuw kon ontwerpen, zijn bepaalde zaken beter dan we gewend zijn, zoals de motorrem, maar ook het geluidsniveau.

CF met voorloopas

In Baraque de Fraiture aangekomen, bij het wegrestaurant en chauffeurscafé Aux Massotais, wisselen we van truck en gaan we verder met een 6×2 trekker met voorloopas – een FTG in DAF-termen – de Spacecab en opnieuw de MX11 met 440 pk. Waar de 4×2-trekker al erg stabiel aanvoelde, doet deze auto dat natuurlijk helemaal.

Ook fijn is het nieuwe instrumentenpaneel dat rechtstreeks uit de nieuwe XF is overgenomen, net als het prettige nieuwe stuur. Wat bij de CF hetzelfde is gebleven, en toch ook niet, is de bediening van de motorrem. Die zit nog altijd links op de grond. De knop is echter een pedaaltje geworden, en het systeem werkt uitstekend.

Uiteraard bedient de truck zelf ook de motorrem, al naar gelang de snelheid op een afdaling en de ingestelde uitloopsnelheid van de ACC. Maar rij je zonder cruise control, dan bedien je die motorrem gewoon zelf. We rijden opnieuw een heerlijk rondje, waarbij we het percentage van de Driver Performance Assistant ook meteen een stukje hoger zetten. Dat is leuk! We maken een fotostop en keren terug naar Aux Massotais.

Rij-impressies
Het schijnt dat Paccar-topman Mark Pigott hoogstpersoonlijk de metallic-oranje kleur heeft bepaald voor DAF’s demotrucks, nadat hij in Amerika een truck met die kleur gezien had.

Dikke tandemasser

Bij het wegrestaurant staat een wel heel mooie andere CF te wachten. Een Spacecab, met de MX-13-motor met 510 pk, en een dubbel aangedreven tandemstel. Daarachter hangt een drie-assige Nooteboom semi-dieplader met twee hoogwerkers. Een spectaculair span.

Rijden met DAF's nieuwe CF en LF
Volgens DAF ligt het verbuik van de MX-13-motor in Euro 6-uitvoering op hetzelfde niveau als de ATe-Euro 5-uitvoering.

Rijden doet ook deze CF natuurlijk goed. Fijn is daarbij ook de AS-Tronic met zestien versnellingen, in plaats van twaalf. Eigenlijk is dit een truck voor een land als Australië, of Zweden. Maar in Nederland hebben we ook een maximaal gewicht van vijftig ton. Dat is hoger dan in de ons omringende landen en ook hier is markt voor een dergelijke truck.

In Euro 6-uitvoering heeft de MX-13 een iets ander geluid gekregen. De motor is een doorontwikkeling van de huidige Amerikaanse versie van het blok dat aan de EPA 10-norm voldoet.

De LF: klein en leuk

We reden tevens een ronde met een LF-bakwagen, de lichtst beschikbare versie van 7,5 ton met de 4 cilinder PX-5-motor met 150 pk, en een handbak met vijf versnellingen. Dit is de kleinste DAF die er is, en ook één van de leukste om mee te rijden. De 4 cilinder-motor klinkt wel een beetje als een tractor, maar het went snel.

Ook al is 150 pk erg weinig, en zijn de stappen van de 5-bak eigenlijk te groot in het heuvelachtige gebied waar we rijden, toch is het een lekker wagentje dat snel reageert en goed stuurt. Bovendien kan er wat ons betreft geen Atego of TGL op tegen de stoere looks van de nieuwe LF. Een distributie-truckje om jaloers op te zijn.

Zeker ook als je het dashboard in ogenschouw neemt. Het stuur en het instrumentarium zijn namelijk overgenomen uit de nieuwe XF, waarmee de LF binnenin echt de allure heeft van een topmodel en dat zie je niet vaak bij kleinere trucks. Het Driver Performance Assist-systeem is echter wel aangepast op de LF. Vanwege het vele optrekken en remmen dat bij het fijnere distributiewerk hoort.

Een puntje van kritiek zou de plaats van de pook kunnen zijn. Die zit onderaan het dashboard naast het stuur. Voor sommigen is dat misschien handig, en het levert meer bewegingsvrijheid op, maar wij hebben ‘m liever naast de stoel staan. Er is overigens ook een handbak met zes versnellingen en één met negen versnellingen, en je kan als de AS Tronic met zes versnellingen krijgen. Die laatste twee zijn als optie verkrijgbaar.

Een laatste kritiekpuntje richt zich op de beenruimte. In de dagcabine kan de stoel niet bijster ver naar achteren. Uw redacteur kan met zijn 1,91 meter lengte nog wel goed zitten, maar er blijft erg weinig ruimte over. De verlengde dagcabine is daarom voor de langere chauffeurs eigenlijk wel een must aangezien de stoel daar verder naar achteren kan.

Rijden met DAF's nieuwe CF en LF
DAF deelt de LF-cabine met de Volvo FE/FL en de Renault D-serie, voorheen de Midlum. De cabines worden in Frankrijk gebouwd.

Extra foto's Truckstar 09/14
De 6-cilinder PX-7-motor is eveneens leverbaar op de LF, met vermogens tussen de 220 en 310 pk. Die motor is ook op de CF beschikbaar.

Conclusie

Binnenkort lees je in Truckstar meer over de nieuwe CF en LF, en lees je ook over de technologische stappen die DAF met deze trucks heeft gemaakt. De conlcusie voor nu is dat de nieuwe CF en LF natuurlijk geen totaal nieuwe trucks zijn. De nieuwe CF is een moderne no-nonsense auto met stijl. Net als bij de XF heeft DAF de CF verder verfijnd door op heel veel punten vanalles te verbeteren.

Dit zijn grote en kleine dingetjes waarvan sommige direct van de XF komen zoals een nieuwe, lichtere dertien tons SR1344 achteras, voor vermogens tot en met 460 pk. Maar ook de nieuwe achteras-ophanging waarin de stabilisator-functie is geïntegreerd is hier een voorbeeld van, evenals de bijzondere nieuwe koplampen, die als optie met LED-lichten uitgerust kunnen worden. Verder is de cabine-ophanging vernieuwd waardoor de CF een stukje veiliger is geworden bij een kop-staart-botsing.

Goed en beter: DAF maakt het verschil

De nieuwe LF is een moderne allemansvriend met de allure van een zwaardere truck. Daarmee zijn de LF en CF net als de nieuwe XF uitgekiende, goeie, fijne, slimme en moderne trucks geworden, waar je je gauw lekker in voelt, en uitstekend mee voor de dag kunt komen. Het verschil tussen goed en beter zit ‘m natuurlijk in de optelsom van alle vernieuwingen. Er zijn truckmerken die zich vooralsnog alleen geconcentreerd hebben op Euro 6 en zuinigheid, zoals MAN en Scania, en een vernieuwd interieur zoals Iveco. Merken als DAF, Volvo, Mercedes en Renault gaan echter verder, en maken een groter verschil.

Rijden met DAF's nieuwe CF en LF
De LF heeft net als zijn zwaardere broers een nieuw en stijver chassis gekregen.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie