*

| 14:44 | Robert Servaas

Truckstar 8/2019

We hebben er op moeten wachten, maar dat maakt het uiteindelijke resultaat meer dan goed. De nieuwe Iveco mag er zijn. Een verse nieuwe jas, rond een stoere krachtbron. Onze eerste rij-ervaring is dan ook zeer positief. En met de twee concepttrucks laat het merk zien dat ook de chauffeur hen aan het hart gaat. Nieuwsgierig? Kom dan naar het Truckstar Festival en maak persoonlijk kennis. Wil je weten wat je verder kunt verwachten tijdens het laatste weekend van juli op het TT Circuit van Assen, bekijk dan het bijgesloten Truckstar Festival programmaboekje. Naast de introductie van een nieuwe truck moet er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden, door bijvoorbeeld Wendy van Baak – die als dame in het walking floor transport van aanpakken weet. Ook een aanpakker, maar dan van geheel andere orde is Wietse Oldenburger – die op zijn tachtigste nog steeds niet van ophouden weet. Een bezoek aan het hoge noorden bracht ons bij Kevin de Kruijter, stressvrij werken en wonen brachten hem naar Noorwegen en daar heeft hij nog geen dag spijt van gehad. Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 8, kijk voor een uitgebreide preview hieronder, of – nog beter koop nu de Truckstar online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Eindelijk: de Iveco S-Way

Een compleet nieuwe Iveco Stralis, dat slaat dan vooral op de cabine die vanaf een blanco vel papier werd ontworpen. Meest opvallende element is de forse grille die de S-way beslist een eigen gezicht geeft. Verder vallen de ronde hoeken op, alsmede de nieuwe bumper. Hij heeft bovendien extra geleiders of deflectors naast de koplampen voor een betere stroomlijn.

Helemaal thuis in Noorwegen

Kevin de Kruijter komt uit het Zeeuwse Breskens, maar woont al jaren in Noorwegen. Hij werkt bij transportbedrijf Venås aan de Romsdalsfjord en bestuurt een prachtige Scania. ,,Ik ben in 2005 internationaal gaan rijden. Eerst naar het noorden van Duitsland, toen ook naar Denemarken en Zweden’’, vertelt hij. Uiteindelijk was Noorwegen aan de beurt. Dat land maakte zo’n diepe indruk dat Kevin negen jaar geleden besloot om er te gaan wonen.

Praktijktest Volvo FE Low Entry Cab

In de Volvo FE Low Entry Cab zit je lekker laag, zodat je goed zicht hebt op fietsers en voetgangers. Zo’n lage cabine is ook handig bij het in- en uitstappen – zou je denken. In de zoektocht naar betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs komen fabrikanten steeds met nieuwe oplossingen.

Dame in de dampen

Wendy van Baak is niet direct het type dat je je voorstelt als je aan een chauffeur in het Walking Floor-transport denkt. Wendy blijkt al twaalf jaar op de vrachtwagen te zitten. ,,Ik heb een jaar MBO bedrijfsadministratie gedaan, maar was wel klaar met school. Chauffeur, dat leek me wel wat. Dus op heb ik op mijn achttiende meteen alle rijbewijzen gehaald. Eerst reed ik met een dieplader waar ik tractoren mee vervoerde, daarna met een Walking Floor. Daarmee heb ik ook vijf of zes jaar buitenland gedaan. Veel Duitsland en Frankrijk, maar ook Oostenrijk en Tsjechië’’, vertelt ze. ,,Werken met zo’n Walking Floor vond ik toen al helemaal geweldig.’’

Piet Hoogendoorn stopt ermee

Hoogendoorn Transport is verkocht. ,,Met pijn in het hart’’, zegt Piet. En dat is te zien aan kleine dingen, bijvoorbeeld wanneer hij liefkozend met zijn hand over de flank van de prachtig gerestaureerde Scania 143 strijkt.  ,,Voel eens,’’ zegt hij: ,,niets geplakt of gewrapt; dit is gewoon perfect spuitwerk!’’ Het is Piet ten voeten uit. Het bedrijf was dan ook zijn lust en zijn leven. Tot zijn verrassing begint dochter Anna een nieuw transportbedrijf.