Net op tijd: Iveco Eurocargo Euro 6
| 16:46 | Truckstar Redactie

Net op tijd: Iveco Eurocargo Euro 6

Nog net op het nippertje heeft Iveco de Eurocargo Euro 6 klaar. Het is geen nieuwe truck geworden; de grootste veranderingen zitten in de motoren en versnellingsbakken.

Wat de cabine betreft, blijft haast alles bij het oude. Wel worden de Tector 4 en 6 motoren vervangen door de Tector 5 en 7 in vijf vermogensvarianten: 160, 190 en 210 pk voor de 4.5 liter Tector 5 en 220, 250, 280 en 320 pk voor de 6.7 liter Tector 7. Nieuw ontwikkelde injectoren en meerdere, nauwkeuriger gedoseerde inspuitingen per cyclus maken de Tector motoren efficiënter dan voorheen en dat merk je vooral bij lage toerentallen, aldus Iveco. Beide motorreeksen zijn voorzien van HI-eSCR en hebben daardoor geen EGR nodig voor het reinigen van de uitlaatgassen. Ten opzichte van hun voorgangers is het koppel van de viercilinders met 23% gestegen tot 750 Nm (1.400-1.800 tpm) en met 7% tot 1.100 Nm (1.250-1.900 tpm) bij de zescilinders. Het verbruik is echter gelijk gebleven of zelf iets verminderd, zegt de fabrikant. Nog 4,5% extra besparen kan door de Tector 5 met 210 pk te kiezen in plaats van de Tector 7 met 220 pk.

Om de Eurocargo breed inzetbaar te maken, is hij leverbaar met keuze uit acht versnellingsbakken: ZF handbakken met 5, 6 en 9 gangen, ZF Eurotronic automaten met 6 en 12 gangen en twee Allison vijftraps volautomaten. Deze zijn geschikt voor alle uitvoeringen en modellen. Verder is er nog een Eurotronic bak met 12 versnellingen voor 12 en 19 tons-versies met de Tector 7-motor. Voor speciale inzet is er ook een Eurocargo 4×4 met 220 of 250 pk (11,5 ton) en 250 of 280 pk (15 ton).

Als optie voor de lichte modellen maar standaard op de trucks van 12 tot 19 ton, is er het stabiliteitssysteem EVSC. Iveco bouwt bovendien standaard Bluetooth in voor handsfree bellen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie