Praktijktest Volvo FM410
| 14:34 | Truckstar Redactie

Praktijktest Volvo FM410

De Volvo FM is, zeker als Globetrotter, een stevige truck voor middellange ritten. Wij sleurden onze Pacton ermee door de Ardennen

Volvo heeft met de FM een distributietruck voor een zwaar bevochten markt neergezet: Het middellange afstandswerk en de zware distributie. Directe concurrenten zijn bijvoorbeeld DAF met de CF SpaceCab en de Scania G-serie Highline. Volvo levert twee motoren voor de FM: de 11 en de 13 liter zescilinder diesel met vermogens van 330 tot 500 pk. In ons testvoertuig staat de 11 liter met een vermogen van 410 pk.

Het maximale koppel bedraagt 1.950 Nm tussen 950 en 1.400 toeren, dus er zit veel trekkracht onderin. Dat merk je, want de souplesse is enorm. Zeker in combinatie met de onvolprezen Volvo I-Shift is dit een truck waar je als chauffeur eigenlijk geen omkijken naar hebt.

Rijden
Hoewel deze Volvo FM bedoeld is als zware distributietrekker, toont een rit door de heuvels van de Ardennen dat hij tot meer in staat is. Koppel en vermogen zijn er op papier genoeg en dat het ook werkt, wordt bevestigd tijdens onze testklim. De eindsnelheid is hier 41 km/u, hetgeen bewijst dat alle 410 paarden ook werkelijk aan boord zijn. De lange klim doet onze testtruck in de achtste gang bij 1.550 toeren. Bergaf doet de FM het ook uitstekend dankzij de VEB+ motorrem. Bij 2.400 toeren levert deze maar liefst 290 kW en dat zal meestal genoeg zijn. Je moet dan wel het toerental laten oplopen en dat is iets wat niet elke chauffeur graag doet. Doe je dit toch, dan blijkt de VEB+ in staat om de veertig ton op de steile helling bij Verviers keurig met 60 km/u te laten afdalen.

De I-Shift staat op dat moment in de stand ‘manual’ in de achtste versnelling en het toerental loopt op tot 2.300 omwentelingen. Hieruit blijkt dat de VEB+ een retarder eigenlijk overbodig maakt. Je kunt er zodoende een hoop geld en gewicht mee uitsparen.

ACC
Mooi, maar wel duur in de FM is de optie ACC (Actieve Cruise Control). Volvo was een pionier met dit systeem en nu zijn alle kinderziektes er uit. Wij zijn warme voorstanders van ACC, vooral omdat het systeem ook waarschuwt als de chauffeur het uitschakelt. Wanneer ACC een dreigende aanrijding signaleert, alarmeert het de chauffeur met een luide pieptoon en rode waarschuwingslampen op het dashboard. Los van die veiligheid is het ook een comfortverhogende optie. Als je de minimale afstand tot je voorganger instelt, volgt de truck hem keurig. Dat voorkomt veel ergernis doordat je nooit meer tergend langzaam inloopt.

Motortunnel
Je hebt in de FM dezelfde plezierige zit- en rijpositie als in de FH, maar dan lager. Een groot verschil is de motortunnel. Waar de vloer van de FH bijna vlak is, heeft de FM een behoorlijke bult tussen de stoelen. Dit komt door de lagere plaatsing van de cabine en wat je voorkeur is, hangt af van wat je vaker doet: in- en uitstappen of naar bed gaan. Toch is de afweging tussen FM en FH er ook een van sentiment en investering. Zoek je een dikke auto, dan ligt de FH voor de hand maar dat maakt van de FM geen lullig truckje. Zeker met de juiste voorbanden er onder en in de juiste kleur gespoten is het een bijzonder fraaie en stoere verschijning.

Internationale trekjes
Dat de FM internationale trekjes heeft, blijkt uit verschillende zaken. De frontpartij heeft elementen heeft die afkomstig zijn van de FH, zoals vergelijkbare licht-units en een verbeterde opstap in de grille voor het reinigen van de voorruit. Daarnaast heeft ook het interieur een opknapbeurt gekregen. De FM L2H2-cabine ziet er van binnen modern en strak uit en biedt de distributiechauffeur voldoende bergruimte en leefcomfort. Het is geen punt om hier een paar dagen in over te staan – ondanks de motortunnel. Het onderbed is omhoog gebracht, zodat er onder het bed ruimte is ontstaan voor een mooie schuiflade. Een koelkast op deze plek is tegen meerprijs leverbaar. Verder heeft de FM Globetrotter kasten tegen de achterwand die echt iets toevoegen.

Wie nu nog ruimte tekort komt, moet echt een Amerikaan nemen! Reuzeslim is de manier waarop Volvo met de lege DIN-openingen omgaat. Die zijn bruikbaar gemaakt door er schuiflades in te bouwen of credit card-sleuven in onder te brengen. Het bed zelf is met ruim zeventig centimeter bij bijna twee meter groot genoeg, en de binnenvering van het matras voelt goed aan. Bij het bed is bergruimte aangebracht en er zijn schakelaars voor diverse functies. Helaas zitten die midden op de achterwand en dat is niet handig.

Conclusie: Compacte FH
De Volvo FM is zeker in de huidige vorm een heerlijke truck voor wie ergonomie belangrijker vindt dan een stoer, of hoog uiterlijk. De lage in- en uitstap en het uitstekende zicht rondom vanuit de laag geplaatste cabine maken hem tot een fijne truck voor de zware distributie. Toch ben je ook niet slecht af op een meerdaagse rit met de FM Globetrotter. De 410 pk sterke motor levert voldoende vermogen om veertig ton treingewicht zonder problemen door Europa te slepen en daarbij blijft het verbruik mooi binnen de perken. Kortom, zo’n compacte FH, zoals we de FM zouden willen noemen, is een prima keuze.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie