Cabotage voor Roemenen en Bulgaren
| 13:03 | Truckstar Redactie

Meer waarschuwingen tegen vrije cabotage

Nadat eerder TLN en haar Deense zusterorganisatie DTL waarschuwden tegen het vrijgeven van de cabotage scharen ook de Duitsers, Noren, Zweden en Finnen zich achter hen.

Het Duitse Bundesverband Güterverkehr und Logistik (BGL) en de Nordic Logistic Association (NLA) zeggen dat verdere stappen noodzakelijk zijn, voordat de EU de cabotage verder vrij kan geven.

In de Nordic Logistic Association zijn vier branche-organisaties verenigd uit Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken, waaronder bovengenoemde DTL.

Eerlijke concurrentievoorwaarden
De BGL en NLA ontmoetten elkaar in Frankfurt en lieten weten zich in te willen zetten voor een Europese transportmarkt met eerlijke concurrentievoorwaarden.

Social dumping kan verergeren
Als de huidige markt zich niet eerst aanpast, zal een vrijere cabotage de social dumping verergeren, zo stellen de organisaties.  

Bovendien benadrukken ze het grote belang van duidelijk vastgestelde beperkingen voor het cabotage-vervoer, zolang er nog grote sociale en fiscale verschillen zijn binnen de EU.

Cabotage in aansluiting op internationale rit
Cabotagetransporten zouden daarom beperkt moeten worden tot binnenlandse transporten in aansluiting op internationale transporten. Op die manier kan een goeie concurrentie tussen transportbedrijven uit iedere EU-lidstaat ontstaan, zo luidt de redenatie.

“Als dat niet gebeurt, zullen de gevolgen voor kleine en middelgrote transportbedrijven, en de werkgelegeheid die zij bieden, zeer ernstig zijn. Die kunnen grotendeels van de transportmarkt geveegd worden”, zegt Karlheinz Schmidt, woordvoerder van de BGL.

Hij vervolgt: “Voor de BGL en NLA zou het verder vrijgeven van de cabotage onvermijdbaar tot een vererging van de social dumping leiden.”

De organisaties roepen EU-lidstaten op, maar ook de Europese Commissie en het Europarlement om vast te houden aan de huidige cabotage-regelgeving, met het oog op een duurzame ontwikkeling, vooral wat betreft het gelijktrekken van de scheve sociaal-economische verhoudingen tussen oost en west.

Bron: Verkehrsrundschau

1 Reactie
  1. Je kunt de cabotage wel tegen gaan! Alleen valt dit moeilijk te controleren! Laat Brussel eerste is gaan werken aan 1 salaris systeem voor alleen chauffuers uit Europa! Dan krijg je al een veel eerlijk concurrentie!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie