Praktijktest MAN TGL 12.210
| 11:42 | Truckstar Redactie

Praktijktest MAN TGL 12.210

Wij voelden de TGL 12.210 met LX slaapcabine, voorzien van automatische versnellingsbak, aan de tand op onze distributieroute.

De nieuwe generatie van MAN is met de komst van de TGL compleet. Hiermee heeft het Duitse merk een waardige opvolger voor de L2000 serie in het programma. De keuze aan cabines was nog nooit zo groot en ook het grote aantal vermogensvarianten is indrukwekkend. Wij voelden de TGL 12.210 met LX slaapcabine, voorzien van automatische versnellingsbak, aan de tand op onze distributieroute.

Het eerste wat opvalt aan de 12 tons truck is de enorme cabine. Dat komt vooral door de de relatief kleine 265/70 banden op de 17,5 inch wielen. Desondanks heeft de TGL twee instaptreden, met één exemplaar zou dat arbotechnisch net niet gaan. Toch hebben langere chauffeurs al snel de neiging om de onderste trede over te slaan. Eenmaal binnen valt de prettige ruimte op. Exact dezelfde cabine staat ook op de zwaardere TGA modellen, te herkennen aan de benaming LX. Stoelen, dashboard, opbergruimte en zelfs de bedden zijn allemaal hetzelfde en met dit huisje op wielen kun je dan ook beslist meer dan alleen maar de binnenstad in. In de meubeldistributie bijvoorbeeld, of bij het vervoer van bloemen is zo’n compact voertuig met toch een ruime cabine prima inzetbaar.
Uiteraard is er ook een standaard dagcabine leverbaar en ook die munt uit in heel veel ruimte voor de distributiechauffeur. Het feit dat de cabine ook voor grotere broertjes gebruikt wordt, betekent dat je in deze distributie-auto de beschikking hebt over dezelfde dashboardlayout en dezelfde stoelen. Vaak is dat in dit segment allemaal net een tikje minder. Als distri-chauffeur krijg je zo het gevoel met een échte truck op pad te zijn en niet met een pony. Wel betekenen de afmetingen dat je hier ook echt breed bent. Andere speciaal voor dit segment ontworpen cabines hebben vaak een meer spits toegesneden frontje waardoor je bij het manoeuvreren soms net iets meer ruimte tussen de paaltjes hebt. De bumper van de MAN is breed en zit door de kleine wielmaat ook net iets lager. Bovendien bestaat hij uit één stuk: dat kunnen dus dure schades zijn… Toch hadden wij tijdens de test niet het gevoel dat het minder goed paste dan bij andere voertuigen die we op deze route reden. Omdat de truck zo volwassen overkomt, heb je ook minder de neiging om er mee te gaan smijten. Het zicht rondom is goed.

Praktijktest MAN TGL 12.210

Prima automaat
We rijden onze distributieroute vanuit Maarssen waar we bij de Shell de tank helemaal optoppen. Vervolgens draaien we de A2 op om daarna via de A12 richting Arnhem te gaan. Bij afslag Driebergen begint het binnendoor gedeelte en zo rijden we via Elst langs de rivier naar Wageningen. Opvallend is de geautomatiseerde ZF versnellingsbak. MAN heeft zich niet laten verleiden tot het inbouwen van een kickdown en dat is in dit segment prima. Met het gaspedaal op standje distributie, oftewel plankgas, trekt het voertuig uiterst beheerst op. Ingrijpen in het schakelgedrag is mogelijk met de stengel achter het stuurwiel maar een reden om dat te doen hebben we niet gevonden tijdens de testrit. De bak schakelt voorbeeldig: het is voor het eerst dat we dat kunnen zeggen van een voertuig met automaat in dit segment. Een segment waar zo’n automaat nou juist zo welkom is. Niet alleen uit oogpunt van veiligheid, maar ook omdat een automaat het werken in de distributie een stuk aangenamer maakt. Verder is er natuurlijk de verminderde slijtage aan de aandrijflijn want je kunt het gewoon niet meer verkeerd doen dankzij de techniek.
De MAN is beladen tot 12 ton totaalgewicht maar desondanks rijdt de grote bakwagen lekker met de verkeersstroom mee. Ook het stuur- en weggedrag is voorbeeldig, en daarbij blijven de decibellen met 64,6 Db(A) bij 80 km per uur op een mooi laag niveau. Sterker nog, de meeste zware trucks zijn lawaaiiger bij deze snelheid.

Conclusie
Met de nieuwe TGL heeft MAN ook in de lichte regionen een fraai product in huis. De truck oogt goed, rijdt super en is voorzien van momenteel zonder meer de mooiste geautomatiseerde versnellingsbak op de markt. De ruime cabine heeft veel van zijn grote broers meegekregen zoals volwassen spiegels, mooi grote ruiten en veel comfort. Kortom, een distributietruck die zich kan meten met de concurrentie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie