| 10:09 | Robert Servaas

Truckstar 9/2019

Maandenlang naar toe geleefd en gewerkt en dan is het alweer geschiedenis, het jaarlijkse Truckstar Festival. Maar gelukkig hebben we de foto’s nog – en die willen we jullie natuurlijk niet onthouden. In deze Truckstar daarom een uitgebreid (foto) verslag van het Truckstar Festival 2019. Kun je er niet genoeg van krijgen, scroll dan door de fotoalbums op deze website of bezoek ons YouTube kanaal. Dan kun je alles nog eens herbeleven. Naast alle feestelijkheden is er in dit nummer ook ruimte voor het meer serieuze werk. Zoals een praktijktest met de Scania L280 die zowel bus- als truckeigenschappen combineert. Een rij-indruk met de Volvo FH waarbij I-Save nog weer eens een extra brandstofbesparing belooft en een vooruitblik op wat ons op het gebied van brandstof in de toekomst nog te wachten staat. Naast dit alles schuwen we de praktijk van alledag uiteraard ook niet. Zo rijden we mee met Harald Teuben die in het transport tussen Terschelling en de vaste wal meer zeemijlen dan kilometers maakt. Gaan we op weg met de DAF XF kilometermiljonair van Van Keulen, aan de rol met staal met Maikel Schreuder en doen we een dagje machinetransport met Jaap Bruynzeel. Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nummer 9, kijk voor een uitgebreide preview hieronder, of – nog beter koop nu de Truckstar online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. Maar wil je echt niets missen, word dan abonnee – dan vind je Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

Het Truckstar Festival 2019

Oftewel het geheim van een mooi feest, want dat was het! Er ging een zinderende week aan vooraf, waarin het ene hitterecord na het andere sneuvelde, maar dat deerde de deelnemers niet. Zij togen met hun gepoetste trucks, voorzien van luchtige kleding en vooral veel drink- en zwemwater, richting het TT Circuit. Daar vierden ze met hun familie, vrienden en collega’s het feest van het jaar. Wij genieten nog even na!

Praktijktest Scania L280

Een lage instapcabine, gecombineerd met een extreem lage laadbak. Mogen wij u voorstellen: Njord. Tijdens onze praktijktest met ‘Njord’ viel ons onderweg nogal wat bekijks ten deel. Niet zo heel vreemd, want wat past er nou helemaal in een laadruimte van 1,54 meter hoogte?

Gehuld in reptielenprint

De Zwitser Franz Müller is niet bang om op te vallen, zoveel mag duidelijk zijn. Zijn combinatie – knalgroen, of moeten we zeggen smaragd hagedisgroen – zie je niet snel over het hoofd. Als je het geluk hebt de combinatie van dichtbij te mogen bewonderen, dan zul je moeten toegeven dat alle details op en rondom deze Scania S520 maar bovenal het paintbrushwerk van uitzonderlijk hoge kwaliteit is. Deze blikvanger won dan ook niet voor niets de eerste prijs in de categorie Special Paint tijdens het Truckstar Festival 2019.

Meer mijlen dan kilometers

Het is onwaarschijnlijk dat we Harald Teuben in een latere uitgave van Truckstar als kilometermiljonair zullen treffen. Want in tegenstelling tot chauffeurs op ‘de vaste wal’, rijdt hij soms niet meer dan 50 kilometer per dag. Toch werkt hij zo’n twaalf uur op een dag. En nee, we hebben hier niet te maken met een uiterst trage chauffeur. Harald rijdt voor de Vlas transport uit Harlingen op Terschelling en brengt zodoende veel tijd op het water door.

Reikwijdte Europa

De gekste klussen op de mooiste plekken – dat is wat het werk van Henk ter Horst typeert. Een beetje kort door de bocht misschien, maar dankzij de forse laadkraan die Henk bij zich heeft is dat wel de realiteit. En zeg nou zelf, een tripje Griekenland voor een windmolenpark in aanbouw, naar Italië om een container met gereedschap op te pikken of naar Oost-Duitsland om een zoutstrooier te lossen, dat is niet iedereen gegund. Vakantieritjes noemt hij ze dan ook.