Ongevallen voorkomen
| 15:37 | Bert Mateboer

Ongevallen voorkomen

De Facebookpagina Chauffeursnieuws heeft een onderzoek gehouden naar de oorzaken van de vele zware ongevallen die de laatste tijd hebben plaatsgevonden.

Doel van het onderzoek was om te achterhalen wat de oorzaken van de ongevalen volgens bezoekers van de pagina zijn en belangrijker: wat de oplossingen zijn om dit te voorkomen. Uit de 1298 reacties die op dit onderzoek zijn binnengekomen, is een lijst met een top 10 van oorzaken samengesteld gezien door de ogen van de vrachtautochauffeur en een top 10 van oplossingen die zij aandragen.

Oorzaken 

Wat zijn de oorzaken volgens de chauffeur?

1 Het houden van te weinig onderlinge afstand

2 Stress/druk opgelegd door de planners/werkgever

3 Gebruik van telefoon/social media/boordcomputer onder het rijden

4 Inhaalverboden

5 Snelheidsbegrenzer / cruisecontrol

6 Te kort schietende infrastructuur

7 Stress door digipas / rijtijdenbesluit

8 Concentratiegebrek

9 Te weinig respect en begrip voor elkaar

10 Opleidingsniveau nieuwkomers op de weg, zoals “Oostblok” chauffeurs

Oplossingen

Wat zijn de oplossingen volgens de chauffeur?

1 Strenger controleren en zwaarder bestraffen op het houden van minimaal 50 meter afstand

2 Chauffeurs voelen zich opgejaagd door de planning om nog even snel te gaan lossen of te gaan laden. De chauffeurs beseffen dat de planners ook onder druk staan van de opdrachtgevers. Flexibilisering van het te strakke rijtijdenbesluit zal bijdragen tot het verminderen van de tijdsdruk op zowel de planners als de chauffeurs.

3 Geen telefoon en laptop meer gebruiken tijdens het rijden. Daarvoor zal er een bewustwording/voorlichting opgezet moeten worden. Dat kan door werkgevers of werknemersorganisaties, verzekeringsmaatschappijen of organisaties als VVN of ANWB, en uiteraard door de overheid.

4 Inhaalverboden opheffen. De inhaalverboden zorgen ervoor dat vrachtwagens in een “treintje” komen te rijden. Zorgt vooral bij op- en afritten voor gevaarlijke situaties. Niet alleen met vrachtwagens onderling maar ook met personenauto’s.

5 Snelheid dient Europees op één niveau te worden vastgesteld en de begrenzers dienen allemaal op dezelfde snelheid te worden afgesteld. Geen uitzonderingen meer toestaan.

6 Waar mogelijk wegen aanpassen naar 3 balans en op- en afritten aanpassen. De vrachtauto’s zijn in de loop der tijden groter/langer geworden, maar de op- en afritten zijn vaak hetzelfde gebleven. Gevolg is dat vrachtauto’s vaak met te lage snelheid de snelweg opkomen, tussen een treintje, Daardoor moeten auto’s weer afremmen en krijg je een “harmonica” gedrag met vaak dramatische gevolgen

7 Stress door de digipas/rijtijdenbesluit besluit kun je oplossen door flexibeler met de rijtijden om te gaan. Laat een chauffeur af en toe eens ongestraft een uurtje doorrijden om toch nog op tijd bij de klant te kunnen komen, En laat de chauffeur die tijd ergens anders in de week compenseren

8 Concentratiegebrek komt vooral door het inhaalverbod en de snelheidsbegrenzers. Je sukkelt urenlang door op dezelfde snelheid en hebt in feite niets te doen.

9 Er is te weinig begrip en respect voor de collega’s onder elkaar. Gun elkaar de ruimte om in te halen of in te voegen, gebruik de alarmlichten als er een file opduikt.

10 Met de komst van de vele “Oostblok” chauffeurs met een lager opleidingsniveau is er een tweedeling in chauffeursland tot stand gekomen. Het is te vaak “ik” en maling aan”jij”. De chauffeurs helpen elkaar onderweg niet meer.

Wat je ook van de uitkomsten vindt: een interessant inkijkje biedt het onderzoek zeker. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie