dodehoek-assistent
| 11:00 | Arjan Olsthoorn

Mercedes-Benz introduceert dodehoek-assistent met remfunctie

Mercedes-Benz Trucks investeert elk jaar honderden miljoenen euro’s in onderzoek en ontwikkeling opdat rijassistentiesystemen de chauffeurs nog beter ondersteunen. En tevens de veiligheid voor alle weggebruikers verhogen. De meest recente voorbeelden daarvan zijn Active Sideguard Assist met automatische remfunctie en Active Drive Assist 2 met automatische noodstopfunctie.

Vanaf nu kunnen klanten de nieuwe assistentiesystemen bestellen voor een groot aantal Mercedes-Benz truckmodellen waarvoor deze systemen leverbaar zijn. De productie start in juni 2021.

Active Sideguard Assist

Active Sideguard Assist met automatische remingreep

Vanaf juni 2021 is Sideguard Assist in de meeste Actros- en Arocs-modellen vervangen door het nieuwe Sideguard Assist. Dit systeem heeft een extra functie die levens kan redden. Active Sideguard Assist (ASGA) kan namelijk niet alleen de chauffeur waarschuwen voor bewegende voetgangers of fietsers aan de passagierszijde maar kan bij snelheden tot 20 km/h ook automatische remmanoeuvres uitvoeren. Het susteem weet het voertuig tot stilstand te brengen wanneer de chauffeur niet reageert op de waarschuwingen. Aan de hand van de stuurhoek kan ASGA de noodzaak van zo’n remmanoeuvre bepalen en in het beste geval een mogelijke aanrijding voorkomen. Mercedes-Benz Trucks is ’s werelds eerste truckfabrikant die een dergelijk systeem met actieve remfunctie aanbiedt. Het hoopt daarmee het aantal ongevallen met zwaargewonde of zelfs dodelijke slachtoffers terug te dringen.

Active Drive Assist 2

Active Drive Assist 2 met noodstopfunctie

Vanaf juni 2021 doet de nieuwste generatie, ADA 2, er nog schepje bovenop. Hhet systeem kan een noodstop uitvoeren wanneer het merkt dat de chauffeur al een langere tijd niet meer actief betrokken is bij het rijproces, bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen. Eerst maant ​​het systeem de chauffeur zicht- en hoorbaar om zijn of haar handen op het stuurwiel te plaatsen. Als de chauffeur zelfs na herhaalde waarschuwingen niet binnen 60 seconden reageert door bijvoorbeeld te remmen, te sturen, te accelereren of voertuigsystemen te bedienen via de stuurwieltoetsen, kan het systeem de truck binnen de systeemgrenzen veilig tot stilstand brengen. De truck waarschuwt het achteropkomend verkeer met de noodknipperlichten.

De door het systeem geïnitieerde noodstop kan op elk moment worden geannuleerd door het gaspedaal diep in te drukken. Wanneer de truck tot stilstand is gekomen, kan het systeem de nieuwe elektronische parkeerrem automatisch inschakelen. Bovendien worden de portieren ontgrendeld zodat het ambulancepersoneel en andere hulpverleners de chauffeur direct kunnen bereiken bij een medisch noodgeval.

Ondersteunen

Voor alle assistentiesystemen van Mercedes-Benz Trucks geldt: ze zijn altijd zo ontwikkeld dat ze de chauffeur binnen de systeemgrenzen zo goed mogelijk ondersteunen. Daarbij blijft de chauffeur – zoals wettelijk verplicht – te allen tijde eindverantwoordelijk. Niet alleen voor de veiligheid van zichzelf, maar ook voor die van zijn medeweggebruikers.

Dat rijhulpsystemen een positief effect hebben op de verkeersveiligheid, is aangetoond tijdens een test met meer dan duizend voertuigen. Dit is getest door de Duitse federale vereniging voor vrachtvervoer, de handelsorganisatie voor de transportsector en verzekeringsmaatschappij Kravag. Hierbij is aangetoond dat trucks uitgerust met rijassistentiesystemen 34 procent minder kans op een ongeval hebben dan referentievoertuigen van hetzelfde type zonder die systemen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie